Annonce
Annonce
Danske økologer eksporterer allerede mange gulerødder til det tyske marked, men fremover skal flere økologiske grøntsager og plantebaserede fødevarer fra Danmark på menuen i de udenlandske storkøkkener og kantiner i DACH-landene. Foto: Dan Roots
Danmark skal være DACH-regionens foretrukne økologiske spisekammer
Via et toårigt eksportprojekt vil Økologisk Landsforening og Bio Aus Dänemark forsøge at åbne døren til de professionelle køkkener i DACH-landene Tyskland, Østrig og Schweiz.
Flere danske økologiske gulerødder, kål og kartofler skal sammen med salat, bælg- og rodfrugter samt plantebaserede fødevarer fremover finde vej til storkøkkener, kantiner og hoteller i DACH-regionen, som består af Tyskland, Østrig og Schweiz.
Det er hovedformålet med projektet ’Økologiske grøntsager og plantebaserede fødevarer til foodservicesektoren i DACH’, som har fået en bevilling på 7,3 mio. kr. fra Plantefonden.
Kom tættere på DACH-regionens køkkener
Programmet for de danske producenter er bygget over tre moduler:
-
Et spadestik dybere i DACH-markederne – forstå kunden
-
Møde med grossister og distributører
-
Møde med slutbrugere, storkøkkener, kantiner og hoteller
”Der hvor vi kan gøre en forskel er på gulvet, og pengene skal bl.a. bruges til at udvikle undervisningsforløb for udenlandske køkkener på basis af den viden og de værktøjer, som vi har skabt under omlægningen af de danske køkkener,” forklarer Dennis Hvam, international markedschef i Økologisk Landsforening.
Sammen med Malene Aaris fra Bio Aus Dänemark forventer han, at Danmarks position som et af verdens førende økologinationer vil gøre det nemmere at åbne dørene til de professionelle køkkener i de tre tysktalende lande.
25 VIP-køkkener viser vej
Step ét i projektet bliver at identificere 25 professionelle køkkener i DACH-landene. De bliver udnævnt til VIP-køkkener, som skal agere frontløbere og ambassadører for projektet, så de kan inspirere andre køkkener i DACH-regionen til at gå samme vej.
Danske økologer eksporterer allerede mange gulerødder til det tyske marked, men fremover skal flere økologiske grøntsager og plantebaserede fødevarer fra Danmark på menuen i de udenlandske storkøkkener og kantiner i DACH-landene.
— Dennis Hvam, international markedschef, Økologisk Landsforening
Der er både et potentiale for at eksportere danske varer og knowhow om omlægning til de tyske køkkener, vurderer partnerne bag projektet.
”Vi sigter mod at finde køkkener, som producerer fra ca. 600 daglige måltider til over 100.000 måltider, og via projektet skal vi inspirere køkkenerne til at bruge flere plantebaserede råvarer, hvoraf flest muligt helst skal komme fra danske producenter,” siger Malene Aaris, som har været aktiv på det tyske økologimarked i 25 år.
I den periode har hun skabt et stærkt netværk, og hun oplyser, at projektet bl.a. bliver gennemført i samarbejde med fire økologiske foodservicegrossister, som står stærkt i Tyskland.
Vi skal være tyskernes grønne spisekammer
De to projektpartnere har gennem flere år haft ansvaret for den danske fællesstand på den årlige BioFach-messe i Nürnberg. Det har de også i 2025, og nu bliver samarbejdet udvidet til også at omfatte DACH-projektet, som løber frem til udgangen af 2026.
I forbindelse med messen bliver der indrettet et særligt område på den danske fællesstand, hvor de udenlandske køkkener og foodservicegrossister kan høre mere om de danske producenter og ’Den danske model’, som har gjort Danmark til et økologisk foregangsland.
”For os bliver det en vigtig mission at finde ud af, hvor der er huller i råvareforsyningen til det tyske foodservicemarked. Vi ved, at tyskerne foretrækker regionale producenter, men vi ligger lige i Tysklands baghave, og vi vil gerne gøre Danmark til tyskernes foretrukne spisekammer,” siger Dennis Hvam.
Traditionelt har vi haft stort fokus på detail i forhold til det tyske marked, men jeg oplever, at foodservice bliver et mere og mere interessant marked. Senest har Tyskland lanceret et økologisk spisemærke efter dansk forbillede. Det kan vi udnytte til at sætte yderligere skub i den danske eksport til hele DACH-regionen.
