Annonce
Annonce
I forbindelse med lanceringen af Schulstads økologiske fuldkornsboller, var brødkoncernens direktør Allan Christiansen t.v. på besøg i Robert Becks mark med hvid hvede på Als. Foto: Schulstad
Kornproducent: Danske brød skal bages af dansk korn
Robert Beck producerer den hvide hvede til Schulstads nye satsning på økologiske fuldkornboller, og han håber, at danske landmænd i fremtiden får lov til at levere korn, kerner og mel til alle danske brød.
Hovedpersonen i en ny reklamevideo fra bageriet Schulstad er den økologiske landmand Robert Beck. I videoen går han rundt i sin egen kornmark og lader hånden glide hen over aksene på den hvide hvede, som er den vigtigste ingrediens i brødfabrikkens nye økologiske fuldkornsboller.
"Jeg synes, at det er dejligt, at Schulstad har tage endnu et skridt i retning af at bruge flere danske råvarer," siger Robert Beck til Økologisk.nu.
Efter hans vurdering bidrager det i høj grad til at skabe øget troværdighed omkring forarbejdede fødevarer, når de danske brødproducenter og andre forarbejdningsvirksomheder i denne tid i voksende omfang vælger at bruge danske råvarer som ingredienser i deres produkter.
"I den situation er det vigtigt, at vi som råvareproducenter viser, at vi sagtens kan dyrke alt det konsumkorn, som vi skal bruge i Danmark," siger Robert Beck.
Han kan bedst beskrives som en klon mellem den moderne storbonde, som satser på økologi og forretningsmanden, der har skabt sin formue via investeringer i grøn energi, idet han ejer flere vindmøller og biogasanlæg i både Tyskland og Storbritannien.
Robert Beck er vokset op på et nordfynsk landbrug, men har både drevet landbrug i England og syd for den danske grænse, hvor han for nogle år siden slog sig ned i Flensborg. Herfra styrer han en tysk rådgivningsvirksomhed, driften af vindmøller og biogasanlæg, men de seneste år har han brugt mange kræfter på at opbygge sit danske landbrug.
Den
hvedemark, han er filmet i til Schulstads video, ligger på Als, hvor Robert
Beck siden 2014 har investeret langt over 100 mio. kr. i at opkøbe en stribe
landbrugsejendomme og han ejer selv 550 ha mens han har forpagtet yderligere 550 ha. En del af pengene har Robert Beck
brugt til at etablere nye fjerkræstalde, korntørringsanlæg og siloer.
Ambitionen var at opbygge en økologisk ægproduktion på ca. 30 mio. æg om året, men da det danske marked p.t. er velforsynet med øko-æg, er det i øjeblikket kun de 16-17 mio. æg, som bliver lagt af økologiske høns, mens knap halvdelen af æggene er konventionelle.
De mange æg gør Robert Beck til Danægs største økologiske leverandør, og da hans landbrug på Als også råder over en stald med hønniker og to stalde med velfærdskyllinger til Ikea, er der mange næb at mætte.
Men foderproduktionen til kyllinger og høns lægger dog langt fra beslag på de 900 ha økologisk planteavl, som Robert Beck driver i Danmark, og han øjner spændende perspektiver i at producere både korn og bælgfrugter til human ernæring.
Jeg frygter lidt for, om markedet kan bære det seneste års massive tilgang af økologisk korn fra danske producenter. Jeg tror, at der er mange, især de som ikke har oplevet de gode år, der risikerer at ryge ud igen, og jeg tror, at vi kommer til at se nogle år, hvor priserne sætter sig.
— Robert Beck
For at sprede risikoen rummer hans markplan en stor diversitet af arter, og Robert Beck er stor tilhænger af at producere på kontrakt. Så han behøvede ikke lang betænkningstid, da Schulstad i efteråret 2018 kontaktede ham for at høre, om han ville producere økologisk hvid hvede.
"Det skete på et tidspunkt, hvor der var et lille hjørne af markplanen, som ikke var fyldt ud. Så jeg fandt lige plads til 11 ha. Det høstede vi sidste sommer, og det er den hvede, som Schulstad bruger til deres bollerne i øjeblikket," siger Robert Beck, som i år har sået 35 ha med hvid hvede.
