Annonce
Annonce
Retten skal nu afgøre, om Arlas "klimamælk" var udtryk for vildledning, mens mejeriselskabet har valgt helt at udfase den klimakompensation, som lå bag den svenske kampagne for mejerivarer med ”netto nul klimaaftryk”. Foto: Colourbox
Arla Sverige stopper klimakompensation for sine økologiske produkter
Vi udfaser klimakompensationen, oplyser Arla Sverige forud for den retssag, som skal afgøre, om andelsselskabet har vildledt forbrugerne med budskabet om ”netto nul klimaaftryk”, som var påtrykt de økologiske mælkekartoner.
I dag begynder den retssag, som Forbrugerombudsmanden i Sverige har anlagt mod Arla ved Patent- og Markedsretten efter en klimakampagne, hvor Arla Sverige proklamerede, at de økologiske klimaprodukter var klimaneutrale, da selskabet kompenserede for de emissioner, der ikke kan elimineres ude på de enkelte bedrifter ved bl.a. at plante træer i Uganda.
I forbindelse med kampagnen, der startede i 2019, blev Arlas økologiske sortiment forsynet med teksten ”Netto nul klimaaftryk”, som også blev brugt i reklamekampagner på de sociale medier. Det udløste en strøm af protester fra svenske forbrugere, som via forbrugerorganisationen Äkta Vara kårede "Klimamælken" som Årets Madbluff, da de mente at Arlas kampagne var udtryk for greenwashing.
Nu skal retten tage stilling til sagen, og i den forbindelse meddeler Arla Sverige, at selskabet helt dropper den hidtidige klimakompensation for økologiske mejeriprodukter i Sverige.
”Vi udfaser klimakompensationen i og med, at vi udfaser budskaberne ’netto nul klimaaftryk’ på kartonerne,” siger Victoria Olsson, bæredygtighedschef i Arla Sverige til Sveriges Radio, dagen inden mejeriselskabet skal møde i retten.
Sidste år sagsøgte Forbrugerombudsmanden Arla Sverige for at have overtrådt markedsføringsloven og vildledt forbrugerne med kampagnen ’netto nul klimaaftryk’, men i interviewet til Sveriges Radio forsvarer Victoria Olsson kampagnen.
I sig selv har mejeriprodukter typisk et relativt højt klimaaftryk, men ved at plante træer i Uganda og flere andre klimainitiativer fra Arlas side, vurderer hun, at budskabet om netto nulklimakompensation var korrekt.
”Kampagnen blev lanceret for at give merværdi for øko-forbrugere. Fordi debatten dengang gik på, at der manglede et klimaincitament for øko-produkter,” forklarer Victoria Olsson om baggrunden for kampagnen.
Allerede i foråret meddelte mejeriselskabet, at det stoppede med ”netto nul-kampagnen”, fordi den tog fokus fra deres vigtigere arbejde med at reducere udledningen på mælkebedrifter. Nu stopper Arla også med at klimakompensere produkterne, uanset retssagens udfald.
”Vi udfaser klimakompensationen, efterhånden som vi udfaser budskaberne,” siger Victoria Olsson som forklarer at Arlas bæredygtighedsinitiativer skal være rentable. ”Hvis vi ikke kan tale om vores tiltag - om denne klimakompensation, så kan vi ikke retfærdiggøre at fortsætte.”
Flere artikler fra samme sektion
Rammer hylderne næste år: Nye økologiske planteproteiner er lige så sunde som kød og mætter mere
Et nyt forskningsprojekt har banet vejen for økologiske plantebaserede fødevarer, som ernæringsmæssigt er på fuld omgangshøjde med animalske produkter. Solsikker fik en hovedrolle i projektet, og nye produkter kommer i supermarkederne i 2025.
Her kan du købe økologiske juletræer - men du skal skynde dig
Efterspørgslen på økologiske juletræer er høj, og flere melder allerede om udsolgt. Man skal være opmærksom på faldgruber, hvis man vil have et økologisk juletræ og undgå at blive snydt.
Forbrugerne vender tilbage og skaber fremgang for Friland A/S
Selv om antallet af slagtninger er faldet det seneste år, har Friland øget omsætningen med 46 mio. kr., og voksende priser har gjort det muligt at skrue op for afregningen til leverandørerne af økologiske grise.