Man skal stå tidligt op, når man høster porrer til Føtex
Udviklingen af en ny økologisk produktserie i samarbejde med Salling Group har medført flere ændringer i den daglige drift på Tjele Gods, som får hjælp af samarbejdspartnere med specialviden.

Selv om marken er lidt fedtet efter nattens regnbyger, gnaver porre-optageren sig uden problemer gennem rækkerne med store blågrønne porrer. En kniv fjerner de yderste topblade, mens en anden kniv løsner rødderne fra jorden, inden et bånd fører porrerne over i en stor kasse bag på traktoren. De fyldte kasser bliver efterladt rundt om på marken, hvor en teleskoplæsser fragter dem til en trailer, som sidst på dagen kører dem til Birkemosegaard på Fyn. Her bliver porrerne vasket og pakket, inden de bliver leveret til Salling Group.
»Du bliver våd, hvis du går gennem porrerne,« advarer Rasmus Rasmussen, da avisens udsendte skød genvej på tværs gennem de regnvåde porrerækker og efter få skridt, måtte sande, at den nyansatte Tjele-direktør havde ret.
Den 1. maj blev han ansat som den første direktør på Tjele Gods, og som tidligere rådgiver hos Velas havde han haft det midtjyske gods som kunde. Derfor vidste han, hvad han gik ind til, da han søgte jobbet.
14 forskellige porresorter
De seneste måneder har hans hovedfokus været centreret omkring arbejdet med at sikre den bedst mulige start for godsets ambitiøse lancering af en ny serie af økologiske fødevarer til Føtex og Bilka, og han oplever, at samarbejdet er kommet godt fra start.
»Vi har nogle ret høje ambitioner for, hvordan vi gerne vil gøre tingene på en lidt anderledes måde, end vi har set før. Det er rigtigt spændende at få lov til at være med til. Både med hensyn til hvordan vi afsætter varerne via vores aftale med Salling Group, og i forhold til den måde vi driver vores økologiske landbrug på. Vi vil gerne gå nogle ekstra skridt med hensyn til bl.a. miljø, biodiversitet og dyrevelfærd,« siger han.
Hvis man skal lykkes med at drive noget, der er effektivt, og kvalitetsmæssigt ligger på det ønskede niveau, skal vi have dygtige folk. Det har vores samarbejdspartnere, og ambitionen er helt klart, at vi skal have flere produkter ind i Føtex og Bilka, end vi har i dag.
— Rasmus Rasmussen, direktør på Tjele Gods
»Vi vil lave nogle varer, som forbrugerne faktisk kan forstå. Det er det vi kalder ’rendyrket økologi’. Tag bare den mark, vi står på. Den er kun blevet gødet med hundrede pct. økologiske næringsstoffer fra egne dyr eller egen grængødning. Det er det, vi tror, at forbrugerne forventer,« fortsætter direktøren.

