Annonce
Annonce
Nestlés CEO, Mark Schneider, der her ses til konferencen Food for the Future i 2019, mener, at virksomheden har en "enestående mulighed" for at bidrage til klimaindsatsen, fordi den opererer i så mange lande.
Fødevaregigant fremlægger klimastrategi: Vil have maden fra regenerative landbrug
Nestlés detaljerede klimahandlingsplan vil udbrede regenerativt landbrug, øge udvalget af plantebaseret mad og give flere træer i landskabet.
Verdens største fødevarevirksomhed, Nestlé, vil halvere sin CO2-udledning i 2030 og være CO2-neutral senest i 2050. Det skal bl.a. ske ved at implementere regenerativt landbrug hos de mange landmænd, der leverer fødevarer og ingredienser til Nestlés produkter, viser den netop fremlagte klimastrategi fra virksomheden.
Regenerativt landbrug, kendetegnes ved teknikker, der styrker jordens frugtbarhed, hvilket øger jordens kulstoflagring. Desuden lover Nestlé at plante 20 mio. træer hvert år de næste 10 år, og fra 2022 må der ikke fældes skov i produktionsområder. Det vil ikke kun gavne jordens frugtbarhed, men også mindske risikoen for erosion, oversvømmelser og tab af næringsstoffer.
Nestlés klimaplan
- Dyrke afgrøderne bæredygtigt, bl.a. ved hjælp af regenerativt landbrug
- Udvide produktsortimentet af klimavenlig mad
- Mere genanvendelse i emballagen
- Mere brug af grøn energi
- Grønnere transport, bl.a. med flere elbiler
- Fjerne CO2 fra atmosfæren vha. flere træer og sundere jord
- Gøre flere af sine brands CO2-neutrale
- Fortsat samarbejde og advokering for klimatiltag
”Da næsten to tredjedele af vores emissioner kommer fra landbruget, er det klart, at regenerativt landbrug og genplantning er omdrejningspunktet for vores vej til CO2-neutralitet. Denne indsats vil reducere emissioner og forbedre biodiversiteten i stor skala. Vi vil også fortsætte med at eliminere emissioner fra vores aktiviteter og foretage forbedringer i vores produktportefølje. Det er et meget detaljeret arbejde, men vi er forpligtet til at levere,” siger Nestlés adm. vicepræsident og driftsdirektør, Magdi Batato, i en pressemeddelelse.
Samarbejder med en halv mio. landmænd
Nestlé, som i 2018 udledte 92 mio. ton CO2, oplyser, at man allerede er arbejder sammen med sine 500.000 landmænd og 30.000 leverandører for at understøtte implementeringen af regenerativt landbrug. Til gengæld tilbyder virksomheden at købe varerne til en præmie, købe større mængder og medinvestere i nødvendige udgifter.
Nestlé vil investere 8,25 mia. kr. i arbejdet frem mod 2025 og forventer at kunne købe over 14 mio. ton ingredienser fra regenerativt landbrug inden 2030.
"Vi har en enestående mulighed for at tackle klimaændringer, da vi opererer i næsten alle lande i verden og har størrelse, skala og rækkevidde til at gøre en forskel. Vi vil arbejde sammen med leverandører, landmænd, NGO’er, regeringer og industripartnere for at reducere vores miljømæssige fodaftryk," siger topchefen, Mark Schneider.
Derudover vil man udvide produktporteføljen af plantebaserede fødevarer, som bl.a. sælges under brandet 'Hälsans Kök', og produkterne skal samtidig gøres endnu mere miljøvenlige. Klimastrategien dækker også over en mere klimavenlig indpakning, hvor andelen af genanvendt plast i emballagen skal øges "markant", og så skal antallet af CO2-neutrale brands løbende øges.
Der vil årligt blive udgivet rapporter, som skal vise offentligheden de løbende resultater fra indsatsen, som også skal kunne mærkes i Danmark.
"Den globale retning og de globale mål er sat. Nu er det tid til at handle også på lokalt plan. I Norden og i Danmark arbejder vi på flere konkrete projekter, der vil bidrage til Nestlés samlede ambition: Vi er med blandt de forreste i den danske overgang til flere plantebaserede kostvaner gennem veganer- og vegetarmærket 'Hälsans Kök'. Vi underviser og inspirerer vores børn til en sundere og mere bæredygtig livsstil gennem vores Nestlé for Healthier Kids-programmer. Vi gør betydelige fremskridt med at reducere emissioner og affald på vores nordiske fabrikker, og vi beskæftiger os med lokal infrastrukturopbygning for at løse affaldsproblemet. Selv om Nestlé er en global virksomhed, er vi fuldt ud forpligtede til at gøre en forskel på lokalt niveau her i Danmark," fortæller Thomas Blomqvist, landechef i Nestlé Danmark.
Rapporten er auditeret og verificeret af Bureau Veritas, og klimadataene vil være CDP certificerede/auditerede.
Nestlé er til stede i 189 lande og har 328.000 medarbejdere, hvoraf 5.000 arbejder med forskning og udvikling. Virksomheden har over 2.000 mærker og omsætter årligt for ca. 650 mia. kr.
Flere artikler fra samme sektion
De økologiske chokolader ligger i toppen af ny Tænk-test
Fem af de seks bedste chokolader er økologiske i Forbrugerrådets Tænks nye test af mørk chokolade.
Økologi styrker dit grønne regnskab
I en ny analyse fra rådgivnings- og revisionsvirksomheden BDO konkluderes det, at økologi kan bidrage i enten ”høj grad” eller ”delvist” med værdiskabelse i ESG-rapporteringen inden for 7 af 10 områder.
Dansk krydderifabrik henter hovedparten af omsætningen i udlandet
Den sjællandske krydderifabrik Mill & Mortar sætter smag på maden i de private husholdninger i mere end en snes lande. Næste destination i messekalenderen hedder Nürnberg og BioFach-messen 2025.