Annonce

Annonce

Vild Is salgsvogn

Rasmus Thøgersen t.v. fra Vild Is har taget hul på en travl sommer, hvor han skal rundt til mange events og sælge is og sodavand, som er baseret på lokale råvarer fra Thy Økobær. Foto: Henrik Hindby Koszyczarek

Iværksætterne bag Vild Is satser på lokale bær fra Thy

To barndomsvenner fra Birkerød er rykket til Cold Hawaii på den jyske vestkyst, hvor de satser på at skabe et levebrød via salg af økologiske is og sodavand, som de producerer af lokale råvarer fra Thy Økobær.

»Undskyld, må jeg lige spørge om noget?«

En mor med sin datter på slæb og et næsten tomt slush ice-bæger i den anden hånd er stoppet op foran den lille campingvogn, som iværksættervirksomheden Vild Is i år har indrettet som mobil salgsbod for økologiske ispinde og slush ice med eller uden alkohol. Denne dag er der promiller i de fleste slush ice, da vognen er parkeret midt på festivalpladsen til musikfestivalen Northside, hvor kvinden kort forinden havde købt en ’Spiked Slush Ice’ med stikkelsbær og gin.

»Den smager fantastisk. Kan jeg ikke få opskriften?« spørger hun Rasmus Thøgersen, som for tre år siden ved lidt af en tilfældighed etablerede Vild Is sammen med barndomsvennen Alexander Bengtsen og med Thy Økobær som fast råvareleverandør.

I år skal der gang i salget, men selv om sommeren hidtil har vist sig fra en meget isvenlig side med masser af sol og varme, er det ifølge medstifter Alexander Bengtsen alt for smalt at basere hele forretningen bag Vild Is på et så sæsonbetonet produkt som is.

Nu skal der gang i salget

»Danske bær, danske æbler og dansk/svensk roesukker. Lokalt, økologisk, mums!«

Sådan præsenterer Vild Is virksomhedens to første sodavand 'Vild brus' hos Coop Crowdfunding, som de håber kan skaffe penge til produktudvikling af flere smagsvarianter. De skal være med til at sikre, at der snart bliver råd til at hive fast løn ud af firmaet, hvis ejere dog arbejder med flere bundlinjer.

I år har Vild Is lanceret Spiked Slush Ice med alkohol, og ifølge Rasmus Thøgersen er de et stort hit i sommerlandet, når han åbner lugen til den ombyggede campingvogn, som agerer spydspids for det vestjyske isfirma, som ifølge ejerne skal gøre økologien mere ’street’.
I år har Vild Is lanceret Spiked Slush Ice med alkohol, og ifølge Rasmus Thøgersen er de et stort hit i sommerlandet, når han åbner lugen til den ombyggede campingvogn, som agerer spydspids for det vestjyske isfirma, som ifølge ejerne skal gøre økologien mere ’street’. . Foto: Henrik Hindby Koszyczarek

Mens mange danske fødevareproducenter vælger at importere økologiske bær fra udlandet, hvor de typisk koster det halve af danske bær, betragter Alexander Bengtsen og Rasmus Thøgersen det som en vigtig mission at mindske klimaudledningen fra transporten af råvarer ved at handle med de små økologiske landbrug, som ligger i Thy-området.

Derfor bruger de så vidt muligt kun lokale ingredienser, og både aroniabær og de hvide ribs i de to nye sodavand kommer fra Thy Økobær.

»For os fylder den grønne agenda mere, end at vi skal kunne leve af det. Der bør være en dybere mening med det, vi laver, og vi vil gerne have en følelse af, at vi bidrager med noget positivt,« siger Alexander Bengtsen, der er ansvarlig for salg, marketing og distribution, mens hans partner er ansvarlig for produktionen og udvikling af nye produkter.

De har begge en ret idealistisk tilgang til det at drive virksomhed, og de håber, at Vild Is kan inspirere andre til at bruge lokale, økologiske råvarer.

Havari blev øjenåbner

På nogle områder halter det dog stadig lidt med de bæredygtige tiltag, erkender Vorupør-virksomheden.

»Vi har stadig ikke fundet en erstatning for plasticemballagen til isene, men vi arbejder på at erstatte fairtrade-rørsukkeret fra Indien med dansk roesukker, så alle råvarerne bliver lokale. Derimod har vi endnu ikke haft råd til at købe en elbil, men da vores varebil måtte nogle dage på værksted, fik vi til gengæld lavet en aftale med den jyske distributør Cool Penguin,« forklarer Alexander Bengtsen.

Vild Is laver seks is-varianter, som efterhånden har fundet vej til mange specialbutikker og caféer
Vild Is laver seks is-varianter, som efterhånden har fundet vej til mange specialbutikker og caféer. Foto: Henrik Hindby Koszyczarek

Den aftale blev en øjenåbner, som viste Vild Is, hvor mange timer de tidligere brugte på landevejen for at bringe varerne ud til kunderne.

