Annonce
Annonce
Michael Tilsted, kædedirektør i Coops discountkæde 365discount mener, at det er på tide at politikerne i Danmark vælger at bruge differentieret moms til at øge forbruget af grønne fødevarer. Foto: 365 discount
Usunde varer skal finansiere lavere moms på frugt og grønt
Kædedirektør i Coops discountkæde 365discount mener, at højere afgifter på slik og chips skal finansiere nedsat moms på grøntsager og frugt, som danskerne spiser alt for lidt af.
Flere danske dagligvarekæder bakker op om nedsat moms på frugt og grønt. Senest har Michael Tilsted, Kædedirektør i Coops discountkæde 365discount lanceret et forslag om, at detailhandlen skal kompensere for tabte indtægter på billigere frugt og grønt ved at hæve afgifterne på usunde varer som chips og slik.
»Vi kan se, at danskeren ikke spiser nok frugt og grønt, og det er et reelt problem. Så at gøre de sunde varer billigere vil være den rigtige vej at gå, og jeg mener, at en del af de tabte indtægter, kan hentes i detailhandlen,« siger Michael Tilsted til BT.
Den udmelding kom på bagkant en længe ventet analyse om effekten af differentieret moms, som Skatteministeriet udsendte tidligere på måneden. Af den fremgår det, at det vil koste statskassen to milliarder kroner om året at reducere momsen for de grønne varer fra 25 til 15 procent.
Siden analysen blev offentliggjort, har flere dagligvarekæder ytret sig positivt om potentialet ved at Danmark som et af de sidste lande i Europa vælger at bruge momsen som et redskab til at dreje danskernes fødevareindkøb i en sundere retning.
Lidl er klar
I analysen vurderer Skatteministeriet, at differentieret moms kan øge de administrative og tekniske omkostninger for både erhvervslivet og skattemyndighederne, men det billede kan Lidl Danmark ikke genkende fra de mange lande, hvor discountkoncernen arbejder med differentieret moms:
“I Lidl Danmark har vi længe argumenteret for differentieret moms på frugt og grønt. Det skyldes blandt andet, at vi i Lidl arbejder med differentieret moms i flere end 30 europæiske lande, og her oplever vi ingen tilfælde, hvor det for os er forbundet med en øget administrativ byrde. I Lidl mener vi derfor ikke, at de tekniske eller administrative forhindringer skal stå i vejen for tiltag, der styrker danskernes sundhed, og gør det billigere at købe sundere fødevarer. Hvis resten af Europa kan, så kan Danmark også. I Lidl er vi i hvert fald klar,” siger Claus Krogh, Head of Corporate Affairs i en pressemeddelelse.
Økonom: Begrænset effekt
Selv om analysen viser, at det vil øge folkesundheden, skriver forbrugerøkonom i Nordea, Ida Marie Moesby, i en kommentar i Børsen at reduceret fødevare næppe vil omkalfatre den danske indkøbskurv i væsentlig grad.
Det begrunder hun med, at den foreslåede momsnedsættelse vil give en årlig gennemsnitlig besparelse på 1400 kr. for en familie på to voksne og to børn. Det giver kun en månedlig besparelse på 117 kr. ud af et almindeligt madbudget på 6000 kr.
Flere artikler fra samme sektion
Mejeriforeningen overtager Økodag fra Økologisk Landsforening
Økodag, hvor folk kan se øko-køerne komme på græs, blev stiftet i 2005 og har siden været arrangeret af Økologisk Landsforening. Fra og med næste år står Mejeriforeningen i spidsen for det. Branchen har været splittet, siden Arla meldte sig ud i protest.
Vestpå måtte Mikkel Berggreen se langt efter økologiske råvarer, så nu dyrker han dem selv - og forærer dem væk
"Hvis jeg vil have virkelig gode råvarer, må jeg selv dyrke dem," siger Mikkel Berggreen, som i sin tid tog hjem midt under studenterkørslen for at hyppe kartofler. Gode råvarer er så vigtige for ham, at han giver dele af sin høst gratis væk, så også familien og venner får glæde af den.
Skuffende salg får Arla til at skære i sortimentet af plantedrikke
Siden Arla i foråret 2024 valgte at droppe økologien i planteserien Jörd, er salget faldet yderligere, og selskabet drosler nu ned for det plantebaserede sortiment, som samlet har været et dyrt bekendtskab.