Annonce
Annonce
Coops "klimalaboratorium" i Aarhus viser, at det er muligt at dreje forbruget i en grønnere retning via en målrettet kommunikation med kunderne. Foto: Jakob Brandt
Succes for Coops klimalaboratorium
Coops Klima Kvickly i Aarhus har på et halvt år reduceret klimaudledningen med 14 pct. per vare og samtidig øget indtjeningen.
Der skulle blot gå et halvt år før Klima Kvickly i butikscenteret Bruuns Galleri i Aarhus nåede Coops CO2-mål for 2030, og i tilgift kan supermarkedet se tilbage på seks måneder, hvor indtjeningen er vokset.
Nøglen til succesen hedder positiv kommunikation og fokus på kundeadfærd, oplyser Coop i en pressemeddelelse, hvor dagligvarekoncernens klimachef Jonas Engberg roser forbrugerne for at tage det grønne valg:
”De fleste danskere handler ikke ind for at redde klimaet, men for at lave aftensmad til familien eller madpakke til ungerne. Til gengæld betyder klima og bæredygtighed virkelig meget for langt de fleste af os, og tallene efter seks måneder viser, at hvis vi kommunikerer på en positiv facon, og hvis vi gør det let at træffe det klimavenlige valg på indkøbsturen, så handler danskerne bæredygtigt ind.”
Den tendens underbygger han med målinger, som viser en stor stigning i antallet af kunder, som føler sig godt guidet i forhold til at vælge klimavenlige varer. I maj, inden butikken blev til Klima Kvickly, var det 7 pct. af kunderne, som svarede, at butikken guidede til klimavenlige valg. I starten af november er det tal vokset til 43 pct.
I maj blev Kvickly i Aarhus omdannet til ”Klima Kvickly”. Et såkaldt klima-laboratorie, hvor Coop afprøver tiltag, der guider kunderne til at træffe klimavenlige beslutninger, når de handler, og Jonas Engberg betegner det som opsigtsvækkende, at Klima Kvickly på bare et halvt år har påvirket kunderne til at ændre på sammensætningen af deres vareindkøb, så klimaudledningen fra salget af fødevarer i butikken nu er lig Coops samlede mål for klimapåvirkningen fra fødevaresalget i alle butikker i 2030.
Butikken har blandt andet solgt 50 pct. flere salater, mens f.eks. madspild i delikatesseafdelingen er reduceret med 60 pct.
”Den markante reduktion i klimapåvirkningen fra salget af fødevarer kommer af, at vi med de mange forskellige tiltag lykkes med at skubbe kunderne til at vælge lidt anderledes. Vi sælger mindre rødt kød, mere lyst kød og samtidig mere frugt og grønt,” siger Jonas Engberg.
Han mener, at det er værd af bemærke, at den samlede dagligvarebranche som følge af den generelle situation i samfundet ser nogle lignende tendenser, men han pointerer, at Klima Kvickly performer markant stærkere i sammenligning med resten af Kvickly-kæden.
”Derfor tør vi godt at tilskrive de positive klimaresultater de tiltag, vi har introduceret, og vi arbejder nu med flere af dem med henblik på at skalere dem ud til resten af Coops butikker.”
Flere artikler fra samme sektion
Rammer hylderne næste år: Nye økologiske planteproteiner er lige så sunde som kød og mætter mere
Et nyt forskningsprojekt har banet vejen for økologiske plantebaserede fødevarer, som ernæringsmæssigt er på fuld omgangshøjde med animalske produkter. Solsikker fik en hovedrolle i projektet, og nye produkter kommer i supermarkederne i 2025.
Her kan du købe økologiske juletræer - men du skal skynde dig
Efterspørgslen på økologiske juletræer er høj, og flere melder allerede om udsolgt. Man skal være opmærksom på faldgruber, hvis man vil have et økologisk juletræ og undgå at blive snydt.
Forbrugerne vender tilbage og skaber fremgang for Friland A/S
Selv om antallet af slagtninger er faldet det seneste år, har Friland øget omsætningen med 46 mio. kr., og voksende priser har gjort det muligt at skrue op for afregningen til leverandørerne af økologiske grise.