Annonce

Annonce

Køer malkes i stald

Retten skal nu afgøre, om Arlas "klimamælk" var udtryk for vildledning, mens mejeriselskabet har valgt helt at udfase den klimakompensation, som lå bag den svenske kampagne for mejerivarer med ”netto nul klimaaftryk”. Foto: Colourbox

Arla Sverige stopper klimakompensation for sine økologiske produkter

Vi udfaser klimakompensationen, oplyser Arla Sverige forud for den retssag, som skal afgøre, om andelsselskabet har vildledt forbrugerne med budskabet om ”netto nul klimaaftryk”, som var påtrykt de økologiske mælkekartoner.

I dag begynder den retssag, som Forbrugerombudsmanden i Sverige har anlagt mod Arla ved Patent- og Markedsretten efter en klimakampagne, hvor Arla Sverige proklamerede, at de økologiske klimaprodukter var klimaneutrale, da selskabet kompenserede for de emissioner, der ikke kan elimineres ude på de enkelte bedrifter ved bl.a. at plante træer i Uganda.

I forbindelse med kampagnen, der startede i 2019, blev Arlas økologiske sortiment forsynet med teksten ”Netto nul klimaaftryk”, som også blev brugt i reklamekampagner på de sociale medier. Det udløste en strøm af protester fra svenske forbrugere, som via forbrugerorganisationen Äkta Vara kårede "Klimamælken" som Årets Madbluff, da de mente at Arlas kampagne var udtryk for greenwashing.

Nu skal retten tage stilling til sagen, og i den forbindelse meddeler Arla Sverige, at selskabet helt dropper den hidtidige klimakompensation for økologiske mejeriprodukter i Sverige.

”Vi udfaser klimakompensationen i og med, at vi udfaser budskaberne ’netto nul klimaaftryk’ på kartonerne,” siger Victoria Olsson, bæredygtighedschef i Arla Sverige til Sveriges Radio, dagen inden mejeriselskabet skal møde i retten.

Sidste år sagsøgte Forbrugerombudsmanden Arla Sverige for at have overtrådt markedsføringsloven og vildledt forbrugerne med kampagnen ’netto nul klimaaftryk’, men i interviewet til Sveriges Radio forsvarer Victoria Olsson kampagnen.

I sig selv har mejeriprodukter typisk et relativt højt klimaaftryk, men ved at plante træer i Uganda og flere andre klimainitiativer fra Arlas side, vurderer hun, at budskabet om netto nulklimakompensation var korrekt.

”Kampagnen blev lanceret for at give merværdi for øko-forbrugere. Fordi debatten dengang gik på, at der manglede et klimaincitament for øko-produkter,” forklarer Victoria Olsson om baggrunden for kampagnen.

Allerede i foråret meddelte mejeriselskabet, at det stoppede med ”netto nul-kampagnen”, fordi den tog fokus fra deres vigtigere arbejde med at reducere udledningen på mælkebedrifter. Nu stopper Arla også med at klimakompensere produkterne, uanset retssagens udfald.

”Vi udfaser klimakompensationen, efterhånden som vi udfaser budskaberne,” siger Victoria Olsson som forklarer at Arlas bæredygtighedsinitiativer skal være rentable. ”Hvis vi ikke kan tale om vores tiltag - om denne klimakompensation, så kan vi ikke retfærdiggøre at fortsætte.”

Flere artikler fra samme sektion

Friland og det økologiske kødsalg er udfordret efter turbulent år med rekordomsætning

Friland lagde godt fra land i det seneste regnskabsår, men sidste halvår udviklede sig til lidt af en rutsjebanetur med faldende efterspørgsel og eksplosivt voksende udgifter, men alligevel formåede Friland for første gang at rundede milliarden.

01-12-2022 5 minutter Kødproduktion

Et blik tilbage for at se fremad

Økologisk Landsforening har netop udgivet Øko-Året 2022, der er foreningens årsbrev og et tilbageblik på de mange aktiviteter, resultater og begivenheder, som har præget et år, som på flere måder har været unikt.

29-11-2022 2 minutter

Fem professionelle køkkener har gjort bælgfrugten til deres ven

Erfaringerne fra en håndfuld frontløberkøkkener viser, at det er muligt at integrere flere bælgfrugter i maden i landets professionelle køkkener.

28-11-2022 7 minutter Bælgfrugter,   Foodservice