Annonce

Annonce

Foodexpo viser, at der er stor innovationskraft blandt de økologiske producenter, og der var især stor interesse for Pure Bites "sunde slik", som primært er baseret på mandler og dadler og frysetørret frugt.

Økologien stod stærkt på Foodexpo, men de stigende priser vækker bekymring

Antallet af nye varer på Foodexpo viser, at de økologiske producenter har haft travlt med at udvikle nye produkter under coronakrisen.

I dag lukker Foodexpo i MCH Messecenter Herning efter tre travle dage, som ifølge Økologisk Landsforening viser, at de økologiske virksomheder ser ud til at være kommet godt igennem coronakrisen.

Ifølge Torben Blok, markedschef for foodservice i Økologisk Landsforening vidner de mange økologiske produktnyheder på messen om, at innovationskraften i den grad er intakt blandt de økologiske fødevareproducenter, hvoraf flere er kravlet et trin eller to op ad den økologiske trappe og udstiller flere mere luksusbetonede produkter.

Selv om krigen i Ukraine og de voksende fødevarepriser i øjeblikket kaster lange skygger over det meste af fødevarebranchen, mærker han samtidig, at der efter fire års ufrivillig messepause på grund af corona, har været et opsparet behov for igen at mødes til Nordens største fødevaremesse.  

”Bæredygtighed og økologi – sæt mål på menuen,” står der på et banner, som hænger ned fra loftet ved indgangen til Hal H, som i år er dedikeret til bæredygtighed og økologi. Dermed er tonen slået an fra start, og de seneste dage er der blevet diskuteret meget bæredygtighed og bælgfrugter i Herning, men det er også tydeligt, at usikkerheden i forhold til de voksende fødevarepriser optager mange af producenterne.

På tegnebrættet i tre år

”Hal H er mit hjertebarn. Den har faktisk været på tegnebrættet i tre år på grund af coronaudsættelser,” siger projektleder Tina Hauris Slebsager fra Messecenter Herning, som har opbygget hallen i samarbejde med Økologisk Landsforening, og Torben Blok har vanskeligt ved at tøjle sin begejstring over, at alle aktørerne i foodservicebranchen igen kan mødes på kryds og tværs på en fysisk fødevaremesse.

”Det er fantastisk at gæster, virksomheder og deres kunder igen kan mødes og netværke med hinanden, og det tager næsten fire gange så lang tid at gå gennem hallen, fordi alle lige skal hilse på hinanden,” siger Torben Blok, som på baggrund af stemningen blandt udstillerne vurderer, at økologien har klaret sig godt igennem coronakrisen.  

Anette Hoeg Nielsen fra Mad med glød stod for en af messens workshops, hvor deltagerne kunne lære at lave pålæg af bælgfrugter på 10 minutter
Anette Hoeg Nielsen fra Mad med glød stod for en af messens workshops, hvor deltagerne kunne lære at lave pålæg af bælgfrugter på 10 minutter

En tur rundt hos udstillerne efterlader ingen tvivl om, at der er sket meget i fødevarebranchen siden den seneste Foodexpo blev gennemført i 2018, og mange af de økologiske producenter bruger messen til at teste helt nye produkter.

Det gælder bl.a. Pure Bites som sælger økologisk slik, hvor hovedingredienserne er mandler og dadler blandet sammen med frysetørrede bær og frugt, mens direktør hos Aurion, Brian Nybo i år har valgt udelukkende at tage bælgfrugter med på Foodexpo, som vel bedst kan betegnes som en meget gammel nyhed, som formentlig står foran et større comeback på de danske middagsborde.

”Vi oplever, at der er stor interesse for at se noget nyt. Efter to år med corona trænger folk til at blive inspireret,” siger Brian Nybo, som forventer, at salget af bælgfrugter i en nær fremtid vil bidrage med 10 pct. af omsætningen i den nordjyske virksomhed.

”I første omgang går vi efter foodservice, og vi har talt med mange køkkener, som er meget interesserede i at vide mere om hvordan de kan bruge bælgfrugterne,” siger direktøren.

