Minister opfordrer danskerne til at spise mindre, men bedre kød

Af hensyn til klimaet og dyrevelfærden anbefaler Mogens Jensen (S) danskerne at spise mindre kød og prioritere at det så kommer fra dyr med højere velfærd.

28. august 2020
Læsetid: 2 minutter
Mogens Jensen holder tale - i baggrunden ses det røde Ø-mærke
Fødevareminister Mogens Jensen (S) opfordrer danskerne til at skære ned på kødet og samtidig prioritere kød med bedre dyrevelfærd. Foto: Henrik Hindby Koszyczarek

Af hensyn til klimaet skal vi spise mindre kød - til gengæld kan vi så bruge de penge, der spares, på at købe kød fra dyr med bedre velfærd.

Det mener fødevareminister Mogens Jensen (S), som i en ny kampagne for Det Statslige Dyrevelfærdsmærke vil øge forbrugernes viden om mærket og løfte velfærden for grise, køer og kyllinger.

Dyrevelfærdsmærket forbyder bl.a. halekupering af grise og sikrer dyrene mere plads.

Kødet er dyrere end almindeligt kød, men ifølge ministeren går det fint i spænd med, at vi bør spise mindre kød af hensyn til klimaet.

"Vi skal spise mindre kød, og så kan flere forhåbentlig få råd til, at vi køber bedre, lidt dyrere kød. Jeg vil derfor opfordre til, at vi lader det komme dyrene til gode og køber kød med "Det Statslige Dyrevelfærdsmærke". Jo flere hjerter, jo bedre har dyrene haft det," siger ministeren i en pressemeddelelse.

Skal oplyse om de tre niveauer

Den nye kampagne skal øge danskernes viden om, hvad mærkets tre niveauer betyder for dyrenes velfærd. En undersøgelse, som YouGov har lavet for Miljø- og Fødevareministeriet viser nemlig, at selvom mange danskere kender mærket og ønsker at prioritere dyrevelfærd, er mange i tvivl om, hvad niveauerne repræsenterer.

Tidligere på sommeren præsenterede Mogens Jensen sammen med klimaminister Dan Jørgensen (S) 22 klimavenlige madtip, der skal gøre danskernes tallerkener grønnere.

"Vi ved, at klimaaftrykket på kød er højt, særligt på nogle kødtyper, og vi skal ændre vores madvaner i en mere klimavenlig retning. Hvis vi er mange, der ændrer lidt i vores madvaner, så kan vi gøre en stor forskel," siger Mogens Jensen.

Kampagnen løber af stablen i uge 36, 37 og 38.