Annonce

Annonce

Nærbillede af hænder der ælter dej

Står det til Økologis Landsforening, skal de danske bagere i fremtiden ælte mange flere økologiske råvarer ind i dejen, men Fødevarestyrelsen vurderer, at det bliver vanskeligt at imødekomme branchens ønske om at lempe reglerne for anprisning af økologisk brød uden at komme på kant med EU-lovgivningen. Foto: Colourbox

Nu skal der flere økologiske ingredienser i danske brød

Danske bagerier har gennem flere år klaget over mulighederne for at anprise brugen af økologiske ingredienser i brød. Nu forsøger Økologisk Landsforening sammen med dagligvarehandlen og bagerbranchen at lægge pres på myndighederne for at få lempet reglerne.

Selv om mange danske bagere gerne vil arbejde med økologiske råvarer, og danske økologer dyrker en bred vifte af økologiske kornsorter, som er velegnede til bagning, fylder det økologiske mel stadig meget lidt i bageriernes bagværk.

Det skyldes først og fremmest, at meget få bagerier har valgt at omlægge hele produktionen til økologi, da det medfører, at de skal leve op til relativt skrappe dokumentationskrav, som bl.a. er en medvirkende årsag til, at dagligvarekæderne er tilbageholdende med at lancere økologiske brød.

Ønsket om mere smidige regler er formuleret i et brev, som mandag landede i fødevareminister Rasmus Prehns mailboks. Brevet er underskrevet af Økologisk Landsforening og Bager- & Konditormestre i Danmark (BKD), som sammen med Salling Group og Coop ønsker at gøre det mere attraktivt at bage med økologisk mel. Derfor lægger de nu pres på fødevaremyndighederne for at få lempet reglerne for anprisning, så det bliver nemmere for bagerne at fortælle kunderne, hvis de bruger økologiske meltyper i nogle af deres brød og kager.

Det er rent tilsæt

”Vores største problem er, at bagerne kun må anprise økologiske ingredienser i et brødudsalg, som ligger på samme adresse som selve bageriet. Det er en udfordring, fordi mange bagermestre driver flere butikker og ofte også leverer til andre udsalgssteder,” siger Henrik Jellev Madsen, fødevarechef i BKD.

Sammen med Økologisk Landsforening håber han derfor, at myndighederne kan se perspektiverne i at lempe anprisningsreglerne. I sidste ende handler det om økonomi for den enkelte bagermester, da de skal betale mere for det økologisk mel.

”Hvis ikke bageriet kan anprise økologien, og dermed få en merpris for brødet, er det rent tilsæt at bruge økologiske råvarer,” siger fødevarechefen, som selv har en fortid som bager.

Vi har allerede bøjet reglerne meget. Bøjer vi dem mere, risikerer vi, at grenen knækker.

— Robert Langberg Lind, specialkonsulent i Fødevarestyrelsen

Økologireglerne har gennem mange år været mål for kritik fra landets bagermestre og dagligvarekæderne, og hos Coop håber csr-chef Thomas Roland, at det endelig bliver muligt at justere reglerne, så det bl.a. bliver nemmere at skilte med økologisk bake-off brød ude i butikkerne.

”Jeg kan ikke sige præcis, hvordan reglerne skal ændres. Men vi støtter en forenkling af reglerne, så det bliver nemmere at bruge Ø-mærket ude i butikkerne, hvis det kan ske uden at gå på kompromis med økologiens troværdighed,” siger Thomas Roland, som vurderer, at der er et stort uudnyttet potentiale.

”Hvis vi får nogle lempelser, tror jeg, at det er realistisk, at vi kan fordoble økologiens andel af brødsalget i løbet af nogle år.”

Bøjer vi reglerne mere, knækker grenen

Myndighederne er klar til at se på ønsket om lempeligere regler, men umiddelbart lyder vurderingen fra Fødevarestyrelsen, at det bliver vanskeligt at imødekomme branchens ønsker uden at komme på kant med EU-reglerne.

”Normalt skal produkter være 100 procent økologiske, for at man kan anprise dem, når de bliver solgt i næste led eller i andre butikker, så den model kommer vi ikke til at tolerere. Vi har allerede bøjet reglerne meget. Bøjer vi dem mere, risikerer vi, at grenen knækker," siger specialkonsulent i Fødevarestyrelsen, Robert Langberg Lind.

Bjarke Vestergaard kan ikke finde nogle juridiske argumenter for, at myndighederne ikke kan imødekomme branchens ønsker.
Bjarke Vestergaard kan ikke finde nogle juridiske argumenter for, at myndighederne ikke kan imødekomme branchens ønsker.

Han henviser i den forbindelse til, at anprisningsreglerne senest blev lempet i 2019 efter seks-syv års dialog mellem branchen og myndighederne. Ændringerne åbnede døren for, at konventionelle bagerier kunne skilte med meltyper, hvis bageriet kun benytter økologiske varianter af den pågældende mel.

Ordningen er hidtil ikke blevet den store succes, og den fik kun ganske få bagerier til at kigge økologiens vej, oplyser Henrik Jellev Madsen. Han mener, at det primært skyldes, at anprisningen af de økologiske meltyper kun må ske på den adresse, hvor brødet produceres. Han peger desuden på, at frygten for at gøre noget forkert og blive sanktioneret af Fødevarestyrelsen også kan spille ind, når bagerne fravælger økologi.

