Annonce

Annonce

Europas plantebaserede industri er vokset 49 pct. på to år

Industrien for plantebaserede fødevarer er blevet en milliardforretning, og væksten har været markant i flere europæiske lande. Det halter dog i Danmark.

17. marts 2021
Læsetid: 3 minutter
Udstilling af plantebaserede varer fra Irma

De plantebaserede produkter er i hastig vækst på de europæiske markeder, men væksten er lavere i Danmark end i flere andre lande. PR-foto: Irma

Den plantebaserede fødevaresektor i 11 europæiske lande har nået en omsætning på 3,6 mia. euro (knap 27 mia. kr.), efter en vækst på 49 pct. i løbet af blot to år. Væksten er endda tiltaget: Fra 2018 til 2019 steg omsætningen med 400 mio. euro, svarende til 16 pct., mens fra 2019 til 2020 steg med 800 mio. euro, svarende til 28 pct.

Væksten er først og fremmest båret af plantedrikke efterfulgt af køderstatninger. Den mest populære plantedrik er havredrikken. Den tyske sektor for plantebaserede køderstatninger er vokset med 226 pct. målt, efter at omsætningen nåede 181 mio. euro, 1,35 mia. kr., mens landets salg af plantebaseret ost voksede med 140 pct..

Det er nogle af nøgletallene fra en ny rapport udarbejdet af EU-projektet Smart Protein Project i samarbejde med organisationen ProVeg International. Data er baseret på Nielsen-salgstal fra 11 europæiske lande de seneste tre år, og de viser, at samtlige lande har oplevet en vækst i salget af plantebaserede fødevarer siden 2019.

Rapporten er den første og mest omfattende af sin slags.

"Omsider ser vi den massive vækst af plantebaserede fødevarer i Europa de seneste få år illustreret i tal. Rapporten viser ganske klart denne store vækst i salget af plantebaserede fødevarer og giver fødevareindustrien grønt lys til at lancere flere plantebaserede produkter," siger dr. Kai-Brit Bechtold, seniorforbrugerforsker hos ProVeg International i forbindelse med publiceringen af rapporten.

De andre løber fra Danmark

Danmark er et af de 11 lande, som rapportens tal baserer sig på. Her ser man, at salgsværdien af plantebaserede fødevarer - både veganske og vegetariske - i den danske detailhandel steg med 29 pct. til 30 mio. euro (223 mio. kr.) fra 2018 til 2020. I samme periode steg salgsvolumen med 46 pct. til 14 mio. kg/l.

På Institut for Fødevareinstitut ved Københavns Universitet, der er ansvarlig for den danske del af Smart Protein Project, havde man dog forventet et højere tal for Danmark, som i 2020 blot havde salgsvækst for plantebaserede produkter på 5 pct. i forhold til 2019, mens eksempelvis væksten i Tysklands lød på 53 pct. når man medregner både veganske og vegetariske produkter.

"Det ser ud til, at Danmark halter lidt efter i undersøgelsen. Men set fra vores perspektiv rummer det plantebaserede område lige nu et vindue af muligheder for den danske fødevareindustri, da det ser ud til, at der er tale om en samfundsmæssig udvikling, der vil fortsætte," siger lektor ved instituttet Armando Perez-Cueto til fødevarewatch.dk.

Flere artikler fra samme sektion

Vild start for Madmarked: Det overgår vores vildeste fantasier

Over 10.000 glade kunder lagde vejen forbi Alma på Sylows Allé i løbet af butikkens første fire åbningsdage.

01-04-2025 2 minutter Dagligvarehandel

Irmas afløser åbner med verdensnyheder og en gammel kending på hylderne

Alma Madmarked bliver den første dagligvarekæde, som sælger produktserien Noma Projects, mens det næppe overrasker ret mange, at det københavnske madmarked overtager Irmas passion for det økologiske sortiment hos Thise Mejeri.

26-03-2025 3 minutter Dagligvarehandel

Thise Mejeri får nu mælk fra antibiotikafrie besætninger

Som det eneste mejeri i landet har Thise Mejeri nu fået certificerede antibiotikafrie besætninger, som allerede leverer omkring en tredjedel af mejeriets mælk. Produktionen har åbnet for nyt eksportmarked i USA.

21-03-2025 7 minutter Antibiotika,   Kvæg,   Dyrevelfærd