Annonce

Annonce

Jörd havreprodukt med jordbær- og vaniljesmag

Arlas to nye økologiske, syrnede havreprodukter fås med smag af jordbær eller vanilje og kan anvendes som et alternativ til yoghurt. Foto: Arla

Arla lancerer plantebaseret alternativ til yoghurt

To nye syrnede havreprodukter er de nye skud på mejeriselskabets økologiske Jörd-serie af plantebaserede mejeriprodukter.

I denne uge lancerer Rema 1000 som den første danske dagligvarekæde et nyt plantebaseret alternativ til yoghurt, som er udviklet af Arla. Det indgår i den økologiske Jörd-serie af plantebaserede produkter, som dermed består af fem produkter.

”Vi kan se løbende i vores undersøgelser, at flere og flere danskere får øjnene op for plantebaserede produkter, og især havredrik har vundet indpas i de danske køleskabe. Derfor er vi glade for at kunne udvide vores plantebaserede sortiment og tilbyde to nye, syrnede havreprodukter til dem, der savner et alternativ til yoghurt,” siger Jan Borup Jensen, global brand manager hos Jörd i en pressemeddelelse.

Ifølge Arla passer de to nye medlemmer af Jörd-familien godt til morgenbordet som et alternativ til yoghurt eller som ingrediens i smoothien. Det nye havreprodukt fås med smag af vanilje eller jordbær, som skal være med til at løfte salget af plantebaserede mejeriprodukter.

Ambitionen om at få en stærk position på markedet for plantebaserede mejeriprodukter har hidtil kostet Arla mange millioner kr., da udrulningen af produkterne er gået langsommere end forventet, siden datterselskabet Jörd Internationale A/S i 2020 lancerede de første produkter i form af tre havredrikke.

Selskabet to første regnskaber viser et samlet underskud på godt 72 mio. kr. og en af havredrikkene er barberet væk på grund af svigtende salg, mens serien i 2021 blev udvidet med det smørbare produkt Jörd spreadable, som er lavet på basis af økologisk havre og raps.

Jan Borup Jensen håber, at de nye alternativer til yoghurt vil give mere medvind for Jörd-serien.

I første omgang er det kun Jörds syrnede havreprodukt med jordbærsmag, som i denne uge finder vej til i køledisken i Rema1000. Over de kommende uger kan jordbærvarianten også købes i en række af landets øvrige supermarkeder, mens vaniljevarianten først rammer supermarkederne i løbet af marts, oplyser Arla.

”Syrningskulturerne, som er i vores nye havreprodukter, giver en frisk og syrlig smag, som skaber en skøn smagsmæssig kontrast til sødmen fra enten jordbær eller vanilje. Vores nye produkter giver derfor nye muligheder for både de danskere, der allerede er bekendte med plantebaserede produkter, og dem, der har lyst til at prøve noget nyt,” siger han.

Ifølge Carina Østergaard fra Arlas presseafdeling betragter selskabet Jörd-serien som en investering i fremtiden, fordi markedet stadig er under udvikling.

"Vores strategiske fokus er på at få brandet til at vokse, få ny distribution op at køre og få nye kunder og forbrugere, så vi etablerer os selv som en vigtig spiller på markedet med produkter, som detailhandlen vil have på hylderne," skriver hun i en mail til Økologisk Nu.

Flere artikler fra samme sektion

Danmark satte solidt aftryk på BioFach

Nürnberg-messen cementerede i år sin position som den vigtigste indgang til det europæiske økologimarked for de danske producenter.

23-02-2024 5 minutter Eksport

Grøn bank leverer bedste resultat nogensinde

Merkur Andelskasse overgår sine egne forventninger med flere længder og med et overskud på 54,4 mio. kr. leverer banken sit hidtil bedste årsresultat.

23-02-2024 4 minutter finansiering

Lidl forlænger momsfri kampagne til marts

En stor interesse og et markant øget salg får nu Lidl Danmark til at forlænge deres momsfri-kampagne på frisk frugt og grønt, mens Økologisk Landsforening øjner en ny åbning for differentieret moms på økologiske fødevarer.

22-02-2024 4 minutter Detailhandel