Kunderne har taget godt imod Aarstidernes indtog i Meny-kæden

Meny har siden foråret været i færd med at indrette afdelinger med økologiske produkter fra Aarstiderne, og det initiativ har løftet det økologiske salg af frugt og grønt.

26. september 2025
Læsetid: 3 minutter
Grøntsager fra Aarstiderne i Meny
Flere af varerne fra Aarstiderne bliver solgt i løs vægt uden emballage. Det skal skal være med til at skabe en stemning af gårdbutik i Meny-butikkerne. Foto: Dagrofa

Det er stadig kun 10 Meny-butikker, som har fået indrettet sin egen afdeling med økologiske varer fra Aarstiderne, men kunder tager godt imod tilbuddet om flere økologiske grøntsager og frugter, og udrulningen fortsætter i højt tempo, oplyser Dagrofa-kæden til Dagligvarehandlen.

Siden Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i december 2024 godkendte Dagrofas overtagelse af Aarstiderne A/S, har Dagrofa-koncernen haft travlt med at finde ud af, hvordan den bedst muligt kan udnytte ejerskabet af den økologiske pionérvirksomhed, som har en høj kendskabsgrad hos de danske kunder.

Ifølge netmediet Dagligvarehandlen er der sket et løft i salget af økologisk frugt og grønt i de første 10 Meny-butikker, som har fået etableret en shop-in-shop afdeling med produkter fra Aarstiderne, som Dagrofa overtog sidste år.

Ifølge Menys kommercielle direktør, Kristine Pilgaard går salget godt på tværs af de 10 butikker uanset om butikken ligger i Jylland eller på Sjælland, og salget af øko-grønt er i gennemsnit øget med tre procentpoint.

”På nogle områder lægger vi et kvalitetsniveau mere på, så vi har økologi på flere værdipositioner, og på andre varer vil Aarstidernes varer være helt nye i forhold til det, vi har i forvejen. Så vi giver egentlig kunderne et endnu bredere udvalg, end det vi kan tilbyde i forvejen,” siger Kristine Pilgaard til Dagligvarehandlen.

Nye tiltag bliver belønnet

Aarstidernes indtog i Meny sker som led i kædens erklærede ambition om at blive landets førende madmarked, og det ser ud til, at forbrugerne er blevet opmærksomme på, at Meny har fået øget fokus på økologi.

I en ny stor undersøgelse af danskernes opfattelse af supermarkederne, vandt Meny for få uger siden fem ud af otte områder som fx økologi, tillid og og image. Det skete i Loyalty Groups årlige måling af dagligvarehandlen – Loyalty Group BrancheIndex 2025, som er baseret på svar fra 4.694 kunder.

"Det er simpelthen en fantastisk nyhed, jeg kan næsten ikke få armene ned. Rema1000 har år efter år vundet den pris, men nu er det en ny æra – og det er en kæmpe ære, at kunderne bedømmer os så flot. Vi har de sidste ti år knoklet dag efter dag, på at være Danmarks Madmarked," sagde kædedirektør Richo Boss, da det stod klart at Meny havde fortrængt Rema 1000 fra pladsen som landets stærkeste dagligvarebrand.