Annonce

Annonce

Arlas ellastbil på landevej

Det bliver nu op til Patent- og Markedsretten i Sverige at afgøre, om Arla i sin klimaannoncering er tilstrækkelig klar over, hvilke tiltag virksomheden har truffet, og om tiltagene lever op til det, som koncernen lover. PR-foto: Arla

Forbrugerombudsmand anklager Arla for vildledning

Den svenske forbrugerombudsmand trækker Arla i retten for greenwashing af økologiske produkter i Sverige.

Det er ikke kun i Danmark, at Arla bliver anklaget for greenwashing: Nu trækker den svenske forbrugerombudsmand andelsmejeriet i retten, da myndigheden mener, at Arla greenwasher en række øko-produkter ved at anprise dem som klimavenlige med teksten "netto-nul klimaaftryk". Ifølge Forbrugerombudsmanden kan Arla ikke bevise, at postulatet er korrekt.

"Det er ofte svært for almindelige forbrugere at forstå, hvor godt et produkt er, eller i så fald hvor mindre skadeligt det er for klimaet. KO (Forbrugerombudsmanden, red.) mener ikke, at det lykkes Arla at vise, at mælkeproduktionen ikke har indflydelse på klimaet," siger Ida Nyström, procesrådgiver hos Forbrugerombudsmanden, i en pressemeddelelse.

Arla afviser, at der er tale om greenwashing, men at det derimod er nødvendige tiltag, som dels giver en merværdi ved at vælge økologi, dels hjælper koncernen med at nedbringe sit klimaaftryk.

"Arla mener, at erhvervslivet har et stort ansvar for at være med og presse på for, at Sverige når opstillede langsigtede klimamål; at udledningen af drivhusgasser inden for Sveriges grænser skal nå netto-nul i 2045. Det sker primært ved kraftigt at reducere udledningen i sin egen værdikæde," siger Victoria Olsson, chef for bæredygtighed hos Arla i Sverige, i en pressemeddelelse.

Netto-nul henviser til, at der kompenseres for udledningen i produktionen, hvilket kan ske i projekter, der optager en mængde drivhusgasser, der svarer til udledningen, eller ved køb af klimakreditter.

Arla henviser til, at eksperter nedsat af Forbrugerstyrelsen ikke har sat spørgsmålstegn ved beregningerne af produkternes klimapåvirkning, og at man har forsøgt at gøre informationerne til forbrugerne tydelige på emballager og hjemmesider.

Derudover nævner Arla, at sådanne tiltag skal finansieres, hvilket nødvendiggør, at man kan kommunikere om dem, så forbrugere og virksomheder, der ønsker at støtte dem, kan se, hvilke produkter de bør gå efter.

Mens Forbrugerombudsmanden finder det positivt, at virksomhederne reducerer deres klimabelastning, er det afgørende, at ingen vildledes i processen.

"Det er vigtigt, at forbrugerne får klar og præcis information, som de kan basere deres valg på. Uklare miljøpåstande redder ikke klimaet," siger Ida Nyström.

Det bliver nu op til Patent- og Markedsretten at afgøre, om Arla i sin annoncering er tilstrækkelig klar over, hvilke tiltag virksomheden har truffet, og om tiltagene lever op til det, som koncernen lover.

I august fik Arla herhjemme medhold i en lignende sag, da Margarine Foreningen klagede til Fødevarestyrelsen over, at Arla markedsfører serien Arla Øko som CO2-neutral - kompenseret med klimakreditter.

Fødevarestyrelsen afgjorde dog, at der ikke er tale om vildledning - en beslutning, som Forbrugerrådet Tænk og miljøorganisationen NOAH i oktober valgte at anke til Miljø- og Fødevareklagenævnet. Her er endnu ikke truffet en afgørelse, og det sker sandsynligvis heller ikke før næste år.

Flere artikler fra samme sektion

Rammer hylderne næste år: Nye økologiske planteproteiner er lige så sunde som kød og mætter mere

Et nyt forskningsprojekt har banet vejen for økologiske plantebaserede fødevarer, som ernæringsmæssigt er på fuld omgangshøjde med animalske produkter. Solsikker fik en hovedrolle i projektet, og nye produkter kommer i supermarkederne i 2025.

22-11-2024 6 minutter Plantebaserede fødevarer

Her kan du købe økologiske juletræer - men du skal skynde dig

Efterspørgslen på økologiske juletræer er høj, og flere melder allerede om udsolgt. Man skal være opmærksom på faldgruber, hvis man vil have et økologisk juletræ og undgå at blive snydt.

22-11-2024 5 minutter Skovbrug og juletræer,   Forbrug,   Miljø

Forbrugerne vender tilbage og skaber fremgang for Friland A/S

Selv om antallet af slagtninger er faldet det seneste år, har Friland øget omsætningen med 46 mio. kr., og voksende priser har gjort det muligt at skrue op for afregningen til leverandørerne af økologiske grise.

22-11-2024 5 minutter Kødproduktion