Han lægger ikke skjul på, at kvalitetskravene er høje, når man skal forsyne hylderne i Bilka og Føtex med økologiske grøntsager.
»Vi skal gerne kunne levere porrer over en lang periode, og det kræver nye kompetencer at passe en porremark som den her, hvor vi har sat 14 forskellige porresorter. De modnes på forskellige tidspunkter og er resistente over for forskellige ting, og vi har sat dem på forskellige tidspunkter,« siger Rasmus Rasmussen.
Han håber, at det grundige forarbejde er nok til, at Tjele kan sikre løbende leverancer i hele sæsonen.
Tjele er godt forberedt
I forbindelse med lanceringen skal der både læres nye ting i marken og på kontoret, som skal vænne sig til, at grøntsagerne til Salling Group skal være Global Gab-certificerede. Det kræver en del ekstra dokumentation.
»Det er en international certificering, som skal sikre, at vi overholder alt fra menneskerettigheder til, hvordan vi behandler vores porrer herude i marken. Det har vi ikke prøvet før,« siger Rasmus Rasmussen.
Men bortset fra, at ingen på forhånd kunne fortælle godset, hvor mange porrer der ville blive solgt, og dermed hvor mange godset skulle høste, er de første uger forløbet nogenlunde, som direktøren havde forventet med en eller to ugentlige høstdage.
»Jeg synes, at vi har været godt forberedt. Vi har jo drevet økologisk landbrug i seks-syv år, så det er hverken nyt med økologisk mælkeproduktion eller planteavl. Det er nok grøntsagerne, som har fyldt mest. Det er det nye, som vi skal producere, og vi har øvet os i, hvilke scenarier vi kan komme ud for, så vi er agile og klar til at imødekomme dem.«
Vi skal lykkes i fællesskab
I Danmark har flere tidligere etableret stærke gårdbaserede økologibrands. Det gælder bl.a. Knuthenlund på Lolland samt Gram Slot, som siden 2010 har udviklet en større serie af økologiske varer, der udelukkende sælges i discountkæden Rema 1000.
Den type tætte partnerskaber mellem producent og kæde rummer gode muligheder for storytelling, og flere af godsets 85 medarbejdere medvirker derfor i diverse videoer og andre former for markedsføring af Tjeles nye produkter.
»Det er hverken Ditlev (Lüttichau, red.) eller jeg, som har dyrket de her porer,« siger Rasmus Rasmussen og kigger ud over porremarken.

»Det handler ikke om enkeltpersoner, men om ansvarsfordeling, og at vi skal lykkes i et fællesskab, hvor hver enkelt medarbejder kan bidrage.«
Direktøren tror på, at samarbejder kan få 1+1 til at give lidt mere end 2.
»Vi har hverken vores eget mejeri, vores eget slagteri eller vores egen mølle, så vi har fundet nogle dygtige folk med de rigtige kompetencer, som gerne vil samarbejde med os,« siger Rasmus Rasmussen.
Han nævner mejerierne Mammen og Naturmælk, som eksempler på samarbejdspartnere på mejerisiden.
»Hvis man skal lykkes med at drive noget, der er effektivt, og kvalitetsmæssigt ligger på det ønskede niveau, skal vi have dygtige folk. Det har vores samarbejdspartnere, og ambitionen er helt klart, at vi skal have flere produkter ind i Føtex og Bilka, end vi har i dag. Hvilke produkter det bliver, må fremtiden vise.«
Bedre forhold for ko og kalv
Tilbage på porremarken er Rasmus Rasmussen ikke færdig med at fortælle om godsets mange nye tiltag.
»Deroppe på gården er vi ved at gøre klar til vores kommende ko-kalv-ammetantesystem,« siger han og peger på nogle staldbygninger, som ligger et par hundrede meter fra marken.
»Her skal ca. 900 køer kælve om året, og og kalvene gå med deres mor eller en ammetante til de er minimum tre måneder gamle,« siger direktøren.
Han forklarer, at gården bliver et sted, hvor Tjele Gods skal høste egne erfaringer for at finde ud af, hvad der fungerer bedst for både ko og kalv.
»Vi vil tilstræbe at lave nogle rammer, som lidt mere ligner det, der er naturligt for samværet mellem ko og kalv. Men det bliver først noget, som vi kan fortælle om i 2026, da der er en vis indflyvningstid for projektet.
Tjele Gods har i dag ca. 1.850 køer, som så vidt muligt bliver fodret med frisk græs, og godsets traktorførere går en travl tid i møde med sidste slet på godsets 1.200 ha store græsarealer.
Rundt om godset
-
Tjele Gods er en fredet herregård på ca. 4.000 ha.
-
Driften består af landbrug, skovdrift, jagtudlejning og udlejning af værelser samt fest- og konferencelokaler.
-
Godset har været i familien Lüttichaus eje siden 1739. I dag ejes og drives godset af Ditlev von Lüttichau, som er 10. generation.
-
Omlægningen til økologi begyndte i 2017.
-
Siden har godset opkøbt flere landbrug.
Kilde: Tjele Gods