Annonce
Annonce
Ifølge Friland-direktør, Claus Hein, nærmer selskabet sig en situation, hvor det er et spørgsmål, om der i fremtiden er et marked for alle selskabets nuværende økologiske leverandører. Arkivfoto: Majbrit Terkelsen
Stort dyk i Frilands omsætning
Omsætningen hos Friland er i første halvdel af regnskabsåret faldet med 71 mio. kr. Det svarer til et fald på 13 pct.
Salget af økologisk kød har taget et stort dyk de seneste måneder, og nedgangen i salget får omsætningen i Friland til at falde med 13 pct. i første halvdel af regnskabsåret 2022/23, og med mindre markedet snart vender, er det et spørgsmål, om selskabet bliver nødt til at vinke farvel til flere leverandører.
Det er ikke mindst producenterne af økologisk grisekød, som er udfordret og de har det seneste halvår kunne se afregningen falde med tre kr. per kg.
Stigende omkostninger til blandt andet energi har ifølge Friland ramt forbrugerne hårdt, og det har i udstrakt grad påvirket salget af økologiske kød, oplyser selskabet, der er Danish Crowns salgsselskab indenfor økologi. I forbindelse med offentliggørelsen af moderkoncernens halvårsregnskab meddeler Friland, at omsætningen i de første seks måneder af regnskabsåret 2022/23 er faldet 71 mio. kr. fra 549 mio. kr. i 2021/22 til nu 478 mio. kr.
”Det er altid utilfredsstillende at tabe terræn, men markedet taget i betragtning havde vi faktisk frygtet en endnu værre udvikling. Vi har gennem en målrettet indsats formået at styre os nogenlunde igennem, så økologien trods udfordringerne står så stærkt som muligt,” siger direktør i Friland, Claus Hein.
Tendensen ses også i det samlede salg af økologisk kød i Danmark i 2022, hvor tal fra Danmarks Statistik viser, at salget af økologisk okse-, grise- og kyllingekød målt i volumen faldt med henholdsvis 26, 27 og 20 pct. sammenlignet med året før. Udviklingen har ikke ændret sig i de første tre måneder af 2023, og ifølge Friland er det ikke en holdbar situation i længden.
Det er ambitionen, at afregningen, som afspejler markedet, skal kunne sikre, at landmanden kan leve af at producere til vores koncepter, men det har nu ikke været tilfældet gennem mere end et år for de andelshavere, der leverer grise, fordi de har haft meget høje omkostninger til særligt foder og energi.
— Claus Hein, direktør for Friland
”Hvis vi skal fastholde et bredt udvalg af økologiske produkter fra Friland i de fleste supermarkeder, så har vi brug for, at de danske forbrugere bakker op omkring økologien. Det er helt afgørende, at vi får løftet salget, så det igen bliver økonomisk bæredygtigt at have økologisk dyrehold i Danmark. For vi nærmer os et punkt, hvor mange af vores producenter kommer til at vælge, om de vil fortsætte deres økologiske produktion,” siger Claus Hein.
Afregningen falder
Frilands gennemsnitlige afregning til de økologiske leverandører af grise er faldet med tre kr. fra 25,76 kr. til 22,40 kr. per kilo i første halvdel af regnskabsåret 2022/23 i forhold til samme periode i 2021/22. Det er et fald på 13 procent. Den samlede gennemsnitlige betaling til leverandørerne af økologisk oksekød er i samme periode steget en smule fra 29,56 kr. per kg til 30,39 kr. per kg båret af et lavt udbud af oksekød i Europa.
Endelig er leverandørerne af konventionelle frilandsgrise i første halvår af 2022/23 blevet afregnet 15,12 kr. per kg mod 12,30 kr. per kg i de første seks måneder af 2021/22, men trods stigningen er økonomien også udfordret for denne gruppe af producenter, poplyser Friland
"Det er ambitionen, at afregningen, som afspejler markedet, skal kunne sikre, at landmanden kan leve af at producere til vores koncepter, men det har nu ikke været tilfældet gennem mere end et år for de andelshavere, der leverer grise, fordi de har haft meget høje omkostninger til særligt foder og energi,” siger Claus Hein.
Opbakning fra Danish Crown
Danish Crown, der ejer Friland, tror fortsat på, at økologien har sin berettigelse hos den danske forbruger. Men en fortsat udvikling af den økologiske sektor i Danmark kræver ifølge Group CEO i Danish Crown, Jais Valeur, at danskerne vil bakke op om Frilands produkter, så produktionen af økologisk grise- og oksekød i Danmark kan fastholdes.
”I Danish Crown tror vi på økologien, og vi ser Friland som et af koncernens flagskibe. Det er også grunden til, at vi gennem Friland investerer i at brande og positionere økologien. På den lange bane er vi dog afhængige af, at forbrugerne vælger økologi i køledisken, hvis der fortsat skal være en overvægt at danske produkter på markedet," siger Jais Valeur, koncerndirektør i Danish Crown.
Kigger man på hele slagterikoncernens halvårsregnskab, har Danish Crown det seneste halve år øget omsætningen med 4,5 mia. kr. til et rekordhøjt niveau på 34,5 mia. kr. Det fremgår af slagterikoncernens halvårsregnskab, som netop er offentliggjort, men det fremgår også, at hovedparten af fremgangen skyldes store prisstigninger på kød.
"Det har virkelig været et udfordrende halvår. I et exceptionelt vanskeligt marked er både indtjeningen og resultatet isoleret set på et acceptabelt niveau, men vores konkurrenceevne har i et europæisk perspektiv ikke været tilstrækkelig til at opretholde andelsejernes leverancer af slagtegrise i Danmark. Derfor lever halvåret samlet set ikke op til vores forventninger,” siger Jais Valeur.
For at skære i omkostningerne og øge konkurrenceevnen har DC besluttet at lukke slagteriet i Sæby.
Flere artikler fra samme sektion
Rammer hylderne næste år: Nye økologiske planteproteiner er lige så sunde som kød og mætter mere
Et nyt forskningsprojekt har banet vejen for økologiske plantebaserede fødevarer, som ernæringsmæssigt er på fuld omgangshøjde med animalske produkter. Solsikker fik en hovedrolle i projektet, og nye produkter kommer i supermarkederne i 2025.
Her kan du købe økologiske juletræer - men du skal skynde dig
Efterspørgslen på økologiske juletræer er høj, og flere melder allerede om udsolgt. Man skal være opmærksom på faldgruber, hvis man vil have et økologisk juletræ og undgå at blive snydt.
Forbrugerne vender tilbage og skaber fremgang for Friland A/S
Selv om antallet af slagtninger er faldet det seneste år, har Friland øget omsætningen med 46 mio. kr., og voksende priser har gjort det muligt at skrue op for afregningen til leverandørerne af økologiske grise.