ØL vil nedbryde barriererne

”Vores hovedmål er at nedbryde barriererne for at øge salget af brød, som indeholder økologiske ingredienser,” sagde Bjarke Vestergaard, fagpolitisk chef i Økologisk Landsforening, da foreningen i december var vært for et møde, hvor repræsentanter fra bageribranchen mødtes for at konkretisere kritikken af de nuværende regler og præcisere, hvilke ændringer der efter deres vurdering er nødvendige for at løfte det økologiske brødsalg.

Billedet har været det samme i de 13 år, hvor jeg har arbejdet med økologi, og det betyder, at vi i øjeblikket ikke tilfredsstiller den økologiske forbruger.

— Birgitte Jørgensen, markedschef for detail, Økologisk Landsforening

Efter mødet stod det klart, at branchen i første omgang vil arbejde for at gøre det nemmere at anprise brugen af specifikke økologiske ingredienser i bagerierne og deres tilhørende butikker. Håbet er, at det med tiden vil få flere bagere til at tage springet og omlægge hele produktionen til økologi.

”Det er den samme mekanisme, som vi oplever ved Det Økologiske Spisemærke. Når først et køkken har fået bronze-mærket, rykker mange videre mod sølv og guldmærket,” sagde Birgitte Jørgensen, markedschef for detail i Økologisk Landsforening på branchemødet.

Økologien bliver usynlig på brødhylden

Meldingen fra myndighederne bremser ikke initiativet fra Økologisk Landsforening, som de seneste uger har været i dialog med dagligvarekæderne, og Bjarke Vestergaard ser på den baggrund fortrøstningsfuldt på mulighederne for at løfte det økologiske brødsalg via mindre justeringer af anprisningsreglerne.

”Vi har igen og igen gennemset EU lovgivningen og den danske lovgivning på området, og kan ikke finde nogle juridiske argumenter for, at myndighederne ikke kan imødekomme vores ønsker,” siger Bjarke Vestergaard.

Han betegner det som et paradoks, at danskerne de seneste år har skovlet økologisk mel ned i indkøbskurven som aldrig før, mens de for det meste kigger forgæves efter nybagt, økologisk bagværk, når de besøger et af landets ca. 800 udsalgssteder for brød.

Der er et kæmpe potentiale

”Det økologiske melsalg ligger enormt højt, men hvorfor gælder det ikke økologisk brød. Min påstand er, at det skyldes, at udbuddet ikke er særlig stort,” sagde Birgitte Jørgensen på mødet i december, hvor hun hæfter sig ved, at detailsalget af økologisk mel i 2020 voksede med 28 pct.

Ifølge GfK er godt hver tredje kg mel i detailhandlen i dag økologisk, og det er ifølge Birgitte Jørgensen et tydeligt bevis på, at forbrugerne er interesserede i at spise økologisk bagværk.

Gennem årene har både specialbagerier og flere af landets største dagligvarekæder flere gange forsøgt at omlægge hele eller dele af deres brødproduktion uden for alvor at knække koden, og brødkategorien kan kun mønstre beskedne økologiprocent på henholdsvis 5,1 pct. for hvedebrød og 6,8 pct. for rugbrød.

”Billedet har været det samme i de 13 år, hvor jeg har arbejdet med økologi, og det betyder, at vi i øjeblikket ikke tilfredsstiller den økologiske forbruger. Vi tror, at der er et kæmpe potentiale, men det økologiske udvalg er simpelthen for lille – også når det gælder basisvarer som pitabrød og sandwichboller. Lad os arbejde sammen om det her og få noget til at ske," afsluttede hun sin gennemgang af den aktuelle status på det økologiske brødmarked.

Brian Tholstrup Nybo, adm. direktør hos Aurion var enig i den opfordring.

”Vi er nødt til at arbejde sammen, hvis vi skal nå målet om 30 procent økologi i 2030, og vi skal have bagerne med,” sagde direktøren fra den nordjyske brød- og melproducent.

Flere artikler fra samme sektion

Føtex Kokkedal genåbner butik med skærpet sundhedsprofil

Efter en gennemgribende ombygning genåbningen Føtex i Kokkedal i dag og giver samtidig et bud på, hvordan man i fremtiden kan blive bedre til at guide kunderne til at tage det ernæringsrigtige valg.

21-11-2024 4 minutter Detailhandel,   Mærkning

De økologiske chokolader ligger i toppen af ny Tænk-test

Fem af de seks bedste chokolader er økologiske i Forbrugerrådets Tænks nye test af mørk chokolade, og testen viser ingen sammenhæng mellem pris og kvalitet eller certificeringer.

20-11-2024 2 minutter Forbrug

Økologi styrker dit grønne regnskab

I en ny analyse fra rådgivnings- og revisionsvirksomheden BDO konkluderes det, at økologi kan bidrage i enten ”høj grad” eller ”delvist” med værdiskabelse i ESG-rapporteringen inden for 7 af 10 områder.

15-11-2024 5 minutter