Annonce
Annonce
De plantebaserede produkter er i hastig vækst på de europæiske markeder, men væksten er lavere i Danmark end i flere andre lande. PR-foto: Irma
Europas plantebaserede industri er vokset 49 pct. på to år
Industrien for plantebaserede fødevarer er blevet en milliardforretning, og væksten har været markant i flere europæiske lande. Det halter dog i Danmark.
Den plantebaserede fødevaresektor i 11 europæiske lande har nået en omsætning på 3,6 mia. euro (knap 27 mia. kr.), efter en vækst på 49 pct. i løbet af blot to år. Væksten er endda tiltaget: Fra 2018 til 2019 steg omsætningen med 400 mio. euro, svarende til 16 pct., mens fra 2019 til 2020 steg med 800 mio. euro, svarende til 28 pct.
Væksten er først og fremmest båret af plantedrikke efterfulgt af køderstatninger. Den mest populære plantedrik er havredrikken. Den tyske sektor for plantebaserede køderstatninger er vokset med 226 pct. målt, efter at omsætningen nåede 181 mio. euro, 1,35 mia. kr., mens landets salg af plantebaseret ost voksede med 140 pct..
Det er nogle af nøgletallene fra en ny rapport udarbejdet af EU-projektet Smart Protein Project i samarbejde med organisationen ProVeg International. Data er baseret på Nielsen-salgstal fra 11 europæiske lande de seneste tre år, og de viser, at samtlige lande har oplevet en vækst i salget af plantebaserede fødevarer siden 2019.
Rapporten er den første og mest omfattende af sin slags.
"Omsider ser vi den massive vækst af plantebaserede fødevarer i Europa de seneste få år illustreret i tal. Rapporten viser ganske klart denne store vækst i salget af plantebaserede fødevarer og giver fødevareindustrien grønt lys til at lancere flere plantebaserede produkter," siger dr. Kai-Brit Bechtold, seniorforbrugerforsker hos ProVeg International i forbindelse med publiceringen af rapporten.
De andre løber fra Danmark
Danmark er et af de 11 lande, som rapportens tal baserer sig på. Her ser man, at salgsværdien af plantebaserede fødevarer - både veganske og vegetariske - i den danske detailhandel steg med 29 pct. til 30 mio. euro (223 mio. kr.) fra 2018 til 2020. I samme periode steg salgsvolumen med 46 pct. til 14 mio. kg/l.
På Institut for Fødevareinstitut ved Københavns Universitet, der er ansvarlig for den danske del af Smart Protein Project, havde man dog forventet et højere tal for Danmark, som i 2020 blot havde salgsvækst for plantebaserede produkter på 5 pct. i forhold til 2019, mens eksempelvis væksten i Tysklands lød på 53 pct. når man medregner både veganske og vegetariske produkter.
"Det ser ud til, at Danmark halter lidt efter i undersøgelsen. Men set fra vores perspektiv rummer det plantebaserede område lige nu et vindue af muligheder for den danske fødevareindustri, da det ser ud til, at der er tale om en samfundsmæssig udvikling, der vil fortsætte," siger lektor ved instituttet Armando Perez-Cueto til fødevarewatch.dk.
Flere artikler fra samme sektion
Rammer hylderne næste år: Nye økologiske planteproteiner er lige så sunde som kød og mætter mere
Et nyt forskningsprojekt har banet vejen for økologiske plantebaserede fødevarer, som ernæringsmæssigt er på fuld omgangshøjde med animalske produkter. Solsikker fik en hovedrolle i projektet, og nye produkter kommer i supermarkederne i 2025.
Her kan du købe økologiske juletræer - men du skal skynde dig
Efterspørgslen på økologiske juletræer er høj, og flere melder allerede om udsolgt. Man skal være opmærksom på faldgruber, hvis man vil have et økologisk juletræ og undgå at blive snydt.
Forbrugerne vender tilbage og skaber fremgang for Friland A/S
Selv om antallet af slagtninger er faldet det seneste år, har Friland øget omsætningen med 46 mio. kr., og voksende priser har gjort det muligt at skrue op for afregningen til leverandørerne af økologiske grise.