Annonce
Annonce
Ingredienslisten på Arlas økologiske havredrikke omfatter kun fire-fem råvarer, som alle kommer fra Norden. Pr-foto: Arla
Arla lancerer tre økologiske havredrikke
Markedet for plantebaserede drikkevarer udfordrer i voksende grad de traditionelle mejeriprodukter. For at forsvare sin position lancerer Arla nu sin egen serie af havredrikke under brandet Jörd.
Konkurrence om pladsen i dagligvarekædernes kølediske bliver nu yderligere skærpet. I forrige uge lancerede Thise Mejeri sin første økologiske havredrik. Nu følger Arla efter og lancerer tre forskellige smagsvarianter af havredrikke under det nye brand Jörd.
'Fælles for de nye produkter er, at de er skabt af råvarer fra den nordiske natur med fokus på den gode smag,' oplyser Arla, som både anbefaler de økologiske havredrikke til kaffen, på havregryn, i grøden eller i en smoothie.
De tre
plantedrikke, som alle er baseret på havre, er de første produkter under Arlas
nye brand Jörd, som Arla kunne løfte sløret for tilbage i marts.
Fakta om JÖRD
-
Arlas havredrikke er 100 procent plantebaserede.
-
De er produceret med økologiske ingredienser på Esbjerg Mejeri.
-
Alle ingredienser er fra Norden.
-
Havredrikkene indeholder alle 15 pct. havre.
-
De nye havredrikke vil stå på køl i supermarkederne.
-
Arla planlægger løbende at lancere flere plantebaserede produkter under Jörd.
”Vi har glædet os enormt meget til at præsentere danskerne for Jörd og de tre nye havredrikke. Vi har skabt havredrikke med rene smage baseret på økologiske og naturlige råvarer fra de nordiske marker. Og vi har eksperimenteret med helt nye smagssammensætninger, hvor vi har kombineret havre med byg og et strejf af hamp. Det giver nogle spændende og anderledes smage, som vi tror på vil falde i god jord hos danskerne, ” siger Hanne Søndergaard, koncerndirektør for global marketing og innovation i Arla.
Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at detailomsætningen af økologisk plantedrikke som soya- og havredrik steg med 22 pct. fra 139 mio. kr. i 2018 til 169 mio. kr. i 2019. Omsætningen af komælk steg mere moderat med 7 pct. En stigning som mest skyldes prisstigninger.
Der er dog et stykke vej, før plantemælk fortrænger komælk, hvis omsætning på 1,3 mia. kr. udgør mere end syv gange omsætningen af plantemælk i 2019. Målt i mængde er salget 12 gange større, nemlig 123.000 ton økologisk komælk mod 10.000 ton økologisk plantemælk.
Arlas tre havredrikke omfatter en ren havredrik, som ud over havre består af rapsolie, vand og salt. Jörd Byg, der har sødme fra bygmaltekstrakt, mens hamppuré giver Jörd Hamp et hint af hamp, der ifølge Arla balancerer havrens sødme med en bitterhed og nøddeagtige noter.
”Det har været vigtigt for os at fremstille havredrikkene med så få ingredienser som muligt for at sikre et rent produkt og en naturlig smag. Vi har brugt vores unikke ekspertise og innovationskraft til at udvikle naturlige havredrikke med lokale råvarer, som passer godt ind i danskernes hverdag,” siger Hanne Søndergaard.
Den vejledende udsalgspris for hver drik er 16,95 kroner.
Flere artikler fra samme sektion
Føtex Kokkedal genåbner butik med skærpet sundhedsprofil
Efter en gennemgribende ombygning genåbningen Føtex i Kokkedal i dag og giver samtidig et bud på, hvordan man i fremtiden kan blive bedre til at guide kunderne til at tage det ernæringsrigtige valg.
De økologiske chokolader ligger i toppen af ny Tænk-test
Fem af de seks bedste chokolader er økologiske i Forbrugerrådets Tænks nye test af mørk chokolade, og testen viser ingen sammenhæng mellem pris og kvalitet eller certificeringer.
Økologi styrker dit grønne regnskab
I en ny analyse fra rådgivnings- og revisionsvirksomheden BDO konkluderes det, at økologi kan bidrage i enten ”høj grad” eller ”delvist” med værdiskabelse i ESG-rapporteringen inden for 7 af 10 områder.