Annonce
Annonce
Koncerndirektør Per Thau håber, at Klima Kvickly kan være med til at indsamle nyttige erfaringer om, hvordan man mest effektivt påvirker salget i en mere klimavenlig retning, som kan inspirere dagligvarebranchen i både ind- og udland. Foto: Jakob Brandt
Kvickly-butik i Aarhus skal fungere som Coops klimalaboratorium
Kunderne i Kvickly i Bruuns Galleri i Aarhus skal teste om en klimamærkning af fødevarer kan dreje indkøbsvanerne i en mere bæredygtig retning.
Det er kun få uger siden, at regeringen efter pres fra flere sider nedsatte en arbejdsgruppe, som inden udgangen af 2022 skal komme med input til en statskontrolleret klimamærkning af fødevarer.
Nu får arbejdsgruppen hjælp fra en af de største aktører i den hjemlige dagligvarebranche, idet Coop har valgt at omdanne Kvickly i det århusianske butikscenter Bruuns Galleri til en ”Klima Kvickly”. Butikken kommer ifølge Per Thau, koncerndirektør i Coop, til at fungere som et klimalaboratorium, der bl.a. skal være med til at finde ud af, hvordan dagligvarebutikkerne kan nudge forbrugerne til at købe flere klimavenlige fødevarer.
”Det handler ikke om at lave en butik for de frelste, så vi fjerne ikke de mest klimabelastende varer fra sortimentet, men vi vil gerne hjælpe kunderne med at finde de klimavenlige varer,” sagde Per Thau ved åbningen af Klima Kvickly.
I butikken kan kunderne i de kommende måneder finde næsten 2100 forskellige fødevarer med de små blå klimamærker med et billede af jordkloden og teksten ”Et bedre klimavalg”.
Deler viden med hele branchen
I en pressemeddelelse om det nye initiativ understreger Coops klimachef Jonas Engberg vigtigheden af at teste flere forskellige klimatiltag i et ægte butikslaboratorie:
”De konkrete test og tiltag i Klima Kvicklys laboratorie bygger videre på ting, vi ved, og ting vi udvikler undervejs. Så uden at kende alle løsningerne endnu kommer vi til at lægge nye elementer ovenpå, og samtidig invitere andre; lokale ildsjæle, store og små leverandører, faglige eksperter indenfor. For vi synes, det er vigtigt, at vi lærer af hinanden.”
Når vi kigger på klimaaftrykket fra fødevarer, ser vi ikke den store forskel på, om en vare er konventionel eller økologisk.
— Signe Frese, ansvarlighedschef hos Coop
Per Thau er spændt på, i hvor høj grad klimamærket vil påvirke kundernes faktiske indkøb, og han oplyser, at Coop er indstillet på at dele den indsamlede viden med resten af dagligvarebranchen og Fødevareministerens arbejdsgruppe, hvor bl.a. Coop og Økologisk Landsforening sidder med, når der senere på året skal udarbejdes forslag til et nationalt klimamærke.
”Vi vil gerne vise, at det ikke behøver at være dyrt, at leve klimavenligt,” sagde koncerndirektøren som inviterer alle, som har ideer til klimainitiativer, som Klima Kvickly kan teste, til at henvende sig til butikken.
Skelner ikke mellem økologiske og konventionelle varer
Coops klimamærke er meget langt fra et klimamærke, som præcist fortæller kunderne, hvor stor klimaudledning den enkelte vare har. Mærket er mere af vejledende karakter, og ifølge Coops ansvarlighedsdirektør Signe D. Frese, er det udtryk for en del kompromisser, da der ikke findes valide data, som gør det muligt at lave en egentlig klimamærkning af hver enkelt vare. Af samme grund skelner Coop heller ikke mellem økologiske og konventionelle varer, da det vil kræve en masse detaljerede beregninger, som ingen endnu har lavet.
”Men når vi kigger på klimaaftrykket fra fødevarer, ser vi ikke den store forskel på, om en vare er konventionel eller økologisk,” siger Signe Frese til Økologisk Nu.
I debatten om at nedbringe klimabelastningen oplever hun, at der ofte bliver snakket om power-to-X og andre højteknologiske løsninger, som det kan være vanskeligt at forholde sig til for forbrugerne.
”Vores initiativ handler om, hvad den enkelte forbruger kan gøre for at mindske klimabelastningen fra deres fødevareindkøb, og i løbet af de kommende måneder skal vi finde ud af, om forbrugerne forstår mærket og hvordan det påvirker deres indkøb,” siger Signe Frese.
Coop tager udgangspunkt i de enkelte varekategorier og mærker kun de varer, som er mest klimavenlige i de forskellige kategorier.
"Det betyder for eksempel, at vi mærker fjerkræ som klimavenligt, da det er væsentlig mere klimavenligt end oksekød.”
Signe D. Frese kan dog sagtens forstå, hvis kunderne undrer sig over, at de finder klimamærket på Kvicklys plastikflasker med naturligt mineralvand.
”Egentlig har vi ikke lyst til at sætte klimamærker på plastikflasker, men her handler det om indholdet, og blandt de drikkevarer, som vi sælger, er vand det mest klimavenlige, men det er selvfølgelig altid mere klimavenligt at drikke vand fra hanen,” pointerer ansvarlighedschefen.
En tomat er en tomat
Da mange har en holdning til diverse klimainitiativer, er Signe Frese forberedt på at blive bombarderet med en byge af spørgsmål fra kritiske forbrugere, som næppe alle vil forstå, at eksempelvis alle tomater får et klimamærke, uanset om de er dyrket i Sydeuropa eller i et dansk væksthus.
”Det ville simpelthen være alt for kompliceret, hvis vi skulle ned og regne på klimabelastningen på hver enkelt tomat, og det er kun positivt, hvis forbrugerne henvender sig, for vi har brug for at høre deres holdninger,” siger Signe Frese, som fortæller, at Coop konkret sigter mod at reducere klimaaftrykket fra koncernens fødevaresalg med to pct. årligt.
Ved Klima Kvicklys afslutning i 2023 håber hun og Coop at være blevet meget klogere på, hvad der virker, og hvordan samspillet med kunder, varer og butik kan sænke klimaaftrykket fra butik til den enkelte indkøbskurv.
Flere artikler fra samme sektion
Føtex Kokkedal genåbner butik med skærpet sundhedsprofil
Efter en gennemgribende ombygning genåbningen Føtex i Kokkedal i dag og giver samtidig et bud på, hvordan man i fremtiden kan blive bedre til at guide kunderne til at tage det ernæringsrigtige valg.
De økologiske chokolader ligger i toppen af ny Tænk-test
Fem af de seks bedste chokolader er økologiske i Forbrugerrådets Tænks nye test af mørk chokolade, og testen viser ingen sammenhæng mellem pris og kvalitet eller certificeringer.
Økologi styrker dit grønne regnskab
I en ny analyse fra rådgivnings- og revisionsvirksomheden BDO konkluderes det, at økologi kan bidrage i enten ”høj grad” eller ”delvist” med værdiskabelse i ESG-rapporteringen inden for 7 af 10 områder.