Annonce
Annonce
I sit udspil for dyretransport foreslår EU-Kommissionen bl.a., at dyr maksimalt må transporteres i 21 timer, før der skal holdes pause. I dag er grænsen 24 timer. Foto: Nom d'Util/CC0/Wikimedia Commons
EU præsenterer lovforslag for transport af dyr: »Bærer præg af at være hastet igennem«
EU er løbet fra flere løfter på dyrevelfærdsområdet i år, men stod dog fast på at præsentere en ny lov, der skal sikre bedre velfærd for dyr under transport. Det nye lovforslag vækker dog hverken begejstring hos Landbrug & Fødevarer eller World Animal Protection.
EU-Kommissionens udspil på dyrevelfærdsområdet er alt for uambitiøst og bærer præg af at være hastet igennem.
Sådan lyder kritikken fra Landbrug & Fødevarer (L&F) og World Animal Protection Danmark (WAP).
”Vi havde forventet og håbet, at EU-Kommissionen ville fremlægge et forslag, der sikrer en ensartet implementering og håndhævelse af reglerne, og som giver det løft i dyrevelfærden, som er formålet. Desværre er det ikke tilfældet. Forslaget bærer derimod præg af at være hastet igennem, og der lægges mest af alt op til endnu flere regler og omkostninger for de virksomheder i EU, som allerede gør det godt,” skriver Tine Vig, chefkonsulent i Fødevarer- og Ernæringspolitik hos L&F, i en kommentar til LandbrugsAvisen.
Hun mener, at forslaget ikke løser de grundlæggende udfordringer, der er med håndhævelsen af de allerede eksisterende regler.
"Forslaget er meget omfattende og omkostningstungt uden at det reelt garanterer, at alle lande fremover vil overholde reglerne. Det er ellers fuldstændig afgørende for at få det løft i dyrevelfærden, som vi ønsker, og som er formålet," skriver Trine Vig.
Dyrevelfærdsudspil
- Før kunne dyr transporteres uendeligt, dog med 24 timers pauser indimellem. Nu må de transporteres i 2 x 21 timer afbrudt af et hvil på 24 timer.
- Spæde kalve må ikke længere transporteres før de er fem uger gamle.
- Der indføres obligatorisk sporbarhed af transporterne
- Dyr til slagtning må stadig transporteres i ni timer.
- Eksport ud af EU’s lande kan fortsætte med mindre ændringer.
WAP nævner som de vigtigste forslag, at den maksimale transporttid foreslås sænket fra 24 til 21 timer, og uendelig transporttid og transport af helt små kalve forbydes, men det er alt for lidt, mener man:
“De her ændringer er ganske enkelt alt for lidt, og det er dybt skuffende, at Kommissionen ikke tager hensynet til dyrevelfærd alvorligt. I forvejen har EU-Kommissionen skudt hele revideringen af EU’s dyrevelfærdslov på ubestemt tid, selvom de utvetydigt lovede at udfase bure i landbruget tilbage i 2021,” siger Pernille Fraas Johnsen, seniorrådgiver og ekspert i landbrugsdyr i WAP.
Har klaget til ombudsmanden
EU har i det hele taget skuffet dyreværnsorganisationerne dette efterår, da man ikke som lovet har fremsat et lovforslag, der skal forbyde dyr i små bure og fikseringsbøjler.
"Det er dybt skuffende, at EU Kommissionen ikke holder det, de lover borgerne. Og særligt når det må være klart for dem, at det er det borgerne ønsker. Deres egen aktuelle meningsmåling, det såkaldte Eurobarometer, er fuldstændig på linje med vores borgerforslag og viser med al ønskelig tydelighed, at borgerne ønsker klart bedre dyrevelfærd for EU’s landbrugsdyr,” siger Pernille Fraas Johnsen.
Det har ført til, at over 30 dyrevelfærdsorganisationer i november klagede til den europæiske ombudsmand, da Kommissionen som svar på borgerinitiativet 'End the Cage Age' netop lovede et lovforslag inden udgangen af 2023. Det var endda hensigten at undersøge, om det var muligt at udfase bur- og tremmedyr inden udgangen af 2027.
Klagen går på, at EU-Kommissionen har skabt en klar forventning blandt EU-borgerne om at forbyde hold af landbrugsdyr i bure. Når Kommissionen så hverken fremlægger lovforslaget som lovet eller præsenterer et nyt tidsestimat for det, vurderer de europæiske dyrevelfærdsorganisationer, at det er i modstrid med god forvaltningspraksis.
"Vi opfordrer EU-Kommissionen til at handle i overensstemmelse med sine løfter og fremlægge en klar tidslinje for færdiggørelsen af sit arbejde med at forbyde dyrehold i bure. Det er først og fremmest vigtigt for dyrene, men manglede handling er også med til at underminere befolkningens tillid til hele EU-systemet, og det er urimeligt over for de millioner af borgere, der støttede borgerinitiativet. Det er afgørende at opretholde og beskytte dyrevelfærden og sikre gennemsigtighed i lovgivningsprocessen," siger Britta Riis, direktør hos Dyrenes Beskyttelse, som er blandt klagerne.
Ca. 1,4 mio. EU-borgere skrev under på 'End the Cage Age'-initiativet.
Flere artikler fra samme sektion
Det er næsten lige blevet reddet, men nu er Det Økologiske Spisemærke igen i farezonen
Spisemærket, der angiver et køkkens andel af økologi, blev sidste år reddet på målstregen. Socialdemokratiet sagde, at det var vigtigt for partiet. Alligevel er mærket nu igen i fare for at forsvinde, da regeringen ikke har prioriteret at finde midler til det.
Skolemad er på finansloven
Danmark følger nu i sporet på en række andre lande og vil afprøve en ordning med offentligt finansieret skolemad. Det er dog ikke alle folkeskoleelever, der i første omgang bliver en del af forsøget.
EU er tæt på at udskyde lov, der skal forhindre skovrydning
EU's varslede anti-skovrydningslov skal træde i kraft inden nytår, men nu vil et flertal have udskudt loven, og Ministerrådet bakker op. Desuden vil et flertal ændre det oprindelige lovforslag, men modstandere frygter, at det vil skabe et smuthul.