Annonce

Annonce

Et glas mælk med Arlas mælkekarton bag sig

Arla vil udfase kartonerne med påskriften 'CO2-neutral'. Foto: Arla

Arla stopper med at omtale sine produkter som CO2-neutrale

Ifølge Arla har det været for svært at kommunikere, hvad CO2-neutralitet betyder, og derfor vil mejeriet ikke længere markedsføre sine produkter som klimaneutrale.

Arla vil nu udfase sin klimakampagne, hvor en række produkter har været mærket som 'CO2-neutrale - kompenseret med klimakreditter'. Det sker på bagkant af kritik fra flere sider, men ifølge Arla skyldes beslutningen, at kommunikationen om emnet er svær. Det skriver Politiken.

"Vi erkender, at klimakompensation er komplekst stof, som har været svært at kommunikere," skriver Jesper Skovlund, pressechef i Arla, i en mail til Politiken.

Anja Philip, der er formand for Forbrugerrådet Tænk, glæder sig over Arlas beslutning.

"Men det ændrer jo ikke på, at deres markedsføring formodentlig har påvirket forbrugernes valg i mere end et år," tilføjer hun.

En undersøgelse fra Margarine Foreningen har vist, at Arlas kampagne har påvirket forbrugernes opfattelse af, hvilke produkter der er klimakompenseret for, og at to ud af tre adspurgte troede, at et konkret økologisk Arla-produkt var CO2-kompenseret, hvilket ikke var tilfældet. Foreningen klagede i slutningen af 2020 til Fødevarestyrelsen over Arlas kampagne, men styrelsen gav Arla medhold.

Forbrugerrådet Tænk og miljøorganisationen NOAH indbragte efterfølgende sagen for Miljø- og Fødevareklagenævnet, da de var uenige i styrelsens afgørelse. Sagen er i skrivende stund endnu ikke afgjort.

Den grønne tænketank Concito har dog vurderet Arlas anprisning som acceptabel, fordi det tydeligt står skrevet, at det er sket gennem klimakreditter.

Arla vil fremover skrive på sine produkter, at de er 'klimakompenseret', men uden at bruge termen 'CO2-neutral'.

Flere artikler fra samme sektion

Friland og det økologiske kødsalg er udfordret efter turbulent år med rekordomsætning

Friland lagde godt fra land i det seneste regnskabsår, men sidste halvår udviklede sig til lidt af en rutsjebanetur med faldende efterspørgsel og eksplosivt voksende udgifter, men alligevel formåede Friland for første gang at rundede milliarden.

01-12-2022 6 minutter Kødproduktion

Et blik tilbage for at se fremad

Økologisk Landsforening har netop udgivet Øko-Året 2022, der er foreningens årsbrev og et tilbageblik på de mange aktiviteter, resultater og begivenheder, som har præget et år, som på flere måder har været unikt.

29-11-2022 2 minutter

Fem professionelle køkkener har gjort bælgfrugten til deres ven

Erfaringerne fra en håndfuld frontløberkøkkener viser, at det er muligt at integrere flere bælgfrugter i maden i landets professionelle køkkener.

28-11-2022 7 minutter Bælgfrugter,   Foodservice