Annonce

Annonce

Med en ny kampagne, som har fokus på fjerkræ, ønsker Dyrenes Beskyttelse at gøre danskerne opmærksomme på, at pris og dyrevelfærd hænger sammen. Jo billigere kød, desto dårligere et liv, har dyret haft, lyder budskabet.

Dyrenes Beskyttelse vil minde folk om, hvorfor kylling kan være så billigt

Rigtig mange dyr lider på grund af den meget lave pris, som kyllinger bliver solgt til, mener Dyrenes Beskyttelse. Med en ny kampagne vil den forsøge at starte en debat om kyllingers velfærd og få forbrugerne til at tænke aktivt over, hvordan dyr i køledisken havde det, da de levede.

Dyrenes Beskyttelse slår med sin nye kampagne ”Spar ikke livet væk” vingeslag for slagtekyllingers velfærd. Et centralt budskab er, at 19 ud af 20 kyllinger i Danmark »lever, men har intet liv«. Engagement- og fundraisingchef Tina Engberg svarer her på spørgsmål om kampagnen.

Hvad er baggrunden for kampagnen?

»Vi har i lang tid drøftet, hvordan vi får forbrugernes øjne op for den dårlige velfærd i danske kyllingeproduktioner. Hvert år produceres der over 100 millioner kyllinger i den industrielle produktion. Det er dælme mange dyr, der i vores øjne ikke har et ordentligt liv. Kyllingerne lever korte, uværdige liv i store haller. Det er produktionsformen, vi går efter. Især det, at de ikke kommer ud; at de går i flokstørrelser på op til eller mere end 60.000 kyllinger, samt at forholdene gør, at de ikke kan udleve den adfærd, som de er skabt til.

Desuden er der mange ting i tidsånden, der taler ind i at vælge kylling og andet lyst kød frem for det røde. Forbrugerne vælger kylling for convenience, da det er let at lave en kyllingefilet, som er proteinrig kost, hvis man fx træner meget, og kylling er et bedre valg end rødt kød i forhold til klimaet. Men rigtig mange dyr lider på grund af den meget lave pris, kyllinger bliver solgt til.«

Hvorfor bringe kampagnen nu?

»I de seneste par år har vi haft en inflationskrise, hvor pris er blevet det afgørende valgkriterie for forbrugerne. Det betyder, at de shopper nedad væk fra dyrevelfærd. Vi kan se, at salget af kyllinger med bedre dyrevelfærd (økologiske eller kyllinger anbefalet af Dyrenes Beskyttelse, red.) desværre er faldet markant. Selv de forbrugere, der var overbeviste og ofte før købte kyllinger med god dyrevelfærd, rutsjer nu ned ad stigen.

Fra producenterne hører vi, at de er maksimalt pressede og begynder at nedsætte antallet af kyllinger, der har levet med bedre dyrevelfærd. Detailhandlen argumenterer med, at det er det, forbrugerne vil have. Men detailhandlen er med til at flytte forbrugerne, når den kører kampagner på de billige kyllinger med dårlig dyrevelfærd for at trække folk ind i butikkerne. Det bliver fristende for forbrugerne at vælge det billige. Så derfor skal forbrugerne mindes om, hvorfor prisen er lav. At det er dyrene, der betaler prisen.«

Hvorfor shopper forbrugerne nedad?

»Mit bedste bud er, at det er en effekt af den økonomiske krise, der siden coronatiden og med krigen i Ukraine er rullet ind over os. Samtidig er danskerne tilbudsjægere: Vi er nogle af dem, der bruger den mindste andel af vores disponible indkomst på fødevarer i Europa. Derfor vil vi gerne printe ind i folks hjerner: Det billige er dårligt. Livet er sparet væk. Lige nu er der et kæmpe behov for at minde folk om, at det har store konsekvenser for dyrenes velfærd, når de vælger at købe billigt kød. Der ER rigtig mange gode grunde til, at dyrevelfærd koster mere. Økologiske kyllinger får mere plads, kan komme ud og har mulighed for at udleve deres naturlige adfærd.«

Hvordan er strukturen i jeres kampagne?

»Den er delt op i tre faser: I den første fase fortæller og viser vi, hvordan forholdene er i de store haller. Der har vi virkelig brug for at lave et wake up-call! I den anden fase fokuserer vi på, hvilke fantastiske dyr, kyllinger og høns er. Fjerkræ får måske ikke folks hjerter til at banke så meget som ved grise og køer, men høns er langt mere intelligente og følsomme, end de fleste tror. De har en stærk hukommelse og hver især deres helt egen personlighed. I kampagnens tredje og sidste fase sætter vi fokus på, hvad du og andre forbrugere skal gøre. Her er vores budskab: Spis mere plantebaseret og mindre kød, så du kan vælge økologisk kød eller kød anbefalet af Dyrenes Beskyttelse.«

Har I et konkret mål med kampagnen?

»Vi har ikke et konkret mål som for eksempel en bestemt stigning i salget af kyllinger med bedre dyrevelfærd. Vi ved fra tidligere, at det er svært at måle den slags effekter i forbindelse med kampagner. Vi laver naturligvis analyser og håber, at vi kan se en effekt. Her og nu er vores håb, at vi kan tiltrække opmærksomhed og vække en debat om kyllingernes velfærd. Derfor er det også bare herligt, at Økologisk Landsforening i en mærkesagskampagne peger på god velfærd for vores landbrugsdyr. Jo flere gange og jo oftere folk får argumenter for det gode dyreliv, desto bedre er det.«

Skåret ud i pap: Hvad vil I ændre på?

»Kernen i vores kampagne er top of mind-markedsføring. Vi vil have folk til at stoppe op foran køledisken og tænke: Lav pris er lig med dårlig dyrevelfærd. Den forståelse, forbrugerne skal have, er: Dit valg har konsekvenser. Køber du det billige kød, betyder det dårligere liv for kyllingerne. Men det kan du heldigvis gøre noget ved. Ud over at tage bevidste valg i butikken kan du tage kyllingernes parti ved at skrive under på vores underskriftsindsamling. Med den vil vi gerne have forbrugerne til at komme ind i den politiske kamp for, at kyllingerne skal ud under åben himmel, at de kan bevæge sig som det dyr, de er skabt til at være, samt at de kan vokse naturligt, så deres ben og hjerter kan følge med.«

Flere artikler fra samme sektion

Festivalgæster afviser turbokyllingen: »Det er forkert, at folk spiser billig lortemad i så rigt et land«

Tre deltagere på årets Northside Festival blev spurgt, hvad de vælger: økologisk eller konventionel kylling - også efter at have set prisforskellen. For kok Mette Helbæk, der har åbnet flere restauranter, er valget indlysende.

04-07-2024 9 minutter Dyrevelfærd,   Æg og fjerkræ

To selskaber står for hele Danmarks produktion af økologiske ørreder

Efter knap en snes år er Danmarks produktion af økologiske ørreder nu samlet hos Ådal Ørred og Musholm A/S, som sigter mod hvert sit marked.

04-07-2024 3 minutter Akvakultur

Ådal Ørred har sat kurs mod de professionelle køkkener

Jørgen Jøker Trachsel, som er en af landets mest garvede dambrugere, har nu omlagt fem af sine ni dambrug til økologi og satser på at blive leverandør til landets professionelle køkkener.

03-07-2024 6 minutter Akvakultur