Annonce
Annonce
Arla vil udfase kartonerne med påskriften 'CO2-neutral'. Foto: Arla
Arla stopper med at omtale sine produkter som CO2-neutrale
Ifølge Arla har det været for svært at kommunikere, hvad CO2-neutralitet betyder, og derfor vil mejeriet ikke længere markedsføre sine produkter som klimaneutrale.
Arla vil nu udfase sin klimakampagne, hvor en række produkter har været mærket som 'CO2-neutrale - kompenseret med klimakreditter'. Det sker på bagkant af kritik fra flere sider, men ifølge Arla skyldes beslutningen, at kommunikationen om emnet er svær. Det skriver Politiken.
"Vi erkender, at klimakompensation er komplekst stof, som har været svært at kommunikere," skriver Jesper Skovlund, pressechef i Arla, i en mail til Politiken.
Anja Philip, der er formand for Forbrugerrådet Tænk, glæder sig over Arlas beslutning.
"Men det ændrer jo ikke på, at deres markedsføring formodentlig har påvirket forbrugernes valg i mere end et år," tilføjer hun.
En undersøgelse fra Margarine Foreningen har vist, at Arlas kampagne har påvirket forbrugernes opfattelse af, hvilke produkter der er klimakompenseret for, og at to ud af tre adspurgte troede, at et konkret økologisk Arla-produkt var CO2-kompenseret, hvilket ikke var tilfældet. Foreningen klagede i slutningen af 2020 til Fødevarestyrelsen over Arlas kampagne, men styrelsen gav Arla medhold.
Forbrugerrådet Tænk og miljøorganisationen NOAH indbragte efterfølgende sagen for Miljø- og Fødevareklagenævnet, da de var uenige i styrelsens afgørelse. Sagen er i skrivende stund endnu ikke afgjort.
Den grønne tænketank Concito har dog vurderet Arlas anprisning som acceptabel, fordi det tydeligt står skrevet, at det er sket gennem klimakreditter.
Arla vil fremover skrive på sine produkter, at de er 'klimakompenseret', men uden at bruge termen 'CO2-neutral'.
Flere artikler fra samme sektion
Salget af økologi har stabiliseret sig
Efter et år med fald i salget af økologiske fødevarer viser en ny opgørelse fra Danmarks Statistik, at salget i 2023 har stabiliseret sig. Økologien har, som andre fødevarer, været udfordret af inflation og stigende omkostninger. Men nu ser det ud til at vende.
Flest sanktioner til gårdsalg af æg
Fødevarestyrelsen har været på stikprøvekontrol hos 198 producenter og æg-pakkerier, der sælger direkte til forbrugere eller lokale butikker. I 9 pct. af besøgene førte kontrollerne til sanktioner.
Nu kommer der pant på de tyske dåser
EU-parlamentet har i dag vedtaget nye regler som betyder, at der fra 2029 skal opkræves dåsepant i de europæiske lande, hvilket formentlig vil begrænse forureningen med dåser i den danske natur.