Annonce

Annonce

Tre nye, økologiske havredrikke fra Arla.

Ingredienslisten på Arlas økologiske havredrikke omfatter kun fire-fem råvarer, som alle kommer fra Norden. Pr-foto: Arla

Arla lancerer tre økologiske havredrikke

Markedet for plantebaserede drikkevarer udfordrer i voksende grad de traditionelle mejeriprodukter. For at forsvare sin position lancerer Arla nu sin egen serie af havredrikke under brandet Jörd.

Konkurrence om pladsen i dagligvarekædernes kølediske bliver nu yderligere skærpet. I forrige uge lancerede Thise Mejeri sin første økologiske havredrik. Nu følger Arla efter og lancerer tre forskellige smagsvarianter af havredrikke under det nye brand Jörd.

'Fælles for de nye produkter er, at de er skabt af råvarer fra den nordiske natur med fokus på den gode smag,' oplyser Arla, som både anbefaler de økologiske havredrikke til kaffen, på havregryn, i grøden eller i en smoothie.

De tre plantedrikke, som alle er baseret på havre, er de første produkter under Arlas nye brand Jörd, som Arla kunne løfte sløret for tilbage i marts.

Fakta om JÖRD

  • Arlas havredrikke er 100 procent plantebaserede.

  • De er produceret med økologiske ingredienser på Esbjerg Mejeri.

  • Alle ingredienser er fra Norden.

  • Havredrikkene indeholder alle 15 pct. havre.

  • De nye havredrikke vil stå på køl i supermarkederne.

  • Arla planlægger løbende at lancere flere plantebaserede produkter under Jörd.

”Vi har glædet os enormt meget til at præsentere danskerne for Jörd og de tre nye havredrikke. Vi har skabt havredrikke med rene smage baseret på økologiske og naturlige råvarer fra de nordiske marker. Og vi har eksperimenteret med helt nye smagssammensætninger, hvor vi har kombineret havre med byg og et strejf af hamp. Det giver nogle spændende og anderledes smage, som vi tror på vil falde i god jord hos danskerne, ” siger Hanne Søndergaard, koncerndirektør for global marketing og innovation i Arla.

Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at detailomsætningen af økologisk plantedrikke som soya- og havredrik steg med 22 pct. fra 139 mio. kr. i 2018 til 169 mio. kr. i 2019. Omsætningen af komælk steg mere moderat med 7 pct. En stigning som mest skyldes prisstigninger.

Der er dog et stykke vej, før plantemælk fortrænger komælk, hvis omsætning på 1,3 mia. kr. udgør mere end syv gange omsætningen af plantemælk i 2019. Målt i mængde er salget 12 gange større, nemlig 123.000 ton økologisk komælk mod 10.000 ton økologisk plantemælk.

Arlas tre havredrikke omfatter en ren havredrik, som ud over havre består af rapsolie, vand og salt. Jörd Byg, der har sødme fra bygmaltekstrakt, mens hamppuré giver Jörd Hamp et hint af hamp, der ifølge Arla balancerer havrens sødme med en bitterhed og nøddeagtige noter.

”Det har været vigtigt for os at fremstille havredrikkene med så få ingredienser som muligt for at sikre et rent produkt og en naturlig smag. Vi har brugt vores unikke ekspertise og innovationskraft til at udvikle naturlige havredrikke med lokale råvarer, som passer godt ind i danskernes hverdag,” siger Hanne Søndergaard.

Den vejledende udsalgspris for hver drik er 16,95 kroner.

Flere artikler fra samme sektion

Du kan stadig nå at deltage i konkurrencen om Kantineprisen 2024

Kun kantinekøkkener med en økologiprocent på mindst 60 pct. kan deltage i dysten om Kantineprisen 2024, som finder en vinder på havnen i Gudhjem.

18-04-2024 2 minutter Events,   Professionelle køkkener,   Foodservice

Madland Festival kalder til samling, samtaler, hyldest og fejring

Det madpolitiske samlingspunkt og fællesskab Madland inviterer for femte år i træk til Madland Festival under sloganet: ”Gentænk madsystemet”.

17-04-2024 2 minutter Events

Økologisk Landsforening kæmper for, at æg ikke længere skal stå på køl - Danske Æg kæmper imod

Økologisk Landsforening ønsker et opgør med kravet om, at æg skal på køl, men hos Danske Æg vil man fastholde det.

15-04-2024 8 minutter Æg og fjerkræ,   Forbrug,   Detailhandel