Annonce

Annonce

Too Good To Go-mærkat på emballage

Mærkatet fra Too Good To Go bliver en integreret del af emballagen og skal minde forbrugerne om, at meget mad i mange tilfælde kan spises længe efter ‘Bedst før’-datomærkningen er udløbet. Foto: Too Good To Go

Too Good To Go lancerer nyt madspilds-mærkat på over én milliard varer

Ny mærkning opfordrer forbrugerne til at bruge sanserne og smage på fødevarer af ældre dato, før de beslutter, om de skal på tallerkenen eller bør kasseres.

I løbet af de kommende år vil emballagen på op mod en mia. fødevarer få integreret et nyt mærkat, som Too Good To Go har udviklet for at mindske madspild.

Baggrunden er, at flere end halvdelen af de europæiske forbrugere er i tvivl om den nuværende datomærkning, og ifølge en pressemeddelelse fra Too Good To Go skaber det et alt for stort madspild, hvis forbrugerne blindt stoler på datomærkningen.

Derfor sætter madspildsaktøren Too Good To Go nu ind med et nyt mærkat, der skal guide forbrugerne til at se, dufte og smage på varer mærket ‘bedst før’, inden de smider dem ud.

‘Bedst før’ er nemlig kun en vejledende dato, mens ‘sidste anvendelsesdato’ indikerer, at man risikerer at blive syg af at indtage varen, hvis datoen er overskredet.

Ved at stikke næsen ned i bægret med yoghurt eller smage på den og andre fødevare, som er løbet på dato, kan sanser være med til at redde meget mad fra at ende som madspild.

Stor uvidenhed om datomærkning

Det er ikke første gang, Too Good To Go retter fokus mod datomærkningen. I 2019 fik madspildsaktøren en lang række producenter med på at føje ordene ‘ofte god efter’ til ‘bedst før’-datomærkningen på varer med lang holdbarhed.

Det initiativ skabte et godt fundament for forandringer, men ifølge Heidi Boye, der er landechef for Too Good To Go og ph.d. i forbrugeradfærd, skal der mere til at skabe varige adfærdsændringer:

“Vi har lavet en række undersøgelser, der viser, at danskerne mener, de er godt oplyste, når det kommer til madspild og datomærkning, og at de selv smider meget lidt ud. Problemet er bare, at virkeligheden viser et andet billede. Når vi stiller konkrete spørgsmål til datomærkningerne, svarer mange forkert. Og den seneste kortlægning af madspild fra Miljøstyrelsen viser, at der stadig bliver smidt alt for meget mad ud i de danske husholdninger. Derfor lancerer vi nu dette mærkat, der meget konkret opfordrer til brug af sanserne,” fortæller Heidi Boye.

Mærkatet kommer på en række Nestlé-brands

I første omgang bliver det nye mærkat implementeret på en stribe danske og internationale brands i Danmark og ni andre europæiske lande, hvor Too Good To Go allerede er til stede, men på sigt er det planen, at det skal eksporteres til andre af de 17 lande, hvor madspilds-appen er i brug. 

Verdens største fødevarekoncern, Nestlé, er blandt de producenter, som indfører mærkatet på en række brands.

”Som verdens største fødevarevirksomhed spiller Nestlé en vigtig rolle i kampen mod madspild. Et element i denne kamp er at skabe klarhed omkring datomærkningerne. Derfor samarbejder Nestlé med Too Good To Go om at få forbrugerne til at bruge sanserne, når der er tale om den vejledende datomærkning ‘bedst før’. Vi glæder os over at kunne tage del i dette vigtige initiativ, og vi arbejder løbende på at implementere det nye mærkat i vores produktportefølje,” siger Anna Hagemann Rise,” kommunikationschef for Nestlé Danmark.

I Danmark skal en kampagne med Erann DD som frontfigur bidrage til at skabe fokus på datomærkningsproblematikken og det nye initiativ.

Den amerikanske fødevaregigant Mondelēz er også en del af initiativet. De implementerer i første omgang mærkatet på de verdenskendte Philadelphia-oste i Danmark, Sverige, Norge og Finland.

“Hvis vi skal lykkes med at reducere CO2-udledningen, bliver vi nødt til at hjælpes ad. Madspild spiller en væsentlig rolle i klimaforandringerne, og derfor er det et effektivt sted at sætte ind. Vi vil gerne bidrage til at løse problematikken ved at benytte det nye mærkat på Philadelphia, så forbrugerne forhåbentlig vælger at se, lugte og smage på osten, før de smider den unødigt ud,” siger Marcus Hartmann, Corporate and Government Affairs Lead Nordics for Mondelēz International.

Herhjemme kan mærkatet allerede nu ses på mælk og yoghurt af mærket Engvang i Lidl-forretninger landet over. Det vil derudover blive implementeret på en lang liste af produkter fra Rema 1000, Unilever, Danone, Ota Solgryn, Meyers, Taffel, Daloon, Orkla, Rynkeby, KiMs, Bornholms Mosteri, Mikkeller, Miracle Whip, WiSH by SEiMEi, Hälsan Kök, Læsk, Dryk og en række andre producenter fra det øvrige Europa, oplyser Too Good To Go.

Initiativet bliver i Danmark bakket op af Mærkevareleverandørerne og DI Fødevarer.

Flere artikler fra samme sektion

Føtex Kokkedal genåbner butik med skærpet sundhedsprofil

Efter en gennemgribende ombygning genåbningen Føtex i Kokkedal i dag og giver samtidig et bud på, hvordan man i fremtiden kan blive bedre til at guide kunderne til at tage det ernæringsrigtige valg.

21-11-2024 4 minutter Detailhandel,   Mærkning

De økologiske chokolader ligger i toppen af ny Tænk-test

Fem af de seks bedste chokolader er økologiske i Forbrugerrådets Tænks nye test af mørk chokolade, og testen viser ingen sammenhæng mellem pris og kvalitet eller certificeringer.

20-11-2024 2 minutter Forbrug

Økologi styrker dit grønne regnskab

I en ny analyse fra rådgivnings- og revisionsvirksomheden BDO konkluderes det, at økologi kan bidrage i enten ”høj grad” eller ”delvist” med værdiskabelse i ESG-rapporteringen inden for 7 af 10 områder.

15-11-2024 5 minutter