De kunne hente inspiration i Nørderiet, hvor Anette Hoeg Nielsen Fra Mad med glød melder udsolgt på formiddagens workshop, hvor hun viser, hvordan deltagerne på få minutter kan lave lækkert plantebaseret pålæg af forkogte bælgfrugter.

”Vi bruger kikærter i stedet for æg og ved at tilsætte ”sort salt” tilfører vi en svovlagtig smag, så det plantebasered alternativ til karrysalat kommer til at smager af æg, men vi kunne sagtens have erstattet kikærterne med danske Ingrid ærter,” siger Annette Hoeg Nielsen.

Is med hampefrø

Den lektie har kokken Jannik Larsen fra Byens Køkken i Odense Kommune allerede lært, inden han deltog i workshoppen, da den fynske kommune sidste år besluttede i videst muligt omfang at bruge danske bælgfrugter.

”Vores største udfordring er at få de rigtige mængder,” siger Jannik Larsen, som er i Herning sammen med 19 kolleger, som alle er på jagt efter ny inspiration til de kommunale køkkener i Odense, som har Det Økologiske Spisemærke i sølv.

Rundt om på messen kan de se mange nye bud på forarbejdede plantebaserede varer inden for sund slik, is af mango, passionsfrugt og hampefrø fra Østerberg Foods eller en ny nordisk fortolkning af falaflen fra Planteslagterne, som producerer de små kugler af grønne ærter og flækærter.

”Lige nu arbejder vi desuden på at lave en quinoapølse, hvor vi stadig mangler at finde den helt rigtige konsistens,” siger medstifter af virksomheden, Emil William Götze, mens han har travlt med at stege og servere smagsprøver til gæsterne.

Han oplyser, at Planteslagterne i øjeblikket oplever så stor medvind, at det kniber med at følge med efterspørgslen. De er derfor på jagt efter nye producenter, så trods udsigten til voksende råvarepriser, ser han optimistisk på fremtiden.

Torben Blok og Økologisk Landsforening benyttede også messen til at hylde nogle af landets køkkener, som for nyligt har fået det Økologiske Spisemærke. Her overrækker han sølvmærket til kokken Christl Radler fra Dallund Slot
Torben Blok og Økologisk Landsforening benyttede også messen til at hylde nogle af landets køkkener, som for nyligt har fået det Økologiske Spisemærke. Her overrækker han sølvmærket til kokken Christl Radler fra Dallund Slot

Det samme gør Martin Marko Hansen, som er ansvarlig for innovation og bæredygtighed hos håndværksbageriet FoodPeople, som kom til Herning med et større udvalg af økologisk bagværk. Men den københavnske surdejsbager erkender, at der er en smertegrænse for, hvor meget mere råvarepriserne kan stige, før det formentlig får de første kunder til at vende sig mod billigere produkter fra andre producenter.

Torben Blok erkender i den forbindelse, at de voksende fødevarepriser er et tema, som hele branchen formentlig bliver nødt til at håndtere, hvis prisernes himmelflugt fortsætter.

Flere artikler fra samme sektion

Rammer hylderne næste år: Nye økologiske planteproteiner er lige så sunde som kød og mætter mere

Et nyt forskningsprojekt har banet vejen for økologiske plantebaserede fødevarer, som ernæringsmæssigt er på fuld omgangshøjde med animalske produkter. Solsikker fik en hovedrolle i projektet, og nye produkter kommer i supermarkederne i 2025.

22-11-2024 6 minutter Plantebaserede fødevarer

Her kan du købe økologiske juletræer - men du skal skynde dig

Efterspørgslen på økologiske juletræer er høj, og flere melder allerede om udsolgt. Man skal være opmærksom på faldgruber, hvis man vil have et økologisk juletræ og undgå at blive snydt.

22-11-2024 5 minutter Skovbrug og juletræer,   Forbrug,   Miljø

Forbrugerne vender tilbage og skaber fremgang for Friland A/S

Selv om antallet af slagtninger er faldet det seneste år, har Friland øget omsætningen med 46 mio. kr., og voksende priser har gjort det muligt at skrue op for afregningen til leverandørerne af økologiske grise.

22-11-2024 5 minutter Kødproduktion