Annonce
Annonce
Forbrugerombudsmand anklager Arla for vildledning
Den svenske forbrugerombudsmand trækker Arla i retten for greenwashing af økologiske produkter i Sverige.

Det bliver nu op til Patent- og Markedsretten i Sverige at afgøre, om Arla i sin klimaannoncering er tilstrækkelig klar over, hvilke tiltag virksomheden har truffet, og om tiltagene lever op til det, som koncernen lover. PR-foto: Arla
Det er ikke kun i Danmark, at Arla bliver anklaget for greenwashing: Nu trækker den svenske forbrugerombudsmand andelsmejeriet i retten, da myndigheden mener, at Arla greenwasher en række øko-produkter ved at anprise dem som klimavenlige med teksten "netto-nul klimaaftryk". Ifølge Forbrugerombudsmanden kan Arla ikke bevise, at postulatet er korrekt.
"Det er ofte svært for almindelige forbrugere at forstå, hvor godt et produkt er, eller i så fald hvor mindre skadeligt det er for klimaet. KO (Forbrugerombudsmanden, red.) mener ikke, at det lykkes Arla at vise, at mælkeproduktionen ikke har indflydelse på klimaet," siger Ida Nyström, procesrådgiver hos Forbrugerombudsmanden, i en pressemeddelelse.
Arla afviser, at der er tale om greenwashing, men at det derimod er nødvendige tiltag, som dels giver en merværdi ved at vælge økologi, dels hjælper koncernen med at nedbringe sit klimaaftryk.
"Arla mener, at erhvervslivet har et stort ansvar for at være med og presse på for, at Sverige når opstillede langsigtede klimamål; at udledningen af drivhusgasser inden for Sveriges grænser skal nå netto-nul i 2045. Det sker primært ved kraftigt at reducere udledningen i sin egen værdikæde," siger Victoria Olsson, chef for bæredygtighed hos Arla i Sverige, i en pressemeddelelse.
Netto-nul henviser til, at der kompenseres for udledningen i produktionen, hvilket kan ske i projekter, der optager en mængde drivhusgasser, der svarer til udledningen, eller ved køb af klimakreditter.
Arla henviser til, at eksperter nedsat af Forbrugerstyrelsen ikke har sat spørgsmålstegn ved beregningerne af produkternes klimapåvirkning, og at man har forsøgt at gøre informationerne til forbrugerne tydelige på emballager og hjemmesider.
Derudover nævner Arla, at sådanne tiltag skal finansieres, hvilket nødvendiggør, at man kan kommunikere om dem, så forbrugere og virksomheder, der ønsker at støtte dem, kan se, hvilke produkter de bør gå efter.
Mens Forbrugerombudsmanden finder det positivt, at virksomhederne reducerer deres klimabelastning, er det afgørende, at ingen vildledes i processen.
"Det er vigtigt, at forbrugerne får klar og præcis information, som de kan basere deres valg på. Uklare miljøpåstande redder ikke klimaet," siger Ida Nyström.
Det bliver nu op til Patent- og Markedsretten at afgøre, om Arla i sin annoncering er tilstrækkelig klar over, hvilke tiltag virksomheden har truffet, og om tiltagene lever op til det, som koncernen lover.
I august fik Arla herhjemme medhold i en lignende sag, da Margarine Foreningen klagede til Fødevarestyrelsen over, at Arla markedsfører serien Arla Øko som CO2-neutral - kompenseret med klimakreditter.
Fødevarestyrelsen afgjorde dog, at der ikke er tale om vildledning - en beslutning, som Forbrugerrådet Tænk og miljøorganisationen NOAH i oktober valgte at anke til Miljø- og Fødevareklagenævnet. Her er endnu ikke truffet en afgørelse, og det sker sandsynligvis heller ikke før næste år.
Flere artikler fra samme sektion
Dyrevenner tropper op med kaffe på OK's hovedkvarter for at få turbokyllingen ud af Coop
Coop har længe vaklet med at udfase turbokyllingen fra sit sortiment, og Anima har derfor sat sig med informationsmateriale og kaffe foran OK's hovedkontor for at komme i dialog med koncernens direktør, som også er næstformand i Coop Danmarks bestyrelse.
Vild start for Madmarked: Det overgår vores vildeste fantasier
Over 10.000 glade kunder lagde vejen forbi Alma på Sylows Allé i løbet af butikkens første fire åbningsdage.
Irmas afløser åbner med verdensnyheder og en gammel kending på hylderne
Alma Madmarked bliver den første dagligvarekæde, som sælger produktserien Noma Projects, mens det næppe overrasker ret mange, at det københavnske madmarked overtager Irmas passion for det økologiske sortiment hos Thise Mejeri.