Ifølge Robert Beck er det øgede fokus på danske råvarer godt nyt for de hjemlige økologer. Ikke mindst i en tid, hvor rigtig mange planteavlere har omlagt til økologi. Der er således rigeligt med økologisk korn på markedet, hvilket kan aflæses i priserne.
"Jeg frygter lidt for, om markedet kan bære det seneste års massive tilgang af økologisk korn fra danske producenter. Jeg tror, at der er mange, især de som ikke har oplevet de gode år, der risikerer at ryge ud igen, og jeg tror, at vi kommer til at se nogle år, hvor priserne sætter sig," siger han.
Robert Beck håber, at endnu flere forarbejdningsvirksomheder får øjnene op for potentialet i de lokale kornafgrøder. Danskejede Kohberg tonede allerede i 2019 rent flag, da selskabet i slutningen af året proklamerede, at man udelukkende ville bage med dansk rug og dansk hvede i både konventionelle og økologiske brød.
Baggrunden for den beslutning var ifølge René Normann Christensen, adm. direktør i Kohberg Bakery Group, at det giver en række gevinster at bruge lokale råvarer.
"Vores bagerier bruger store mængder mel, og så betyder det rigtigt meget, hvor melet kommer fra. Ved at bage med dansk mel udleder det enkelte brød cirka 20 procent mindre CO2, end hvis vi bruger mel, der er kørt hertil fra udlandet," sagde René Normann Christensen, da selskabet fortalte om sin nye køb-dansk strategi i november 2019.
Schulstad, som har svenske ejere, satser mere på nordiske råvarer, men ifølge innovationschef Tina Lindeløv kommer al økologisk rug allerede fra danske producenter, mens ca. 90 pct. af det økologiske hvedemel i Schulstads hvedebrød stammer fra nordiske avlere, og hun vil slet ikke afvise, at Als i fremtiden kan komme til at levere mere korn til selskabet.
"Jeg håber, at de kan bruge flere korntyper fra mit landbrug. I øjeblikket har jeg ca. 1000 t økologisk brødrug på lager, som Schulstad meget gerne må købe til deres rugbrød," siger Robert Beck.
Forud for Schulstads lancering af bollerne med hvid hvede deltog han i et møde, hvor han samme med Michael Langberg, markedschef i Økologisk Landsforening, gav en peptalk til et halvt hundrede af brødkoncernens sælgere. I øjeblikket er de ude for at overbevise landets dagligvarebutikker om, at de bør have poserne med de nye økologiske boller på hylderne.
"Hvis Schulstad skal rykke på at sælge flere danske varer, er de nødt til at sætte ansigt på landmanden. Schulstad investerer rigtig meget i det her, og det er fantastisk at få mulighed for at fortælle sælgerne om den hvide hvede og hvordan, den bliver dyrket, siger Robert Beck.
Efter hans vurdering er det kun ca. én procent af befolkningen, som ved, hvordan deres fødevarer bliver produceret.
"Det er vigtigt at få fortalt den historie, og der går ikke nogen skår af mig ved at bruge et par dage på at lave reklamer," siger Robert Beck, som både optræder i Schulstads annoncer og i en reklamevideo.
Flere artikler fra samme sektion
Føtex Kokkedal genåbner butik med skærpet sundhedsprofil
Efter en gennemgribende ombygning genåbningen Føtex i Kokkedal i dag og giver samtidig et bud på, hvordan man i fremtiden kan blive bedre til at guide kunderne til at tage det ernæringsrigtige valg.
De økologiske chokolader ligger i toppen af ny Tænk-test
Fem af de seks bedste chokolader er økologiske i Forbrugerrådets Tænks nye test af mørk chokolade, og testen viser ingen sammenhæng mellem pris og kvalitet eller certificeringer.
Økologi styrker dit grønne regnskab
I en ny analyse fra rådgivnings- og revisionsvirksomheden BDO konkluderes det, at økologi kan bidrage i enten ”høj grad” eller ”delvist” med værdiskabelse i ESG-rapporteringen inden for 7 af 10 områder.