Annonce

Annonce

Burgere med plantebøffer fra Matr Foods

Gasolin Grill har allerede blåstemplet de plantebaserede ’burgerbøffer’ fra den københavnske iværksættervirksomhed Matr Foods, som nu er klar til at teste potentialet i både Sverige og Tyskland. Foto: Matr Foods

Matr Foods vil til udlandet med et nyt bud på fremtidens mad

Når direktør for Matr Foods Randi Wahlsten til november tager til økologimesse i Malmø, medbringer hun både et nyudviklet bud på fremtidens plantebaserede alternativ til kød og en stor portion optimisme.

Økologisk havre, flækærter, lupiner, rødbeder og kartofler fra danske og svenske økologer, to krydderier og et skud japanske svampesporer.

Det er de få ingredienser i et nyudviklet fermenteret planteprodukt, som skal give den københavnske iværksættervirksomhed Matr Foods succes i både ind- og udland.

I spidsen for produktionen står direktør og medejer Randi Wahlsten, som har mange års erfaring fra den hjemlige fødevarebranche. Det er kun knap to år siden, at hun forlod en lederstilling hos Arla Foods for at stå i spidsen for den nyetablerede foodtech-virksomhed Matr Food, som drømmer om at udvikle sig til en større eksportvirksomhed.

Sammen med en gruppe medinvestorer, som bl.a. tæller serieiværksætterne Claus Meyer og Rasmus Toft-Kehler og DTU-professor Morten Sommer, har hun været med til at fintune en ny fermenteringsteknologi, som gør det muligt at lave et økologisk alternativ til kød helt uden brug af kemi og tilsætningsstoffer.

Tre produkter fra Matr Foods

  • Fungi hakket
  • Fungi blok
  • Fungi bøf

Ernæring pr. 100 g:

Fedt: 2,5 g

Kostfibre: 10,2 g

Protein: 6,5 g

Salt: 1,1 g

Klimaudledning pr. kg:
1,3 g CO2e pr. kg:

Kilde: Matr Foods

Produktet bliver solgt under brandet Matr og består af tre varianter, som kan erstatte henholdsvis færdigformede burgerbøffer, samt hakket og skært kød i mange forskellige retter.

Japansk inspireret

Det københavnske selskab er dog langt fra alene på markedet. Gennem de seneste år har mange både store og små virksomheder i ind- og udland udviklet deres bud på plantebaserede kødalternativer. De fleste er konventionelle, og blandt forbrugerne er der meget delte meninger om smagen på de klimavenlige alternativer til kødet. Derfor ser Randi Wahlsten et stort potentiale i Matr Foods fermenterede produkt, som hun betegner som en ny generation af plantemad.

Vores produkter smager som en mellemting mellem grise- og oksekød med noter af svampe, som giver en grundsmag af umami i produkterne, der både kan bruges i en bolognese, i chili con carne og som topping.

— Randi Wahlsten, direktør, Matr Foods

Opskriften er simpel og består af nordiske råvarer som havre, flækærter, lupiner, rødbeder og kartofler fra danske og svenske økologer plus krydderier og svampesporer til fermenteringen.

»Vi har udviklet en japansk-inspireret svampefermentering, som i løbet af nogle dage forvandler korn, grøntsager og bælgfrugter til et produkt med en tekstur, som minder meget om kød, men har et meget lavere klimaaftryk,« siger Randi Wahlsten.

Hun hæfter sig samtidig ved, at Matr hverken indeholder de fortyknings- og bindemidler, som de konventionelle producenter ofte bruger for at ramme den rigtige konsistens.

»Vores produkter smager som en mellemting mellem grise- og oksekød med noter af svampe, som giver en grundsmag af umami i produkterne, der både kan bruges i en bolognese, i chili con carne og som topping,« siger Randi Wahlsten, som tror så meget på produktet, at Matr Foods allerede nu retter blikket mod udlandet.

Tror på Sverige og Tyskland

Hidtil har Matr Foods holdt til i et hjørne af en nedlagt fiskefabrik i København, men pladsen er ved at blive for trang.

»Lige nu har vi en meget håndholdt produktion, som kræver meget manuelt arbejde, og hvis vi skal skalere produktionen, bliver vi nødt til at få flere investorer med og bygge en ny fabrik.

Derfor glæder Randi Wahlsten sig også over, at der er andre, som tror så meget på konceptet, at de er klar til at investere i virksomheden og dens ca. 15 hel- og deltidsmedarbejdere.

Matr Foods har netop fået en kapitaltilførsel på 10 mio. kr. fra virksomhedsfonden Bioinovation Institute, og er med i et GUDP-projekt på 15 mio. kr. sammen med DTU og flere andre partnere.

»Pengene skal vi bruge til at udvikle tekniske løsninger, som gør det muligt at automatisere og skalere produktionen,« siger direktøren, som i første omgang har udset det svenske og det tyske marked som de mest oplagte mål for Matr Foods indtog på eksportmarkedet.

Det skyldes dels, at begge lande ligger tæt på Danmark, så det vil være muligt at levere detailprodukter på køl til de udenlandske dagligvarekæder, dels at det plantebaserede marked i begge lande er mere veludviklet end det danske, og Randi Wahlsten håber at få gode kontakter med hjem fra Matr Foods stand på Malmø-messen Nordic Organic Food Fair, som afvikles i november.

Når hun skal overbevise indkøberne om potentialet i de fermenterede produkter, kan hun bl.a. referere til positive tilbagemeldinger fra flere kantinekøkkener, som har testet produkterne fra Matr Foods. Det samme har sushi-kæden Sticks & Sushi, mens den økologiske burgerkæde Gasolin Grill er blevet så glad for de plantebaserede planteburgere fra Nordhavnen, at de er kommet i fast sortiment, som et tilbud til det voksende antal kunder, som ikke ønsker kød i deres burger.

Flere artikler fra samme sektion

Danmark satte solidt aftryk på BioFach

Nürnberg-messen cementerede i år sin position som den vigtigste indgang til det europæiske økologimarked for de danske producenter.

23-02-2024 5 minutter Eksport

Grøn bank leverer bedste resultat nogensinde

Merkur Andelskasse overgår sine egne forventninger med flere længder og med et overskud på 54,4 mio. kr. leverer banken sit hidtil bedste årsresultat.

23-02-2024 4 minutter finansiering

Lidl forlænger momsfri kampagne til marts

En stor interesse og et markant øget salg får nu Lidl Danmark til at forlænge deres momsfri-kampagne på frisk frugt og grønt, mens Økologisk Landsforening øjner en ny åbning for differentieret moms på økologiske fødevarer.

22-02-2024 4 minutter Detailhandel