Annonce

Annonce

Forbrugerne skal kende principperne bag Ø-mærket

DEBAT: Vi skal have udbredt de økologiske principper endnu mere, så forbrugerne kender ikke bare Ø-mærket, men i særdeleshed også principperne bag.

01. februar 2022
Læsetid: 3 minutter
En kunde handler økologiske frostvarer i en butik

Der er en fare for, at discountkæderne vænner forbrugerne til at fødevarer kan sælges så billigt, som det ses, når der er slagtilbud. Men der er altså en produktionsøkonomi, som skal honoreres, for at opfylde de krav, der stilles til produktionen. Foto: Morten Telling

Af: Uffe Bie, pensioneret landmand og formandskandidat i Økologisk Landsforening

Klimaet er til evig debat, og det kommer det til at være mange år frem i tiden. Det er ligesom økologien; det går ikke væk!

På Økologikongressen proklamerede fødevareministeren, at der ville komme et klimamærke - senest har ministeren dog ændret mening med udtalelsen; det ser svært ud med et statslig klimamærke, men det er muligt med frivillige mærker. O ve, o skræk, så kan forbrugerne da virkelig blive forvirrede.

Der er fremlagt en rapport, der viser, at kemikalier presser kloden (kan læses her på siden).

Det er jo tankevækkende, alt det som bliver påvirket af kemikalier af nærmest enhver art: plast pesticider, antibiotika m.m., som  i sin hensigt helt sikkert er godt tænkt, men også efterlader den tanke, at det ikke er tænkt færdigt. Der er i hvert fald et restprodukt, som ikke er tænkt færdige løsninger på.

Der mangler en recirkuleringstankegang for, hvordan vi får stoffer, vi ikke ønsker i vores miljø, sorteret fra og behandlet forsvarligt, således at det kan genanvendes.

I 2008 var jeg involveret i hele debatten om biogas; sikre tilskud så det kunne blive rentabelt, og hvordan det skulle være med til at skaffe mere gødning til især de økologiske planteavlere og dermed bane vejen for udfasningen af konventionel husdyrgødning. Yes, det har vi diskuteret i 14 år! Hold nu op, det tog længere tid, end nogen troede. Tålmodighed er dog en dyd. Biogasanlæg skyder op som paddehatte og er ved at udvikle sig til et mindre columbusæg med alle de muligheder, der kan ligge i den grønne udvikling af energi og recirkuleringsprocesser og forarbejdning af den overskydende CO2.

Irma satte prisen op

Julen 2021 var vel som normalt en forbrugsfest ud over alle grænser. Slagtilbuddene slog nye bundrekorder i detailhandlens iver efter at trække kunder i butikken. På den ene side må detailhandlen jo sætte sine priser, som den vil, omvendt har den også et ansvar over for de kunder og producenter, der står for primærproduktionen.

Der er en fare for at vænne forbrugerne til, at fødevarer kan sælges så billige i discountbutikkerne. Der er altså en produktionsøkonomi, som skal honoreres, for at opfylde de krav, der stilles til produktionen - ja, pudsigt nok fra forbrugernes, politikernes og detailhandlens side.

Dejligt er det så at se, at Irma fik succes med at gå den stik modsatte retning ved at sætte prisen op på poppelgrisen. Irmas kunder tog godt imod ”tilbuddet” og gik med dyrevelfærd og biodiversitet.

Det giver en tro på, at det bliver til mere i samme retning.

Ø-mærket og de fire principper bag dækker netop det, jeg lige har kommenteret på: Økologi, forsigtighed, bæredygtighed og retfærdighedsprincipperne. Vi skal have udbredt disse enkle principper endnu mere, så forbrugerne kender ikke bare Ø-mærket, men i særdeleshed også principperne bag.

Dette er et debatindlæg og ikke et udtryk for redaktionens holdning. Ønsker du at skrive et debatindlæg til Økologisk så send det til hhk@okologi.dk. Navn og profession skal oplyses. Vi forbeholder os retten til at redigere i rubrik, manchet og mellemrubrik samt at rette sproglige fejl.

Flere artikler fra samme sektion

Her er ni råd til at gøre skolemadsordningen til en succes

DEBAT: En af måderne at gøre skolemadsordningen til en succes på er ved at trække på erfaringen med at udbrede økologi i offentlige køkkener. Desuden er det vigtigt at gøre ordningen rig på planter og bælgfrugter og samtidig sikre, at det smager godt.

13-03-2025 9 minutter Debat,   Kost & ernæring,   Politik

Generalforsamling og en ny stærk profil i spidsen

FORPERSONENS ORD: I år er der en særlig grund til at møde op til Økologisk Landsforenings generalforsamling. Vi skal nemlig byde velkommen til vores nye direktør: den tidligere fødevareminister Rasmus Prehn.

05-03-2025 3 minutter Leder,   Generalforsamling 2025,   Økologisk Landsforening

Thise Mejeri skifter direktør efter godt et år

Svend Schou Borch stopper som direktør i Thise Mejeri efter blot et år på posten og oplyser, at han er overrasket over opsigelsen. Mejeriet meddeler, at det ønsker en anden profil til at stå i spidsen for mejeriet efter "et roligt generationsskifte".

20-02-2025 3 minutter Mejeri