Annonce

Annonce

Køer løber mod græsmark ved Økodag hos Mads Helms.

Fra og med næste år bliver det for første gang Mejeriforeningen og ikke Økologisk Landsforening, der arrangerer Økodag. Foto: Jakob Brandt

Mejeriforeningen overtager Økodag fra Økologisk Landsforening

Økodag, hvor folk kan se øko-køerne komme på græs, blev stiftet i 2005 og har siden været arrangeret af Økologisk Landsforening. Fra og med næste år står Mejeriforeningen i spidsen for det. Branchen har været splittet, siden Arla meldte sig ud i protest.

Efter 21 år er det slut.

Siden 2005 har Økologisk Landsforening (ØL) arrangeret den nationale begivenhed Økodag, hvor tusindvis af danskere hvert forår er mødt op på økologiske gårde landet over for at se køerne komme på græs, men i år bliver det 21. og sidste gang.

ØL, der ejer rettighederne og varemærket til det populære familie-event, har nemlig besluttet at sælge til Mejeriforeningen, som dermed overtager det fulde ansvar for Økodag. Med 10 økologiske mejerivirksomheder som medlemmer repræsenterer Mejeriforeningen samtidig landets ca. 320 økologiske mælkeproducenter, hvilket betyder, at Økodag fremadrettet kan give endnu flere mulighed for at opleve køerne komme på græs.

”Økologisk Landsforening så rigtigt, da den første Økodag blev afholdt i 2005, lidt som et græsrodsarrangement kan man vist godt sige. Det har siden udviklet sig til en stor folkefest, hvor der er stor interesse fra familier, som vil tæt på økologien og opleve malkekøerne komme på græs. Økodag har altid været en festdag for både køer, landmænd og mejerier. Sådan skal det fortsat være, og vi er glade for på vegne af den samlede mejeribranche at overtage ansvaret for Økodag,” siger adm. direktør i Mejeriforeningen Henrik Damholt Jørgensen.

Økodag

• Økodag® er en bestemt dag i foråret, hvor danskerne inviteres ud på økologiske gårde for at se køerne blive lukket ud på græs kl. 12.
• Den første Økodag® blev afholdt i 2005 med 10.000 gæster. Siden da har Økodag samlet haft mere end to millioner besøgende.
• Økodag gennemføres med støtte fra Mælkeafgiftsfonden og Fonden for Økologisk Landbrug.
• Aftalen betyder, at Mejeriforeningen køber varemærket og rettigheden til eventet Økodag af Økologisk Landsforening.
• 10 danske mejeriselskaber har økologisk produktion eller salg på basis af mælk fra 320 økologiske landbrug. Det er Arla, Jernved Mejeri, Naturmælk, Løgismose, Mammen Mejerierne, Nordex Food, Them, Thise, Vestmælk, Øllingegaard.

Salget giver ØL mulighed for at stable en helt ny forbrugerrettet begivenhed på benene, fortæller konstitueret direktør Kirsten Bach-Holck:

”Vi er stolte over at have skabt en begivenhed og gennem mere end 20 år have udviklet et brand i Økodag, som i dag er blevet så værdifuldt og stærkt, at vi i dag står et sted, hvor vi kan sælge rettighederne til eventet og navnet videre for et millionbeløb. Med salget får vi mulighed for fra 2026 at udvikle takterne til en helt ny begivenhed, som bringer forbrugerne tæt på økologien, og som er i tråd med vores strategi. Det glæder vi os til at fortælle mere om.”

Økodag har i årevis været en af de helt store, landsdækkende begivenheder, som nogle år har samlet over 100.000 danskere på de økologiske gårde.

Sidste år valgte Arla imidlertid at melde sig ud af Økologisk Landsforening i protest over, at foreningen var medforfatter til rapporten Fra Foder til Føde II, som beskrev, hvorledes et 100 pct. økologisk landbrug ikke har plads til så mange husdyr som nutidens konventionelle landbrug. Arla stiftede i stedet sit eget parallelle event, ’Øko-køer på græs’, hvilket nogenlunde halverede antallet af værtsgårde til Økodag, da mange mælkebedrifter hører under Arla.

Kan stå sammen igen

Ifølge Jens Krogh, der er mælkeproducent og formand for mejeriet Naturmælk, som har holdt fast i samarbejdet med ØL, er det derfor den bedst mulige løsning, at Mejeriforeningen overtager ansvaret for Økodag, så begivenheden igen kan vokse sig stor.

”Det er en meget, meget mærkelig situation: I vores bevidsthed er Økodag jo koblet til Økologisk Landsforening og det vindue, som begivenheden har været for forbrugerne. Men de seneste år har vi oplevet en fragmentering i mejeribranchen, så jeg er glad for, at der er fundet en løsning, hvor vi som økologiske producenter og mejerier kan stå sammen igen,” siger Jens Krogh og tilføjer:

"Der er ikke nogen tabere i det her. ØL var desværre bragt i en situation, hvor der ikke var andre muligheder end at sælge rettighederne. Man kan godt sige, at arvesølvet er solgt, men omvendt ser jeg på det som rettidig omhu."

Økodag 2025 finder sted søndag den 13. april. Forberedelserne er i gang og fortsætter som planlagt med ØL i spidsen og i samarbejde med Mejeriforeningen.

Flere artikler fra samme sektion

Vestpå måtte Mikkel Berggreen se langt efter økologiske råvarer, så nu dyrker han dem selv - og forærer dem væk

"Hvis jeg vil have virkelig gode råvarer, må jeg selv dyrke dem," siger Mikkel Berggreen, som i sin tid tog hjem midt under studenterkørslen for at hyppe kartofler. Gode råvarer er så vigtige for ham, at han giver dele af sin høst gratis væk, så også familien og venner får glæde af den.

10-01-2025 9 minutter Selvforsyning,   Bæredygtighed

Skuffende salg får Arla til at skære i sortimentet af plantedrikke

Siden Arla i foråret 2024 valgte at droppe økologien i planteserien Jörd, er salget faldet yderligere, og selskabet drosler nu ned for det plantebaserede sortiment, som samlet har været et dyrt bekendtskab.

09-01-2025 3 minutter Plantebaserede fødevarer

Pesticidrester kan smages, siger professionel supersmager, som arbejder på ny havredrik

Lisbeth Ankersen er professionel supersmager og har lige nu til opgave at finde den perfekte havre til en ny produktion af havremælk. De små nuancer tæller med, når hun smager på ingredienser - hun kan sågar smage, om der er brugt kemikalier på markerne, fortæller hun.

08-01-2025 10 minutter Plantebaserede fødevarer,   Bæredygtighed,   Pesticider