Annonce
Annonce
Emil Munck de Voss er medstifter af Reduced, som i næste uge forlader basen i Københavns Nordhavn for at deltage på verdens største økologiske fødevaremesse, som han håber bliver endnu et skridt mod målet om at etablere en stor eksport af økologiske og naturlige smagsingredienser. Foto: Reduced
Reduced vil sætte smag på hele verden
Den danske biotech-virksomhed Reduced har især blikket rettet mod indkøbere fra udenlandske industrikunder og foodservicegrossister, når selskabet i uge 7 deltager på BioFach-messen i Nürnberg.
En nedlagt kebabfabrik i Nordhavnen i København danner rammen om Reduced, som blev stiftet i 2020 af Emil Munck de Voss og William Anton Lauf Olsen. De drømmer om at skabe en af de største aktører på det globale marked for naturlige smagsingredienser.
Mens andre tager på vinterferie sender Reduced derfor fire medarbejdere til Nürnberg, hvor de skal passe selskabets stand på BioFach-messen i Nürnberg.
Via forskellige former for fermentering har Reduced udviklet en serie af fonder og andre smagsboostere, som er baseret på upcyclede sidestrømme fra større landbrugsvirksomheder og fødevareproducenter.
'Mere og bedre smag. Med mindre spild.' Så kort kan man sammenfattet konceptet bag produktionen i Nordhavnen, hvor upcycling er et nøgleord, og salgstalen fra kommerciel direktør Niels Skovby Jørgensen er klar til fire trave dage på den tyske messe.
En investering i fremtiden
»Vi laver rene kvalitetsprodukter med god smag, som er 100 pct. naturlige og helt uden E-numre. Samtidig består tæt på 80 pct. af vores råvarer af upcyclede sidestrømme,« siger Niels Skovby Jørgensen.
Dermed er Reduced med til at løse et af samfundets helt store klimaudfordringer, som handler om at reducere madspild. Ifølge FN’s landbrugsorganisation, FAO, bliver en tredjedel af alle verdens fødevarer hvert år smidt ud. Det svarer til 1,3 mia. tons mad, der årligt ville kunne brødføde omkring to mia. mennesker.
Da jeg blev ansat, var vi fem medarbejdere. Nu er vi 18, og inden sommerferien kommer vi op på 23 ansatte, så det går rigtig stærkt, og hvis vores vækst fortsætter som nu, bliver den største udfordring at følge med vores egen vækst.
— Niels Skovby Jørgensen, kommerciel direktør, Reduced
Ifølge Niels Skovby Jørgensen har Reduced skabt en bæredygtig profil, som gør det let at rejse kapital, og selskabet har allerede fået flere investorer ombord og fik i 2022 en samlet kapitalindsprøjtning på 22 mio. kr., som er med til at finansiere de seneste års produktudvikling.
Fra fem til 23 ansatte på to år
»Vi er blevet bedt om at investere os til vækst, så i øjeblikket arbejder vi bevidst med røde tal. Sorte tal hos os ligger nogle år ude i fremtiden,« erkender Niels Skovby Jørgensen, som beskriver Reduced som en investering i fremtiden, og indtjeningen vokser.
»Sidste år tredoblede vi omsætningen og i år forventer vi mere end en fordobling,« siger den kommercielle direktør, som ikke ønsker at oplyse omsætningstal.
Selskabet henter stadig hovedparten af omsætningen på hjemmemarkedet, hvor produkterne typisk bliver solgt via de landsdækkende foodservicegrossister, som leverer til hotel- og kantinekæder, store cateringvirksomheder og highend restauranter. Men ambitionerne rækker langt ud over Danmarks grænser, og selskabet leverer allerede til flere europæiske foodservice- og industrikunder, og om fem år, forventer Niels Skovby Jørgensen, at Reduced har taget mange skridt ud i verden.
»Da er vi forhåbentlig en førende leverandør af naturlige smagsingredienser på globalt plan,« siger Niels Skovby Jørgensen, som har skullet lære mange nye navne, siden han blev hyret af Reduced i august 2022.
»Da jeg blev ansat, var vi fem medarbejdere. Nu er vi 18, og inden sommerferien kommer vi op på 23 ansatte, så det går rigtig stærkt, og hvis vores vækst fortsætter som nu, bliver den største udfordring at følge med vores egen vækst.«
De mange nyansættelser vidner om den hidsige vækstrejse, som den københavnske producent forfølger, og det er også forklaringen på, hvorfor Reduced er særdeles aktiv på eksportmarkedet. Nu skal der nogle kontrakter i hus.
