Annonce
Annonce
Fire ud af ti køkkener forventer, at de i fremtiden vil bruge ’lidt flere’ eller ’mange flere’ bælgfrugter i maden, viser undersøgelse fra Rybner Analyse. Foto: Frederik Maj, Rådets for sund mad
Flere bælgfrugter har kurs mod landets professionelle køkkener
En undersøgelse fra Rybner Analyse viser, at landets professionelle køkkenerne især lægger vægt på god kvalitet og økologi, mens oprindelsen spiller en minde afgørende rolle, når de bestiller bælgfrugter hos grossisten.
En undersøgelse fra Rybner Analyse viser, at forbruget af økologiske bælgfrugter til konsum er stigende i landets professionelle køkkener, men undersøgelsen viser også, at efterspørgslen fortsat er på et relativt lavt niveau.
Samtidig viser svarene fra de 83 interviewede køkkenprofessionelle, som indgår i undersøgelsen, at mere end halvdelen (56 pct.) nævner god kvalitet, som det de lægger størst vægt på, når de vælger bælgfrugter. Ikke færre end 39 pct. tillægger det stor betydning, at bælgfrugterne er økologiske, mens 37 pct. betragter lav pris som en vigtig parameter. Derimod er det kun vigtigt for hver fjerde (27 pct.), at råvarerne er danske.
Kort om undersøgelsen
-
Undersøgelsen er bestilt af Økologisk Landsforening i forbindelse med projektet ’Økologiske bælgfrugter til konsum’. Den blev gennemført af Rybner Analyse i uge 48 og er baseret på 83 interviews i Norstats onlinepanel blandt personer, som arbejder med planlægning eller tilberedning af mad og måltider i et professionelt køkken.
-
Målet var at afdække i hvilket omfang bælgfrugterne har fundet vej til køkkenerne og hvilke faktorer, som påvirker forbruget.
-
Analysen er støttet af Fonden for økologisk landbrug.
Når køkkenerne bruger flere bælgfrugter, fører det typisk til et nedsat kødforbrug. Syv ud af ti køkkener siger således, at de bruger mindre kød, når de indfører flere bælgfrugter.
Samtidig oplyser 39 pct. af køkkenerne, at de forventer, at de i fremtiden vil bruge ’lidt flere’ eller ’mange flere’ bælgfrugter. Ifølge Dorte Rybner Lauridsen, som driver Rybner Analyse, viser det, at de klimavenlige råvarer er ved at slå rod i menuplanerne rundt om i landet, men der er stadig et stykke vej før bælgfrugterne for alvor er med til at mindske klimabelastningen fra de professionelle køkkener.
Det kommer ikke bag på Mie Reihs Hegnar fra Økologisk Landsforening, at det går lidt trægt med at få flere bønner, ærter og linser på menukortet i kantiner og restauranter. I 2023 har hun været projektleder for projektet ’Økologiske bælgfrugter til konsum’, og hun oplever, at der stadig mangler en del viden om bælgfrugterne.
Analysen peger da også på, at den største barriere for at få flere økologiske bælgfrugter ind i de professionelle køkkener ser ud til at være manglende viden om råvarerne, og hvordan de kan indgå i madlavningen.
”Vi ved, at det tager tid at ændre vaner. Vi har jo tidligere set, hvordan det tog ca. ti år at få danskerne til at spise fuldkorn. Så det skal nok komme, men det handler om at få bælgfrugterne frem i lyset og få delt viden om bælgfrugternes kulinariske kvaliteter,” siger Mie Reihs Hegnar, som ikke er i tvivl om, at både de professionelle køkkener, detailhandlen og landets mange influencere vil få en vigtig rolle i forhold til at inspirere danskerne til at bruge flere bælgfrugter og grøntsager i maden.
I den forbindelse betegner hun det som et paradoks, at brugen af gamle velkendte råvarer som bønner og ærter i løbet af relativt få generationer er gået mere eller mindre i glemmebogen.
”Derfor er der både behov for efteruddannelse og udvikling af nye opskrifter med bælgfrugter,” siger Mie Reihs Hegnar.
Fem procent bruger aldrig bælgfrugter
Seks ud af ti køkkener har i løbet af det seneste år øget forbruget af bælgfrugter, mens tre ud af ti bruger nogenlunde samme mængde som tidligere. Gråærter, ingrid-ærter og kikærter er blandt de mest populære bælgfrugtvalg, idet 66 pct. af køkkenerne oplyser, at de bruger ærter mindst en gang om ugen. Dernæst følger bønner (56 pct.) og linser (41 pct.).
I undersøgelsen oplyser 62 pct. af køkkenerne, at de bruger bælgfrugter mindst én gang om ugen. 16 pct. bruger bælgfrugter hver 2.-3. uge, og 16 pct. bruger dem højest en gang om måneden. Kun 5 pct. siger, at de aldrig bruger bælgfrugter, da de ikke passer ind i sortimentet. Den sidste kategori omfatter bl.a. pizzeriaer.
»Jeg troede faktisk, at køkkenerne var kommet lidt længere med brugen af danske bælgfrugter, og jeg kan se på svarene, at mange køkkener mangler kendskab til udvalget af danske bælgfrugter,« siger Dorte Rybner Lauridsen.
Flere artikler fra samme sektion
Rammer hylderne næste år: Nye økologiske planteproteiner er lige så sunde som kød og mætter mere
Et nyt forskningsprojekt har banet vejen for økologiske plantebaserede fødevarer, som ernæringsmæssigt er på fuld omgangshøjde med animalske produkter. Solsikker fik en hovedrolle i projektet, og nye produkter kommer i supermarkederne i 2025.
Her kan du købe økologiske juletræer - men du skal skynde dig
Efterspørgslen på økologiske juletræer er høj, og flere melder allerede om udsolgt. Man skal være opmærksom på faldgruber, hvis man vil have et økologisk juletræ og undgå at blive snydt.
Forbrugerne vender tilbage og skaber fremgang for Friland A/S
Selv om antallet af slagtninger er faldet det seneste år, har Friland øget omsætningen med 46 mio. kr., og voksende priser har gjort det muligt at skrue op for afregningen til leverandørerne af økologiske grise.