Annonce

Annonce

Far og datter kigger på so med grise til Sofari

For de fleste forbrugere er det en positiv oplevelse at besøge de økologiske grise på faremarken og som Sofari-vært er man dermed med til at gøde jorden for et øget salg af Ø-mærket grisekød. Foto: Morten Telling

Bliv Sofari-vært og gør forbrugerne klogere på det økologiske griseliv

De økologiske forbrugere er begyndt at købe mere økologi, og som vært for Sofari, kan du være med til at sikre, at de stopper flere bakker med økologiske koteletter i indkøbskurven.

Som økologisk kødproducent er det vigtigt at fortælle kunderne, hvorfor de skal betale mere for det økologiske kød, og der findes næppe en bedre fortælling end den, som grisene selv er med til at skrive på en forårsdag i faremarken.

Derfor søger arrangørerne af Sofari økologiske griseproducenter, som har lyst til at blive værter for det populære event, som i år bliver afviklet søndag den 26. maj fra kl. 10-14.  

”Vi søger økologiske producenter, som vil være med til at vise danskerne, hvad de får for pengene af blandt andet dyrevelfærd, hvis de lægger økologisk gris i indkøbskurven. Som Sofari-vært er man med til at gøre forbrugerne klogere på det økologiske griseliv og er dermed med til at give afsætningen af økologisk grisekød et positivt skub fremad,” siger projektleder for Sofari, Hanne Børsch, Landbrug & Fødevarer.

Om Sofari

  • Bag arrangementet står Landbrug & Fødevarer i samarbejde med Friland, Organic Pork, Tican, Økologisk Landsforening og foreningen FØKS (Foreningen for Økologisk KvalitetsSvinekød).

  • Sofari er støttet af Fonden for Økologisk Landbrug. Læs mere om Sofari

Hun oplever at flere og flere forbrugere er optaget af blandt andet øget dyrevelfærd, biodiversitet og bæredygtighed, som er forhold, der alle rimer godt på økologisk griseproduktion.

På værtens premisser

”Som Sofari-vært er du med til at gøre en forskel for dig og dine kollegaer,” siger Hanne Børsch, som pointerer, at det ikke behøver at kræve det store forarbejde, at forberede gården til at få gæster, og Sofari-projektets sekretariat bakker landmanden op ved at skabe synlighed om eventet i pressen og på sociale medier.

"Sofari bliver arrangeret på værtens præmisser, og nogle tilbyder smagsprøver og laver forskellige aktiviteter for både børn og voksne, mens andre kører et mere low-key-koncept, så det behøver ikke at kræve de helt store forbereldelser," siger projektlederen, som håber at få mindst 15 værtsgårde med på årets Sofari-liste.

Flere artikler fra samme sektion

Danmark satte solidt aftryk på BioFach

Nürnberg-messen cementerede i år sin position som den vigtigste indgang til det europæiske økologimarked for de danske producenter.

23-02-2024 5 minutter Eksport

Grøn bank leverer bedste resultat nogensinde

Merkur Andelskasse overgår sine egne forventninger med flere længder og med et overskud på 54,4 mio. kr. leverer banken sit hidtil bedste årsresultat.

23-02-2024 4 minutter finansiering

Lidl forlænger momsfri kampagne til marts

En stor interesse og et markant øget salg får nu Lidl Danmark til at forlænge deres momsfri-kampagne på frisk frugt og grønt, mens Økologisk Landsforening øjner en ny åbning for differentieret moms på økologiske fødevarer.

22-02-2024 4 minutter Detailhandel