Annonce

Annonce

Kunder i grøntafdeling i Lidl butik

Der var travlhed i grøntafdelingerne hos Lidl, da kæden i begyndelsen af året 'fjernede momsen' på frugt og grønt, og det viser, at det er muligt at påvirke forbruget i en sundere retning ved at bruge nedsat moms som redskab. Foto: Lidl

Momsfri frugt og grønt giver kunderne sundere indkøbsvaner

Resultatet af Lidls momsfri-kampagne i februar og marts blev et markant løft på 13 pct. i salget af frugt og grønt på landsplan.

I februar og marts 2024 fjernede dagligvarekæden Lidl et beløb svarende til momsen på al frugt og grønt. Indsatsen er en del af Lidls arbejde med at give danskerne endnu bedre muligheder for at træffe sundere valg, når de foretager deres dagligvareindkøb.

Nu er Lidl klar med en opgørelse over, hvorvidt en lavere pris kan få danskerne til at ændre deres indkøbsvaner, og svaret er ja. Resultatet af den to måneder lange momsfri-kampagne blev et markant løft på 13 pct. i salget af frugt og grønt på landsplan.

“I Lidl kigger vi løbende ind i, hvordan vi kan give vores kunder endnu bedre mulighed for at træffe sundere valg, når de handler hos os. Når vi nu ser tilbage på vores forsøg med at fjerne momsen på frugt og grønt, er det tydeligt, at pris har en betydelig indflydelse på, hvad vi putter I indkøbskurven. Hvis vi ønsker at fremme en sundere livsstil, er prisen på frugt og grønt derfor et godt sted at starte,” siger Khalil Jehya Taleb, viceindkøbsdirektør i Lidl Danmark i en pressemeddelelse.

Her steg grøntsalget mest

Kommuner med den største stigning i salget af frugt og grønt i forbindelse med Lidls momsfri-kampagne

  • Vesthimmerland Kommune: 31 pct.

  • Faxe Kommune: 23,5 pct.

  • Dragør Kommune: 22,5 pct.

  • Lolland Kommune: 22,5 pct.

  • Køge: 22 pct.

Kilde: Lidl

Den kommune, hvor Lidl har oplevet den største stigning i grøntsalget, er Vesthimmerland Kommune. Her steg salget på frugt og grønt med 31 pct. i perioden. Den momsfri-kampagne understøtter dermed data fra Madkulturens årlige befolkningsundersøgelse, der viser, at 62 pct. af danskerne vælger ud fra prisen, når de køber deres almindelige madvarer.

Økologisk Landsforening har gennem flere år kæmpet for nedsat moms på økologiske fødevarer og ifølge Carsten Ahrenfeldt, som er foreningens markedschef, viser Lidls kampagne, at politikerne har adgang til et effektivt værktøj, hvis de ønsker at gøre alvor af ambitionen om at fordoble det økologiske salg.

”Kampagnen understøtter vores argumentation og viser, at det er muligt ad politisk vej at øge salget af økologiske fødevarer,” siger Carsten Ahrenfeldt, som opfordrer politikerne til at gøre brug af nedsat moms til at dreje det danske fødevareforbrug i en grønnere retning.

Danskerne spiser for lidt frugt og grønt

Samtidig viser en ny Voxmeter-undersøgelse, som er foretaget i forbindelse med Den Nationale Grøntuge, at kun 55 pct. af danskerne spiser grøntsager hver dag. Det betyder, at en stor del af befolkningen ikke lever op til de officielle kostråd om at spise 600 g frugt og grøntsager om dagen.

”Det er rigtig ærgerligt at mange danskere spiser for få grøntsager. Grøntsager er en vigtig del af en sund kost og kan forebygge både overvægt, kræft og andre alvorlige sygdomme. Der er brug for tiltag, som kan få flere til at spise frugt og grønt. Lavere priser er en af løsningerne, ikke mindst dem, der har et stramt budget. Så nedsat moms på frugt og grønt vil også mindske den sociale ulighed i sundhed,” siger chefkonsulent i Kræftens Bekæmpelse Susanne Tøttenborg.

Flere artikler fra samme sektion

Vores kostvaner skaber en biodiversitetskrise i vores maver - og den er formentlig skyld i både kræft, angst og depression

Der tales meget om biodiversitetskrisen i naturen - men der er faktisk også en diversitetskrise i vores tarmsystem, og den påvirker både vores fysiske og mentale sundhed, siger en professor i mikrobiologi. Han peger bl.a. på pesticidrester i maden som en synder.

18-09-2024 14 minutter Pesticider,   Mere grønt

Den Europæiske Investeringsbank låner 150 mio. kr. til dansk plante start-up

En lån på 20 mio. euro bringer den dansk foodtech start-up Matr Foods et kæmpe skridt tættere på ambitionen om at bygge en ny fabrik i København, som kan mangedoble produktionen af fermenterede kødalternativer.

18-09-2024 3 minutter Plantebaserede fødevarer

Forbrugerne er vendt hjem til økologien

En ny repræsentativ undersøgelse fra Voxmeter fastslår, at forbrugerne igen griber ud efter det røde økologimærke, når de lægger dagligvarerne i kurven i supermarkedet.

12-09-2024 4 minutter Detailhandel