Annonce
Annonce
Ambitionen om at gøre Sinatur-kæden mere klimavenlig skal både gøre det nemmere at rekruttere personale og fylde hotelsengene med gæster. Foto: Sinatur
Sinatur vil være Danmarks første CO2-negative hotelkæde
I 2030 skal kædes seks hoteller trække mere CO2 ud af luften, end de udleder.
De seks Sinaturhoteller får overrakt Det Økologiske
Spisemærke på Folkemødet på Bornholm ved et netværksmøde, hvor
foodserviceafdelingen i Økologisk Landsforening er medarrangør.
De danske hotelkæder har gennem flere år kæmpet for at få den grønneste profil, og klimaaftrykket er en af flere parametre, som hotellerne bruger i jagten på nye gæster. Og hotelkæden Sinatur tager nu et skridt yderligere:
Den vil nemlig overgå til udelukkende at producere og anvende vedvarende og rene energikilder som sol- og vindenergi, ligesom hotelkæden vil opsamle regnvand og benytte det til toiletskyl mv. Og den vil videre end det: Kæden vil være CO2-negativ.
'Derfor vil vi konstant nedsætte vores eget forbrug af energi, så vi på den lange bane bliver i stand til at producere mere energi, end vi forbruger', skriver Sinatur i en pressemeddelelse.
Vi skal et skridt længere
Sinatur-kæden, som består af seks danske hotel- og konferencesteder, fik som den første danske hotelkæde i 2013 Det Økologiske Spisemærke i bronze, og i juni i år får kæden sølvmærket, der garanterer, at 60-90 pct. af alle føde- og drikkevarer er økologiske.
Sinatur er derfor klar til at tage de næste skridt, som skal gøre kæden til et mere klimavenligt valg for gæsterne ved at blive Danmarks første CO2-negative hotelkæde. Det vil sige at hotellerne trækker mere CO2 ud af luften, end de udleder.
"Det skal være sådan, at hvis man fjerner vores hoteller, så bliver der udledt mere CO2," siger Kari Brandsgård, der er direktør for Haraldskær Sinatur Hotel & Konference.
Det skal bl.a. ske ved udelukkende at benytte vedvarende energikilder, øget affaldssortering af alt affald og genanvendelse af langt det meste, mindre madspild og øget brug af lokale og sæsonbaserede råvarer.
”Vi har på tværs af vores seks hoteller sat os for at gøre, som naturen siger og lade den få det sidste ord i alt, vi gør. I 2030 skal det gøre os til Danmarks første klimapositive hotelkæde, og undervejs i processen vil vi hver eneste dag nå et skridt længere ved at fylde så lidt som muligt i det store klimaregnskab,” siger Kari Brandsgård.
Pris for bedste madkoncept
På energiområdet kommer hotellernes årlige forbrug
på knap 2,5 millioner kWh fra vindmøllestrøm, og på branchens årlige messe,
Nordic Meetings & Events Expo, gik prisen for bedste madkoncept i år til
Sinatur Hotel og Konference på grund af kædens fokus på lokale og sæsonbaserede
råvarer og minimering af madspil.
Sinatur råder over seks hoteller
Frederiksdal ved Lyngby, Storebælt i Nyborg, Gl. Avernæs ved Assens, Sixtus i Middelfart, Haraldskær ved Vejle Ådal og Skarrildhus midt på den jyske hede ved Herning.
”Vores 2030-ambition er på ingen måde taget ud af den blå luft. Vi har været godt i gang i en årrække, og det er de gode resultater, der har gjort det muligt for os at sætte så ambitiøst et mål som at være klimapositive i 2030,” siger Kari Brandsgård, der også fortæller, at den nuværende indsats og fremtidens mål i høj grad er noget, som medarbejderne har taget godt imod og som alle løbende kommer på kursus i at leve op til:
”De fleste mennesker vil gerne gøre en positiv forskel for klimaet og det samfund, de er en del af. Det gælder også vores medarbejdere, og vi håber og forventer, at vores bæredygtighedsindsats også er noget, der både kan fastholde medarbejdere og rekruttere nye kollegaer.”
Flere artikler fra samme sektion
Godsejer ser spændende perspektiver i partnerskabet med Salling Group
Ditlev von Lüttichau, som ejer Tjele Gods, ser frem til samarbejdet med landets største dagligvarekoncern, som er parat til at markedsføre flere forskellige produkter, der er baseret på råvarer fra det jyske gods.
Nordjysk sommerland vil have øko-fritter i gryden, men det har været svært at finde nok
Fårup Sommerlands seks sæsonåbne spisesteder har nu Det Økologiske Spisemærke, men det har været en udfordring at få nok økologiske pommes frites. I 2025-sæsonen tager parken næste skridt og udfordrer markedet for is.
Kokke i offensiv for økologiske bælgfrugter
For tredje år i træk har en gruppe kokke bidraget til den grønne omlægning ved at udvikle nye retter med klimavenlige bælgfrugter som en vigtig ingrediens.