Det økologiske kødmarked er gået fra sælgers til købers marked
Når Frilands direktør, Svend Schou Borch, i næste uge for første gang deltager i Frilands årsmøde, bliver det i skyggen af de seneste måneders afmatning på markedet for økologisk kød.
”Friland står i et vanskeligere marked for øjeblikket, og det er en udvikling, vi har set siden de sene sommermåneder, hvor man lidt forsimplet kan sige, at vi er gået fra et sælgers til et købers marked. Det er ikke noget, der skaber panik, men vi mærker, at salget er vanskeligere og mere uforudsigeligt.”
Sådan indleder Svend Schou Borch sin seneste markedsorientering forud for årsmødet i Friland A/S. Det bliver holdt torsdag 20. november, hvor han håber at møde mange af selskabets leverandører af økologiske grise og kreaturer.
”På mødet kan vi kigge tilbage på et godt år for Friland. Det var længe præget af gode priser, og selv om vi lige nu kigger ind i et anderledes marked, hvor salget går mere trægt, er der ikke noget, som tyder på, at der er tale om en langvarig tendens,” siger Svend Schou Borch.
Presset af udenlandsk kød
På mødet får han mulighed for at gå mere i dybden med fortællingen om et marked for økologiske oksekød, som p.t. er ramt af et markant prispres i den danske detailhandel, hvor det danske kød bliver udfordret af udenlandske produkter.
”Det gælder især hakket oksekød, og det udfordrer vores salgsmiks. Det er en udvikling, vi har kunnet se over en periode, men som rammer nu, og da vi er afhængige af et godt dansk marked på økologisk oksekød, så rammer pres på priserne os her,” siger Svend Schou Borch.
Han starter i september som ny direktør for Danish Crown-datterselskabet Friland, da han afløste Søren Tinggaard, der er skiftet til en stilling som direktør for Danish Crowns ejerservice.
Grisekød ramt af afmatning
Den økologiske gris er også udsat for en vis afmatning i forbruget, som både afspejler sig i selskabets salg til danske og tyske kunder.
”Vi oplever fortsat gode signaler fra vores store kunder i Tyskland, men når forbruget falder i supermarkederne, så vil det afspejle sig i de mængder, som kunderne efterspørger, og det er det, vi oplever lige nu,” siger Svend Schou Borch. Det samme gør sig gældende i Danmark, hvor der også er et let vigende forbrug, og det tyder på, at markedet kræver en tilpasning og forhåbentlig en lidt træg tilvænning til de højere priser, før vi igen vil se, forbruget normalisere sig,” lyder vurderingen fra Frilands direktør.
Til sammenligning ligger salget af frilandsgrisen ganske stabilt og med en mindre fremgang hos Dagrofa og kæden Meny.