Hvorfor skal forbrugerne straffes for at vælge økologi? spørger foreninger og producenter i ny alliance
Politikerne bør sænke momsen på økologi, mener en alliance af foreninger og producenter, som i en helsidesannonce i Politiken fortæller, at forbrugerne årligt betaler 700 mio. kr. mere i moms, hvis de køber økologisk frem for konventionelt.

Når en forbruger vælger en økologisk agurk frem for en konventionel, betaler man relativt mere i moms på den økologiske.

Årligt får staten faktisk 700 mio. kr. mere i momsindtægter fra økologiske varer, end den havde fået, hvis folk havde valgt de tilsvarende varer konventionelt, og det finder flere foreninger og producenter forkert. For hvorfor skal danskerne betale ekstra for at træffe et ansvarligt valg? spørger de i en helsidesannonce, der torsdag blev bragt i Politiken.
Bag annoncen står Økologisk Landsforening, Plantebranchen, Dyrenes Beskyttelse, mejerierne Thise og Naturmælk, Dansk Vegetarisk Forening, Dragsbæk, Merkur Andelskasse, Organic Plant Protein og gartneri- og landbrugsvirksomheden Månsson.
"I stedet for at lette afgifterne på alt muligt andet, som man snakker om, så er en lavere moms på økologi en klog måde at løse flere problemer på én gang: Det er en kæmpe gevinst for miljøet, biodiversiteten, fuglelivet og grundvandet, når der ikke sprøjtes med pesticider, og så er det samtidig godt for dyrevelfærden. Derudover ved vi også, at det kan fremme en kost, som er mere i tråd med kostrådene. Det er også derfor, at der er så bred opbakning i denne kreds, hvor vi har samlet både plantebranchen og de traditionelle mejerier om samme sag," siger Rasmus Prehn, adm. direktør i Økologisk Landsforening.
En "plug and play"-løsning
Der har også været forslag fra andre aktører om at sænke momsen på al frugt og grønt, men det er en svær øvelse, fordi det er svært at definere, hvornår noget er frugt og grønt. Gælder det f.eks. forarbejdede varer som kartoffelmos, kartoffelchips og pommes frites? Ved i stedet at se på økologien får man det, som Rasmus Prehn betegner som en "plug and play"-løsning.
"Det er meget nemmere at implementere, fordi alle økologiske varer allerede ér specificerede," siger han og minder om, at regeringen jo også har et fordoblingsmål for økologien med en deadline i 2030, der nærmer sig.
Hos brancheorganisationen Plantebranchen har man valgt at tilslutte sig koret, selvom det ikke omfatter al frugt og grønt, men kun det økologiske, der jo også tæller animalske produkter.
"Mange af vores medlemmer producerer økologiske plantebaserede produkter og vil få gavn af momsnedsættelsen. Vi har kæmpet længe for differentieret moms, og vi så rigtig gerne en nedsættelse af momsen på plantebaserede fødevarer generelt, men det er teknisk rigtig svært," siger Thomas Eriksen, der er medlems- og projektchef i Plantebranchen.
Han uddyber:
"Det er klart, at vores interesse ligger i det plantebaserede, og heldigvis fylder det meget i økologien. Vi ved, at det typisk er de økologiske forbrugere, som foretrækker at spise mere plantebaseret, og at der er en høj præference for økologi hos de forbrugere, som i forvejen vælger det plantebaserede. Derfor vil det her initiativ også gavne dem og flytte nogle mere over mod det plantebaserede, fordi det bliver nemmere at træffe grønne valg."
Rasmus Prehn, som indtil for nylig var en del af Folketinget for Socialdemokraterne og tidligere fødevareminister, tror, at det er for meget at håbe på, at lavere moms på økologi bliver en realitet lige med det samme:
"Men kan man få det ind på politikernes radar, er det positivt, og jeg tror, at mange er nysgerrige på det. Ethvert ryk i retning af mere økologi er noget, vi har brug for, og her ser vi en bred opbakning i et fornemt selskab," siger Rasmus Prehn om den nye alliance i kampen om lavere moms på økologi.