Annonce

Annonce

Jacob Gammelgaard med so og grise i marken

Et fald i Frilands omsætning på 140 mio. kr. kan mærkes hos økologen Jakob Gammelgaard fra Bording, der som Frilands øvrige leverandører af økologiske grise i år fik 2,48 kr./kg mindre end forrige år. Foto: Friland

Svigtende salg af grisekød barberer 140 mio. kr. af Frilands omsætning

Markant fald i Frilands salg af økologisk grisekød skærer en luns af afregningen til producenterne, mens der i det seneste regnskabsår bliver barberet 13 pct. af selskabets samlede omsætning, som igen ryger under milliarden.

Et fald i efterspørgslen på økologisk grisekød er hovedårsagen til et samlet fald i Frilands omsætning på 140 mio. kr. i regnskabsåret 2022/23. Det svarer til et fald på 13 pct. i forhold til året før. Det svigtende salg giver en nedgang i afregningen til de økologiske griseleverandører på knap tre kr. pr. kg, men trods dykket i salget er troen på fremtiden for økologien intakt hos Friland og moderselskabet Danish Crown,” skriver slagterikoncernen i en pressemeddelelse.

Efter forrige års rekordregnskab, hvor Frilands omsætning for første gang krydsede en mia. kr., er omsætningen i det nye årsregnskab, som Friland onsdag præsenterede på sit årsmøde, faldet fra 1.059 mio. kr. til 919 mio. kr.

Udfordret ude og hjemme

Friland oplyser, at afsætningen af økologisk grisekød har været udfordret i både Danmark og på eksportmarkederne, men trods den store tilbagegang i omsætningen er både Friland og Danish Crown optimistiske i forhold til den fremtidige afsætning af de økologiske produkter.

Faldende afregning

For Frilands leverandører betød nedgangen i salget også et fald i den gennemsnitlige afregning i forhold til året før.

  • For de økologiske griseleverandører er det en nedgang fra 26,27 kr./kg til 23,79 kr./kg

  • For de økologiske kreaturleverandører et faldt fra 33,48 kr./kg til 31,53 kr./kg.

”I lange perioder af regnskabsåret har der været et overudbud af økologisk kød i forhold til efterspørgslen, og den ubalance begyndte først at fortage sig i de sidste måneder af regnskabsåret. Når vi ser tilbage, har det været et turbulent år, som har stået i usikkerhedens og inflationens tegn. Forbrugernes købelyst er ikke kommet tilbage i det tempo, vi havde håbet. Det gælder både på det danske hjemmemarked og på vores eksportmarkeder,” siger direktør i Friland, Claus Hein.

Lige nu er der måske et dækningsbidrag på nul, og det kan du godt leve med i en periode, men det går ikke på den lange bane.

— Nicolaj Pedersen, leverandør af øko-grise til Friland

Nedgangen i salget af økologisk kød skyldes blandt andet, at forbrugerne køber færre og billigere udskæringer af de økologiske produkter. Data fra analysevirksomheden Kauza’s forbrugerpanel viser desuden, at færre danskere har købt fersk økologisk kød det sidste år. Kauza har opgjort faldet til 11 procent.

Dræbende foderpriser

Griseproducent Nicolaj Pedersen erkender, at det seneste år ikke har været godt for de økologiske griseleverandører.

"Vi har været udfordret særligt af de høje foderpriser, som har været dræbende. Samtidig har inflationen sat sit præg på renter og omkostninger, og det har vi også kunnet mærke. Det har slået benene væk under vores budgetter og sat sit præg på kapitalen ude på bedrifterne. Og selvom Friland efter bedste evne har forsøgt at skubbe så meget økonomi ud i løbende notering, har det ikke været nok. Lige nu er der måske et dækningsbidrag på nul, og det kan du godt leve med i en periode, men det går ikke på den lange bane.

Fremgang i USA

Frilands direktør peger på, at den nuværende markedssituation formentlig betyder, at strategien for Friland kommer til at strække sig over en længere periode. Det ændrer dog ikke på, at der er fuld tiltro til de strategiske planer, ligesom der er segmenter, hvor det lysner på salgssiden, oplyser Friland, som det seneste år har oplevet vækst i salget af økologisk grisekød på det nordamerikanske marked.

”Vores tro på Friland er usvækket. Vi fastholder retningen og strategien, og vi kæmper sammen med vores andelsejere for at få vendt udviklingen, så Friland og for den sags skyld andre danske producenter af økologiske fødevarer fortsat kan drive udviklingen i Europa,” siger CEO i Danish Crown, Jais Valeur.

Vi skal tæt på forbrugerne

Mette Schacht Færch, Vice President, Categories, Marketing & Innovation hos Danoish Crown og medlem af Frilands bestyrelse peger på, at der i øjeblikket er kamp om forbrugerens gunst.

"Den kamp er vi en del af, og det kræver en dedikeret indsats at være og blive i forbrugerens bevidsthed. Det gælder om at være i bevidstheden, når forbrugeren planlægger måltidet eller indkøbet og når de står i butikken. Det kræver, at vi er, hvor forbrugeren er. Derfor er Friland også meget synlig på sociale medier, i kampagner og i butikken eller i kædernes indkøbsavis. Det er den gode fortælling, vi skal slå på, og den er ekstra vigtig, når der er stort prisfokus,” siger hun i Frilands Årsrapport.

Flere artikler fra samme sektion

Danmark satte solidt aftryk på BioFach

Nürnberg-messen cementerede i år sin position som den vigtigste indgang til det europæiske økologimarked for de danske producenter.

23-02-2024 5 minutter Eksport

Grøn bank leverer bedste resultat nogensinde

Merkur Andelskasse overgår sine egne forventninger med flere længder og med et overskud på 54,4 mio. kr. leverer banken sit hidtil bedste årsresultat.

23-02-2024 4 minutter finansiering

Lidl forlænger momsfri kampagne til marts

En stor interesse og et markant øget salg får nu Lidl Danmark til at forlænge deres momsfri-kampagne på frisk frugt og grønt, mens Økologisk Landsforening øjner en ny åbning for differentieret moms på økologiske fødevarer.

22-02-2024 4 minutter Detailhandel