Annonce
Annonce
Arla lancerer tre økologiske havredrikke
Markedet for plantebaserede drikkevarer udfordrer i voksende grad de traditionelle mejeriprodukter. For at forsvare sin position lancerer Arla nu sin egen serie af havredrikke under brandet Jörd.

Ingredienslisten på Arlas økologiske havredrikke omfatter kun fire-fem råvarer, som alle kommer fra Norden. Pr-foto: Arla
Konkurrence om pladsen i dagligvarekædernes kølediske bliver nu yderligere skærpet. I forrige uge lancerede Thise Mejeri sin første økologiske havredrik. Nu følger Arla efter og lancerer tre forskellige smagsvarianter af havredrikke under det nye brand Jörd.
'Fælles for de nye produkter er, at de er skabt af råvarer fra den nordiske natur med fokus på den gode smag,' oplyser Arla, som både anbefaler de økologiske havredrikke til kaffen, på havregryn, i grøden eller i en smoothie.
De tre
plantedrikke, som alle er baseret på havre, er de første produkter under Arlas
nye brand Jörd, som Arla kunne løfte sløret for tilbage i marts.
Fakta om JÖRD
-
Arlas havredrikke er 100 procent plantebaserede.
-
De er produceret med økologiske ingredienser på Esbjerg Mejeri.
-
Alle ingredienser er fra Norden.
-
Havredrikkene indeholder alle 15 pct. havre.
-
De nye havredrikke vil stå på køl i supermarkederne.
-
Arla planlægger løbende at lancere flere plantebaserede produkter under Jörd.
”Vi har glædet os enormt meget til at præsentere danskerne for Jörd og de tre nye havredrikke. Vi har skabt havredrikke med rene smage baseret på økologiske og naturlige råvarer fra de nordiske marker. Og vi har eksperimenteret med helt nye smagssammensætninger, hvor vi har kombineret havre med byg og et strejf af hamp. Det giver nogle spændende og anderledes smage, som vi tror på vil falde i god jord hos danskerne, ” siger Hanne Søndergaard, koncerndirektør for global marketing og innovation i Arla.
Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at detailomsætningen af økologisk plantedrikke som soya- og havredrik steg med 22 pct. fra 139 mio. kr. i 2018 til 169 mio. kr. i 2019. Omsætningen af komælk steg mere moderat med 7 pct. En stigning som mest skyldes prisstigninger.
Der er dog et stykke vej, før plantemælk fortrænger komælk, hvis omsætning på 1,3 mia. kr. udgør mere end syv gange omsætningen af plantemælk i 2019. Målt i mængde er salget 12 gange større, nemlig 123.000 ton økologisk komælk mod 10.000 ton økologisk plantemælk.
Arlas tre havredrikke omfatter en ren havredrik, som ud over havre består af rapsolie, vand og salt. Jörd Byg, der har sødme fra bygmaltekstrakt, mens hamppuré giver Jörd Hamp et hint af hamp, der ifølge Arla balancerer havrens sødme med en bitterhed og nøddeagtige noter.
”Det har været vigtigt for os at fremstille havredrikkene med så få ingredienser som muligt for at sikre et rent produkt og en naturlig smag. Vi har brugt vores unikke ekspertise og innovationskraft til at udvikle naturlige havredrikke med lokale råvarer, som passer godt ind i danskernes hverdag,” siger Hanne Søndergaard.
Den vejledende udsalgspris for hver drik er 16,95 kroner.
Flere artikler fra samme sektion
Rekordmange har allerede tilmeldt sig Klimahandledagen
To uger inden det landsdækkende klimaevent har over 133.000 tilmeldt sig til de hundredvis af forskellige aktiviteter, hvoraf mange er gratis at deltage i.
For første gang afholder Kalø Økologisk Landbrugsskole Økodag - og det er ikke kun for gæsternes skyld
De færreste landbrugselever har råd til at etablere sig som selvstændige på et storlandbrug. Derfor skal de lære at være landbrugere på en ny måde - og Økodag er et vigtigt led i den læring. Landbrugsskolen på Kalø vil nu udvide sin gårdbutik og fremover holde flere åbne arrangementer.
Nocla-stifterne: Forskellighed er en af vores styrker
Nocla er stiftet af et dedikeret founderteam med meget forskellige kompetencer, men de er enige om kursen.