Ny øko-serie fra Tjele Gods er kommet godt fra land
At dømme efter de første tilbagemeldinger fra Føtex-kæden er den ambitiøse lancering af økologiske produkter fra Tjele Gods kommet godt fra start, og flere produkter er i pipelinen, oplyser Føtex.

Fredag d. 29. august kunne Føtex-kunder i hele landet for første gang lægge økologiske rodfrugter, porrer, ost og mælk fra Tjele Gods i indkøbskurven.
Lanceringen er den foreløbige kulmination på det nye partnerskab, som Salling Group og Tjele Gods allerede proklamerede lige før årsskiftet, og kunderne har taget godt imod de nye Tjele-produkter.
»Vi er godt tilfredse med salget, og vi kommer til at tale med Tjele om at lancere flere produktgrupper,« siger Morten Møberg, adm. direktør for Føtex-kæden, som driver 118 supermarkeder i Danmark.
Med samarbejdet ønsker de at skabe en serie af Tjele-produkter, som gør økologien mere synlig for danskerne, og viser, hvor råvarerne stammer fra.
Vi vil noget med økologien
Startskuddet til den nye Tjele-serie af økologiske varer rummer mange af de samme basisvarer, som for år tilbage såede de første frø til en succesrig serie af økologiske føde- og drikkevarer, som Rema 1000 og Gram Slot har udviklet via et tæt samarbejde.
Men mens Rema 1000 er medejer af Gram Slot, er hverken Salling Group eller Tjele Gods tilhænger af et fælles ejerskab, oplyser Morten Møberg.
»Jeg tror, at vi er bedst til at drive supermarkeder, mens Tjele har bedre styr på alt det, der sker ude på markerne og i staldene,« siger Morten Møberg.
Han tillægger det stor betydning, at Tjele-serien bliver udviklet via et tæt partnerskab mellem to selvstændige og meget dedikerede partnere, som begge vil noget med økologien.
»Vi har store forventninger til det her samarbejde, fordi det kombinerer et stærkt økologisk engagement med danske råvarer. Tjele Gods har både visionerne og viljen til at tage økologien et skridt videre – og det vil vi gerne give videre til vores kunder,« sagde Morten Møberg ved lanceringen, og her tre uger senere oplyser han, at kunderne har fået øje på de nye produkter fra hjertet af Jylland.
Brødet blev bremset
Efter planen skulle serien på nuværende tidspunkt være udvidet med baguetter og surdejshvedebrød. De skulle bages i kædens egne bagerier af mel, som mølleriet Aurion maler af korn fra Tjele Gods. Men en manglende godkendelse har midlertidigt udskudt lanceringen.
»Vi har opdaget, at vores bagerier mangler en godkendelse, så lige nu ved vi ikke, hvornår brødet kommer på hylderne, men vi håber, at det bliver i næste uge,« siger direktøren.
Er det planen, at I også skal sælge økologisk mel fra Tjele?
»Det er en mulighed, som vi skal diskutere, når vi holder møde i næste uge.
Hvad med kødet?
»Udfordringerne med kødet er, at det er rigtig dyrt i øjeblikket, så jeg ser nok flere muligheder i nye mejeriprodukter og flere grøntsagstyper,« siger Morten Møberg, der beskriver Tjele-serien som en ny spydspids i Salling Groups arbejde med økologiske varer.
»Vi er meget inspirerede af Tjeles visioner og godsets historie. Så vi bruger mange penge på at lancere serien, som vi håber, kan være med til at øge det samlede økologiske salg.«