Annonce

Annonce

Røde bøffer steger på grillen

I et brev til EU's landbrugskommissær, Janusz Wojciechowski, og sundheds- og fødevaresikkerhedskommissæren, Stella Kyriakides, udtrykker 34 EU-parlamentarikere undren over, at en kampagne, der søger at fremme kødforbruget, får millioner i EU-tilskud, samtidig med at EU taler for et mere bæredygtigt fødevaresystemet med større vægt på plantebaseret kost. Foto: Colourbox

Kødkampagne får EU-millioner i støtte - nu spørger EU-politikere selv, hvordan det kan ske

En treårig EU-støttet kødkampagne harmonerer ikke med behovet for at sænke kødforbruget, mener flere EU-politikere, som i fællesskab har skrevet til to EU-kommissærer.

En mand med fuldskæg sidder ved et bord med en bøf på en tallerken foran sig. Midt i billedet opfordres man til at blive 'beefatarian'. Samme opfordring får man på et andet billede, hvor en smilende kvinde i forklæde holder en tallerken med tre store røde bøffer frem.

Reklamerne er en del af en nyere markedsføringskampagne, som er støttet af EU med godt 26 mio. kr. over de næste tre år, men budskabet stritter så meget imod EU's egen strategi om mere grønt, at 34 EU-parlamentsmedlemmer nu har skrevet et brev til EU's landbrugskommissær, Janusz Wojciechowski, og sundheds- og fødevaresikkerhedskommissæren, Stella Kyriakides.

I brevet udtrykker de bekymring over reklamefremstødet, midt i en tid hvor eksperter over en bred kam anbefaler, at Vesten reducerer indtaget af rødt kød.

'Vi er bekymrede over den forfalskningseffekt, som kampagnen kan have på borgernes opfattelse af, hvor meget deres kost påvirker klimaforandringerne, da kampagnen opfordrer til at indtage mere kød i EU, på et tidspunkt hvor vi har tydelige videnskabelige anbefalinger om at reducere vores daglige indtag af sådanne proteiner', skriver de 34 politikere bl.a. i brevet.

Heri refererer de også til, at EU's egen strategi 'From Farm to Fork' italesætter behovet for at gøre borgernes kost mere plante- og mindre kødbaseret.

Også Økologisk Landsforening undrer sig over, at EU støtter kampagnen. Foreningen er ikke imod, at reklamer for kød kan modtage støtte, men der bør lægges vægt på, at kødet er bæredygtigt produceret, understreger foreningens landbrugs- og fødevarepolitiske chef, Sybille Kyed.

"Økologisk Landsforening er meget overrasket over at se en kampagne med dette indhold. EU-Kommissionens 'From Farm to Fork' er klar i spyttet: EU's borgere skal have mere grønt på tallerkenen. Der er fortsat adgang til markedskampagner også til kød, men det fremgår tydeligt, at de skal understøtte et marked for bæredygtigt produceret kød," siger hun og henviser til fødevaresystemer, hvor dyrene kommer på græs, indgår i det cirkulære kredsløb, udøver naturplejer og fremmer landbrug med en høj kulstofbinding.

"Den kampagne, som de 34 MEP'ere reagerer på, forekommer alene at have til formål at øge indtaget af kød. Det er yderst problematisk," tilføjer hun.

Bag kampagnen står to af kødindustriens organisationer Provacuno og APAQ-W, som vil køre reklamerne i Tyskland, Spanien, Frankrig, Belgien og Portugal, og den er led i et større projekt kaldet 'Proud of European Beef'. Efter kampagnen kom i luften i oktober har den fået kritik fra Greenpeace EU, som har kaldt det en "forfærdelig idé" af EU at støtte en reklame for øget kødforbrug, når unionen samtidig taler om at værne om klimaet, mens NGO'en Slow Food, der arbejder for at fastholde lokal madkultur og øge folks interesse for madlavning, har betegnet kampagnen som "absurd".

Afsender vil have fokus på kød fra EU

Provacunos direktør, Javier Lopez, har tidligere forklaret, at hensigten er at informere forbrugerne om vigtigheden af en afbalanceret kost og øge forbruget af europæisk kød frem for kød produceret uden for EU.

"At være en 'beefatarian' betyder at være en fri og engageret forbruger, som ønsker at leve med andre madtrends frem for at gå imod dem, fordi alle - så længe det er en balanceret kost - er lækre muligheder. Men det er sandt, at en beefatarian føler særlig stolthed over at spise kød," sagde Javier Lopez i november ifølge Foodnavigator.

Her tilføjede han, at man også ønsker at fremvise kødproduktionen som bæredygtig:

"Kødindustrien sætter pris på de positive effekter, som produktionen har på naturen," sagde han, med henvisning til at græsning kan gavne naturen, øge jordens frugtbarhed og dermed mindske risikoen for ørkendannelse og erosion.

Sybille Kyed har dog svært ved at få øje på det bæredygtige element i kampagnens blikfang.

"Uanset at vi er enige om, at dyrene er en del af et bæredygtigt fødevaresystem, at græsmarker og lokale fødevarer er godt, og kvæg kan spille en rolle for den lysåbne natur, så leder kampagnens udtryk til en opfattelse af, at vi skal spise mere kød. Jeg tror, at de færreste fanger, at reklamen har til sigte at stille krav til, hvor kødet kommer fra. Som en kampagne, der kører i EU, hvor der er et gennemsnitligt for højt indtag af kød, burde den også forholde sig til, at det samlede indtag af kød skal ned. Det er ikke nok at vælge lokalt kød baseret på dyr, der er opvokse på græs," siger hun.

Flere artikler fra samme sektion

Ny EU-rapport konkluderer, at omlægning til økologi er en klimagevinst

Omlægningen til mere økologi kan reducere klimaaftrykket fra EU's landbrug med flere millioner ton CO2e hvert år, viser en beregning fra EU-Kommissionen.

28-11-2024 4 minutter Klima,   EU

Forskere vil undersøge mulig sammenhæng mellem pesticider og Alzheimers

Med mere end tre årtiers data fra 5.000 personer vil amerikanske forskere nu undersøge, om der er en sammenhæng mellem eksponeringen for bl.a. pesticider og udviklingen af demenssygdomme som Alzheimers.

27-11-2024 3 minutter Pesticider,   Forskning

Engang vidste de, hvornår og hvor længe regnen faldt. Sådan er det ikke længere

At øge jordens frugtbarhed ved at udbrede økologiske metoder er et centralt komponent i Økologisk Landsforenings projektarbejde i Østafrika. Men nye vejrmønstre med højere temperaturer, længere tørketider og kraftigere nedbør gør, at metoderne holder hårdt.

26-11-2024 9 minutter Ulandsarbejde,   Klima,   Udland