Annonce

EU-politikere sidder i parlamentet

EU har de seneste måneder lempet på miljø- og klimakrav til landbruget, og det møder nu bred kritik. Foto: Edda Dietrich/flickr/CC BY SA-2.0

Åbent brev fra 140 organisationer kritiserer EU's grønne tilbagetrækning

De seneste måneder har EU trukket flere miljø- og klimainitiativer tilbage som reaktion på landbrugets protester. Nu siger adskillige organisationer på tværs af Europa stop.

Det seneste halve års tid har EU-politikerne haft travlt med at trække love eller lovforslag, som ellers skulle fremme den grønne omstilling og forbedre dyrevelfærden for landbrugets husdyr, tilbage.

Det får nu 140 organisationer, heriblandt flere danske, rundt om i EU til at samle sig i et fælles åbent brev, hvor de kritiserer de politiske prioriteringer.

"Vores samfunds forhold til den natur, der understøtter os, er fundamentalt ødelagt," indleder de brevet, som fortsætter:

"Trods den voksende evidens for et faretruende økologisk kollaps og den alarmerende acceleration af klimakrisen blokerer de europæiske regeringer og EU-politikerne lige nu nye tiltag, som skulle beskytte naturen, samtidig med at de fjerner dem, som allerede var implementeret."

Organisationerne nævner, at politikerne bl.a. har droppet målsætningen om at halvere pesticidforbruget i 2030, lagt en strategi for at sikre fremtidens vandforsyning på hylden, og at nogle lande har fastfrosset planer om at genetablere natur.

EU-landene har også fået mulighed for at suspendere fra ni klima- og miljøkrav, der stilles til landbrug, som modtager EU-støtte. Det kan ske "i tilfælde af uforudsete klimaforhold". Derudover er husdyrproduktioner enten helt eller delvist undtaget fra et nyt EU-direktiv om industrielle emissioner og forurening.

Og det stopper ikke nødvendigvis her, for flere lande presser nu på for, at EU udskyder en anti-skovrydningslov, der fra næste år forbyder import og salg af fødevarer produceret på områder, hvor der er ryddet skov - uanset om de produceres i eller uden for EU.

"Vi er forfærdede over, at så mange politikere på tværs af EU truer livets grundlag på denne planet for i stedet at tilbyde falske løsninger på landmændenes udfordringer, mens de intet gør for at imødekomme landmændenes klager over misbrug i forsyningskæden eller unfair konkurrence og billig import fra handelsaftaler," skriver de og henviser til, at Det Europæiske Miljøagentur, EEA, tidligere på foråret advarede om, at Europa slet ikke er forberedt på klimaforandringerne.

"Nu vil EU-Kommissionen skrotte basale miljøkrav til landbruget for at imødekomme industriens lobbyister, og miljøministre truer EU's nye regler for at bekæmpe global skovrydning. Naturen er ikke i konflikt med vores samfunds muligheder for at trives - den er selve forudsætningen for det. Men nogle politikere i de europæiske hovedstæder og EU-institutioner i Bruxelles puster til natur- og klimakrisen og truer dermed livet for de mennesker, som har valgt dem. Vi opfordrer jer til at stoppe, før det er for sent."

Blandt underskriverne af brevet finder man Greenpeace, BirdLife International og Birdlife Danmark, European Environmental Bureau, ClientEarth, EuroGroup for Animals, International Society of Doctors for Environment, Oxfam, Verdensnaturfonden WWF og Compassion in World Farming.

Flere artikler fra samme sektion

Samtlige partier har stemt for at forbyde pesticider i bestemte områder

Ingen partier stemte imod lovforslaget om at forbyde pesticider i områder, hvor drikkevandet er i særlig risiko for at blive forurenet.

21-05-2024 3 minutter Miljø,   Drikkevand,   Pesticider

»Det er nødvendigt for mennesket at genoprette sine bånd til naturen«

To dage om ugen er skoledagen markant anderledes for 21 børn i Chile: De køres til en lille landbrugsskole for at lære om agro-økologi og selvforsyning, og flere lignende initiativer spirer nu frem i landet. Det er noget, myndighederne har bemærket.

16-05-2024 8 minutter Udland,   Uddannelse

For første gang påviser forskere en sammenhæng mellem PFAS i drikkevand og hjertekarsygdomme

Data fra en italiensk region, hvor nogle borgere drak PFAS-forurenet vand og andre ikke gjorde, viser en tydelig sammenhæng mellem PFAS og øget risiko for at dø af hjertekarsygdomme.

15-05-2024 5 minutter PFAS,   Miljø,   Forskning