— Malene Aaris, Bio Aus Dänemark
Ideen fik nyt liv på BioFach
Ideen til projektet har ulmet i flere år og den blev revitaliseret i forbindelse med Nürnberg-messen tilbage i februar, hvor de tyske messearrangører havde indrettet en stor foodservicestand. Messen vurderer, at det største uudnyttede vækstpotentiale for økologien i dag findes i foodservicebranchen, da de professionelle køkkener gennem de seneste år har fået mere fokus på bæredygtighed og økologi.
Samtidig viser forbrugerundersøgelser, at interessen for planteprodukter i DACH-regionen er vokset, og messen forventer, at foodservicebranchen i de kommende år vil efterspørge flere innovative plantebaserede produkter.
Interessen underbygges af, at den danske fællesstand i 2024 blev besøgt af ca. 120 professionelle køkkener. I år forventer Dennis Hvam, at messens foodservicestand, som ligger i samme hal som den danske fællesstand, vil tiltrække mange professionelle køkkener og grossister, og at de også vil skabe ekstra trafik på den danske stand.
Matchmaking for danske producenter
For at omsætte fremgangen i den økologiske foodservicebranche til dansk eksport er projektet allerede i færd med at rekruttere et dansk hold på 25 økologiske grøntsagsproducenter og små og mellemstore producenter af plantebaserede fødevarer.
I løbet af projektet får de mulighed for at møde både grossister og distributører samt slutbrugere i form af storkøkkener, kantiner og hoteller, så der bliver rig mulighed for matchmaking og opbygning af nye netværk.
Det kan både ske på BioFach, via planlagte besøg i DACH-landene og når VIP-køkkenerne kommer på besøg hos de danske producenter.
“Danmark er en rollemodel for, hvordan tyske køkkener kan bruge flere økologiske råvarer i storkøkkener og kantiner,” siger Dennis Hvam.
Hverken han eller Malene Aaris er i tvivl om, at de fleste danske producenter er godt rustet til at levere de varer, der mangler i de udenlandske køkkener.
Tyske spisemærker efter dansk model
”Traditionelt har vi haft stort fokus på detail i forhold til det tyske marked, men jeg oplever, at foodservice bliver et mere og mere interessant marked. Senest har Tyskland lanceret et økologisk spisemærke efter dansk forbillede. Det kan vi udnytte til at sætte yderligere skub i den danske eksport til hele DACH-regionen,” siger Malene Aaris.
Erfaringerne viser, at det er nemmest at skabe vækst på markeder, hvor man i forvejen står stærkt.
”Det gør vi i Tyskland, som alene står for næsten halvdelen af Danmarks økologiske eksport,” siger hun.
I forvejen er især borgerne i Østrig og Schweiz kendt for et højt forbrug af økologi. Mens Danmark topper listen over lande med den højeste økologiandel (12 pct.) følger Østrig og Schweiz lige efter som nr. to og tre, mens Tyskland indtager 6. pladsen. Tyskland er til gengæld Europas største marked for økologiske fødevarer.
Så ifølge Malene Aaris er der er mange grunde til at sige ja-DACH til at deltage i det nye eksportfremstød.
Flere artikler fra samme sektion
Rapport: Stor risiko for, at der følger pesticidrester med i julemenuen
Næsten alle konventionelle klementiner samt halvdelen af appelsiner og rødvin indeholdt pesticidrester, da DTU Fødevareinstituttet og Fødevarestyrelsen tog prøver til den nyeste pesticidrapport. Økologien viser sig igen som det sikreste valg, hvis man vil undgå pesticidrester.
Salling Group laver historisk partnerskab med Tjele Gods for at sætte ekstra skub i økologien
Ønsket om at udvide det økologiske sortiment får Danmarks største dagligvarekoncern til at etablere et partnerskab med et af landets største økologiske landbrug, som bl.a. skal levere grøntsager, mejeriprodukter, kød og brød til Føtex og Bilka.
Ny rapport: Danske måltidskasser lever ikke op til de officielle kostråd
Danske måltidskasser har et stort potentiale for at fremme sundhed og bæredygtighed, men de danske producenter lever endnu ikke op til de officielle kostråd, viser en ny rapport fra Plantebaseret Videnscenter.