Sætter kurs mod Biofach
I øjeblikket er Niels Skovby Jørgensen i færd med forberedelserne til Biofach-messen i Nürnberg, hvor han og tre andre medarbejdere håber at få fire travle dage fra 13.-16. februar, hvor de kan promovere virksomhedens økologiske fonder og andre naturlige smagsforstærkere for et internationalt publikum af købelystne indkøbere. Og der er interesse fra udlandet.
Vores mission er at reducere madspild, og der er rigeligt med ’affald’ i fødevarebranchen – også selv om vi vokser ind i himlen.
— Niels Skovby Jørgensen, kommerciel direktør, Reduced
Sidste år havde Reduced både besøg af tyske grossister og tyske medier, som brugte den københavnske producent som case i forbindelse med artikler om den prisbelønnede danske model for økologiomlægning.
»Vi havde bl.a. besøg af Renate Künast (tidligere landbrugs- og fødevareminister for De Grønne, red), og det gav os blod på tanden at høre om, hvor meget der foregår i forhold til økologi og grøn omstilling i Tyskland, hvor vi stadig jagter vores første salg,« siger Niels Skovby Jørgensen.
Svampe og kødben
Succeskriteriet på den tyske messen er at etablere flere samarbejder i Tyskland og Benelux-landene, og han håber at kunne levere en fængende storytelling på den tyske messe.
»Vores mission er at reducere madspild, og der er rigeligt med ’affald’ i fødevarebranchen – også selv om vi vokser ind i himlen,« siger Niels Skovby Jørgensen, som fortæller, at Reduced bl.a. har en aftale om at modtage sidestrømme fra slagteriet på Grambogård.
Den økologiske svampeproducent Tvedemose er en anden af de faste leverandører af råvarer, som bliver til menneskeføde i stedet for at havne i et biogasanlæg eller ende som dyrefoder. Netop kombinationen af plantebaserede produkter, økologi og upcycling harmonerer ifølge Niels Skovby Jørgensen perfekt med tidens mange klimarelaterede trends.
Når man koger fond på grøntsagerne, har det ingen betydning, hvordan råvarerne ser ud. I grøntsagsfonderne fra Reduced er der både plads til gulerødder, porrer og champignon, som er for små, store eller grimme til at lande i supermarkedernes grøntafdelinger.
Udfordret af maggiterning
I selskabets første leveår havde Reduced mest rettet fokus mod dagligvaremarkedet, da foodservicesektoren lå underdrejet pga. corona.
»I begyndelsen havde vi et tæt samarbejde med Irma, som jo desværre lukkede, og vi fandt hurtigt ud af, at fonder og smagsforstærkere primært appellerer til de private forbrugere, som går meget op i mad,« siger Niels Skovby Jørgensen.
Selskabet fandt dog også ud af, at det er vanskeligt at få private kunder til at betale 40 kr. for et glas med 200 ml fond, når de kun skal give tre kr. for en maggiterning. Så kort efter, at Niels Skovby Jørgensen blev ansat, målrettede Reduced salget mod kunder i foodservicebranchen og fødevareindustrien, og det er dem, Niels Skovby Jørgensen håber at finde flere af, når det går løs i Nürnberg, hvor Reduced er en af 27 udstillere på den danske stand, som igen i år er arrangeret af Bio Aus Dänemark og Økologisk Landsforening.
Flere artikler fra samme sektion
Nordjysk forlystelsespark etablerer eget økologisk ismejeri
Fårup Sommerland sender i løbet af de kommende måneder seks medarbejdere på ismejerikursus i Italien, så parken næste år kan fejre sit 50 års jubilæum ved at servere is fra parkens eget økologiske ismejeri.
Danish Crown fyrer 500 ansatte
Datterselskabet Friland ved endnu ikke, hvordan det bliver ramt af moderkoncernens spareplan, som samlet skal reducere omkostningerne med en halv mia. kr.
Øko-pionerer drog til Carlsberg Byen for at tale det økologiske oksekød op
Kvæg bliver i disse år udskammet som klimasyndere, men debatten mangler nuancer, mener Økologisk Landsforening, der argumenterer for, at naturen og biodiversiteten er afhængig af koen på græs. Derfor har foreningen inviteret Danske Madpublicister og en række øko-pionerer på en tur med formålet at sætte fokus på nuancerne.