Annonce

Annonce

Skilt over indgangen til Klima Kvickly

Coops "klimalaboratorium" i Aarhus viser, at det er muligt at dreje forbruget i en grønnere retning via en målrettet kommunikation med kunderne. Foto: Jakob Brandt

Succes for Coops klimalaboratorium

Coops Klima Kvickly i Aarhus har på et halvt år reduceret klimaudledningen med 14 pct. per vare og samtidig øget indtjeningen.

Der skulle blot gå et halvt år før Klima Kvickly i butikscenteret Bruuns Galleri i Aarhus nåede Coops CO2-mål for 2030, og i tilgift kan supermarkedet se tilbage på seks måneder, hvor indtjeningen er vokset.

Nøglen til succesen hedder positiv kommunikation og fokus på kundeadfærd, oplyser Coop i en pressemeddelelse, hvor dagligvarekoncernens klimachef Jonas Engberg roser forbrugerne for at tage det grønne valg:

”De fleste danskere handler ikke ind for at redde klimaet, men for at lave aftensmad til familien eller madpakke til ungerne. Til gengæld betyder klima og bæredygtighed virkelig meget for langt de fleste af os, og tallene efter seks måneder viser, at hvis vi kommunikerer på en positiv facon, og hvis vi gør det let at træffe det klimavenlige valg på indkøbsturen, så handler danskerne bæredygtigt ind.”

Den tendens underbygger han med målinger, som viser en stor stigning i antallet af kunder, som føler sig godt guidet i forhold til at vælge klimavenlige varer. I maj, inden butikken blev til Klima Kvickly, var det 7 pct. af kunderne, som svarede, at butikken guidede til klimavenlige valg. I starten af november er det tal vokset til 43 pct.

I Klima Kvickly bliver kunderne guidet til det klimaerigtige køb via små mærkater på fødevarerne, og næste step bliver at sprede konceptet til non-food-varerne
I Klima Kvickly bliver kunderne guidet til det klimaerigtige køb via små mærkater på fødevarerne, og næste step bliver at sprede konceptet til non-food-varerne. Foto: Jakob Brandt

I maj blev Kvickly i Aarhus omdannet til ”Klima Kvickly”. Et såkaldt klima-laboratorie, hvor Coop afprøver tiltag, der guider kunderne til at træffe klimavenlige beslutninger, når de handler, og Jonas Engberg betegner det som opsigtsvækkende, at Klima Kvickly på bare et halvt år har påvirket kunderne til at ændre på sammensætningen af deres vareindkøb, så klimaudledningen fra salget af fødevarer i butikken nu er lig Coops samlede mål for klimapåvirkningen fra fødevaresalget i alle butikker i 2030.

Butikken har blandt andet solgt 50 pct. flere salater, mens f.eks. madspild i delikatesseafdelingen er reduceret med 60 pct.

”Den markante reduktion i klimapåvirkningen fra salget af fødevarer kommer af, at vi med de mange forskellige tiltag lykkes med at skubbe kunderne til at vælge lidt anderledes. Vi sælger mindre rødt kød, mere lyst kød og samtidig mere frugt og grønt,” siger Jonas Engberg.

Han mener, at det er værd af bemærke, at den samlede dagligvarebranche som følge af den generelle situation i samfundet ser nogle lignende tendenser, men han pointerer, at Klima Kvickly performer markant stærkere i sammenligning med resten af Kvickly-kæden.

”Derfor tør vi godt at tilskrive de positive klimaresultater de tiltag, vi har introduceret, og vi arbejder nu med flere af dem med henblik på at skalere dem ud til resten af Coops butikker.”

Flere artikler fra samme sektion

Du kan stadig nå at deltage i konkurrencen om Kantineprisen 2024

Kun kantinekøkkener med en økologiprocent på mindst 60 pct. kan deltage i dysten om Kantineprisen 2024, som finder en vinder på havnen i Gudhjem.

18-04-2024 2 minutter Events,   Professionelle køkkener,   Foodservice

Madland Festival kalder til samling, samtaler, hyldest og fejring

Det madpolitiske samlingspunkt og fællesskab Madland inviterer for femte år i træk til Madland Festival under sloganet: ”Gentænk madsystemet”.

17-04-2024 2 minutter Events

Økologisk Landsforening kæmper for, at æg ikke længere skal stå på køl - Danske Æg kæmper imod

Økologisk Landsforening ønsker et opgør med kravet om, at æg skal på køl, men hos Danske Æg vil man fastholde det.

15-04-2024 8 minutter Æg og fjerkræ,   Forbrug,   Detailhandel