»Nu har jeg fået mere tid til salgsarbejdet og til at fortælle vores historie til forhandlerne, så de føler, at de er med på vores rejse.«

Vesterhavet lokkede

Rejsen startede reelt for otte år siden, da Vesterhavets bølger og det spirende surfermiljø i ’Cold Hawaii’ lokkede Alexander Bengtsen til Vorupør med et surfboard under armen og en drøm om at leve det vilde ungdomsliv tæt på naturen sammen med ligesindede.

Han har læst international handel på Copenhagen Business Academy, men blev så bidt af stemningen og livet i Vorupør, at han blev hængende.

»Vi går ikke så meget op i fede lønninger og store biler, og hidtil har vi næsten ikke fået nogen løn. Vi er heller ikke gået så meget op i, hvor meget vi tjener på produkterne. Det skal vi nok blive lidt bedre til, for vi har en ambition om, at vi skal komme til at leve af salget, og vi håber, at der allerede i år bliver råd til mere løn,« siger Alexander Bengtsen, som erkender, at fødevareproduktion er et ’volumenspil’.

Vejen frem for Vild Is handler om at udvikle flere produkter, så der er varer på hylderne hele året.

Kunderne er typisk kiosker, caféer restauranter og gårdbutikker, og andre som køber ind på konceptet bag Vild Is, som netop har lavet en aftale med grossisten Solhjulet, som de håber kan øge salget.

Et tilfældigt møde blev startskuddet

Is-eventyret startede ved lidt af en tilfældighed, da Rasmus Thøgersen under et besøg hos barndomsvennen Alexander Bengtsen i 2018 løb ind i familien Nielsen, som driver Thy Økobær, hvis bærmarker kun ligger ti km fra Vorupør.

»På det tidspunkt lavede jeg lidt is hjemme i køkkenet på Nørrebro, og jeg fik lov til at lave is af deres bær. Isene smagte fantastisk,« siger Rasmus Thøgersen, som sammen med Alexander Bengtsen betegner isene som ’fråderen’, og de øjnede straks et potentiale for en større produktion.

Først da varevognen brød sammen og Vild Is blev nødt til at lave aftale med en distributør, opdagede Alexander Bengtsen t.v. og Rasmus Thøgersen, hvor mange timer de tidligere havde brugt på at levere varer ud til kunderne
Først da varevognen brød sammen og Vild Is blev nødt til at lave aftale med en distributør, opdagede Alexander Bengtsen t.v. og Rasmus Thøgersen, hvor mange timer de tidligere havde brugt på at levere varer ud til kunderne. Foto: Henrik Hindby Koszyczarek

Det blev starten på Vild Is, men pengene var små. De første is blev produceret i bakker med otte isforme i hver, som de to iværksættere købte i hobbybutikken Panduro. Efter nogle måneders produktudvikling var de grønne ismagere klar til den ultimative smagstest, da de i 2019 uddelte 250 gratis is til gæsterne på den årlige ’SummerFæst’ i Vorupør, mod at de til gengæld gav deres ærlige vurdering af isene.

»Folk var helt vilde med dem, og det gav os for alvor blod på tanden,« siger Alexander Bengtsen.

Henter bær i baghaven

Selve produktionen foregår i dag i lejede lokaler hos Thy Økobær, som er blevet en tæt samarbejdspartner. Markerne med bærbuske ligger lige uden for døren, og Thy Is har direkte adgang til spandene med frosne bær, så afstanden fra jord til bord bliver ikke meget kortere.

Pengene til husleje og mad tjener de begge ved siden af iværksættertilværelsen, hvor Alexander Bengtsen er med til at drive et kontorfællesskab for iværksættere i Vorupør, mens Rasmus Thøgersen arbejder i København om vinteren, og de tør ikke spå om, hvornår Vild Is kan blive en levevej for dem, men de drømmer stort.

Flere artikler fra samme sektion

Føtex Kokkedal genåbner butik med skærpet sundhedsprofil

Efter en gennemgribende ombygning genåbningen Føtex i Kokkedal i dag og giver samtidig et bud på, hvordan man i fremtiden kan blive bedre til at guide kunderne til at tage det ernæringsrigtige valg.

21-11-2024 4 minutter Detailhandel,   Mærkning

De økologiske chokolader ligger i toppen af ny Tænk-test

Fem af de seks bedste chokolader er økologiske i Forbrugerrådets Tænks nye test af mørk chokolade, og testen viser ingen sammenhæng mellem pris og kvalitet eller certificeringer.

20-11-2024 2 minutter Forbrug

Økologi styrker dit grønne regnskab

I en ny analyse fra rådgivnings- og revisionsvirksomheden BDO konkluderes det, at økologi kan bidrage i enten ”høj grad” eller ”delvist” med værdiskabelse i ESG-rapporteringen inden for 7 af 10 områder.

15-11-2024 5 minutter