Dansk frugt- og grøntkassevirksomhed kæmper for livet

Konceptet kom godt fra land, men efter en voldsom vækst under conanedlukningen kæmper startup-virksomheden Eat Grim nu for sit liv.

21. september 2021
Læsetid: 2 minutter
EAT Grim, Petra Kaukua og Carolin Schiemer besøger de Mar van der List, som er grøntsagsansvarlig på Svanholm.
Det er nu tre år siden, at Petra Kaukua t.v. og Carolin Shiemer t.h. stiftede Eat Grim, men efter en stor vækst under cornanedlukningen er selskabet i dag hårdt presset på grund af svigtende kundetilgang Foto: EAT Grim

Kampen mod madspild har mange fronter, og i 2018 etablerede Carolin Shiemer og Petra Kaukua en af dem via selskabet Eat Grim, som solgte 2. sorteringsfrugt og grønt og overskudsproduktioner fra økologer, og at dømme efter salget, havde de fundet en interessant niche, som både gav mening for landmanden og forbrugerne.

Bag firmaet står 33-årige, tyskfødte Carolin Scheimer og 32-årige Petra Kaukua fra Finland, som mødtes, da de tog deres master på CBS i København.

"Vi har gjort det til vores mission at få skabt en ny standard for, hvad der er spiseligt, ved at få grimme og uønskede afgrøder tilbage i fødekæden og samtidig betale landmændene en fair pris," sagde de to iværksættere ved etableringen.

Konceptet kom godt fra land, men efter en voldsom vækst under conanedlukningen kæmper startup-virksomheden Eat Grim nu for sit liv, skriver FødevareWatch

"Vi har også investeret meget i mennesker dette år, hvilket betyder, at 39 stillinger hænger i en tynd tråd, hvis ikke vi kan få vendt situationen på hovedet. Vi opfordrer derfor stærkt vores fællesskab og offentligheden til at tage handling nu," siger Eat Grim-medstifter og direktør, Petra Kaukua, til mediet.