Annonce

Annonce

Frank Lantz fra Uhhmami roser de tyske messearrangører for at opbygge en stor foodservicestand, hvor udvalgte udstillere har mulighed for at lave showcooking, og han tager hjem fra BioFach med en god fornemmelse i maven og udsigt til flere udenlandske ordre.

BioFach ser stort uudnyttet potentiale for at øge økologisalget til professionelle køkkener

Med en stor foodservicestand forsøger de tyske messearrangører at styrke netværket mellem de aktører, som skal sikre, at flere økologiske råvarer finder vej til de professionelle køkkener i Europa.

NÜRNBERG

Hvis man vil have folk til at spise mere plantebaseret med, så handler det ganske enkelt om lave noget kvalitetsmad, som smager godt. Meget længere er den ikke.

Det var en smule forenklet hovedbudskabet, da Frank Lantz fra Uhhmami indtog scenen på BioFachs store foodservicestand. Her demonstrerede den tidligere Michelin-kok, hvordan man med hans serie af veganske smagsgivere i pulverform kan give kikærterne og løgsuppen et hurtigt skud umami.

Frank Lantz roser i den forbindelse den tyske messe for at give mere plads til foodservice, og Dominik Dietz, direktør for BioFach oplyser, at det langt fra er tilfældigt, at messen i år har valgt at udvide standen for ’out-of-home-catering’, hvor aktører fra foodservicebranchen kan lave showcooking, netværke og udveksle erfaringer.

Kun sammen kan vi forme transformationen mod en bæredygtig fremtid, hvor foodservicebranchen kommer til at spille en stor rolle.

— Dominik Dietz, direktør for Biofach

Direktøren fortæller, at messens ledelse allerede sidste år identificerede et stort uudnyttet vækstpotentiale for økologien i foodservice-branchen, og han håber, at udbygningen af standen i år vil fungere som en løftestang for det økologisk foodservicesalg – både i og udenfor Tyskland.

”Danmark er et foregangsland med store resultater på det her område, men på verdensplan er andelen af ​​økologisk mad i storkøkkener stadig meget lav. Vi håber, at standen vil øge opmærksomheden på potentialet i foodservice ved at forbinde de relevante interessenter med hinanden. For kun sammen kan vi forme transformationen mod en bæredygtig fremtid, hvor foodservicebranchen kommer til at spille en stor rolle,” siger Dominik Dietz til Økologisk Nu.

Fisker nye kunder på messen

Standen gav to af de danske udstillere mulighed for at lave showcooking på den store scene, men hverken Nocla eller Uhhmami formåede at tiltrække det helt store publikum. Sidstnævnte mener dog altid, at det er værd at vise flaget, når chancen byder sig.

”Det skaber aktivitet og liv, og man er nødt til at deltage i den slags initiativer for at få ting til at ske,” siger Frank Lantz og minder om, at økologiske varer ofte først bliver opdaget af de professionelle køkkener for siden at sprede sig til dagligvarehandlen. Det kan mange producenter nyde godt af.

Da han deltog på BioFach i 2023 modtog hans Uhhmami-serie 'Best New Product Award 2023', og i dag bliver produkterne forhandlet i 10 lande.

Men flere er på vej, da Frank Lantz oplyser, at han under messen har lavet nye aftaler med kunder i både Tyskland, Holland og Frankrig, så han beskriver BioFach som "en superpositiv oplevelse".

Rita Ramona Høgh fra Økologisk Landsforening benyttede schowcooking-seancen med Frank Lantz til at snakke plantebaseret mad med de tyske tilhørere
Rita Ramona Høgh fra Økologisk Landsforening benyttede schowcooking-seancen med Frank Lantz til at snakke plantebaseret mad med de tyske tilhørere. Foto: Jakob Brandt

Samtidig er Uhhmami tilmeldt DACH-projektet. Det bliver drevet af Bio Aus Dänemark og Økologisk Landsforening med støtte fra Plantefonden. Målet er at øge eksporten af plantebaserede varer til de professionelle køkkener Tyskland, Schweiz og Østrig.

Uhhmami er i forvejen inde på det tyske marked via onlinesalg og i udvalgte Edeka-butikker. Det betyder, at selskabet har udviklet emballager på tysk. Det gør det ifølge Frank Lantz nemmere at skalere eksporten til de tre tysktalende lande.

”Hver gang, du skal ind i et nyt land, koster det det nemt 150.000 kr., når du skal sætte dig ind i de lokale regler og udvikle emballager og opskrifter på originalsproget,” siger han på messens sidste dag, hvor trafikken på standen er aftaget så meget, at han er gået i gang med at skrive til nogle af de nye kunder.

DACH-Projektet er støttet af Plantefonden.

Flere artikler fra samme sektion

Effektiv markedsføring har givet den økologiske citron mange loyale kunder

Der er stor variation i købsmønstrene for de mest almindelige økologiske basisvarer, og ifølge Økologisk Landsforening kan flere varer lære af øko-citronens succes.

20-02-2025 6 minutter Dagligvarehandel

Tre stærke kandidater er nominerede til årets øko-pris

Økologisk Landsforening har nu sat navne på de tre kandidater, der er med i opløbet til Øko-prisen 2025, og ifølge markedschef for foodservice Torben Blok er der tale om tre stærke kandidater, som på hver sin måde kæmper for at udbrede de økologiske løsninger i landets professionelle køkkener.

19-02-2025 5 minutter Øko-prisen

Optimisme blandt økologiske svineproducenter: Noteringen stiger, og efterspørgslen vender tilbage

Noteringen for økologiske slagtesvin er højere end samme tid sidste år, rentepresset er aftagende, og forbrugerne er igen begyndt at efterspørge det økologiske kød.

17-02-2025 2 minutter Grise,   Økonomi