Annonce

Annonce

"Jeg tror, at det er vigtigt, at vi tør stå på mål for vores valg og vise, at vi har en holdning til den mad, vi serverer," siger food & beverage manager Ole Roed fra Fårup Sommerland, som mandag aften fik overrakt Øko-prisen 2024 af Torben Blok t.v. og Helle Borup Friberg, begge fra Økologisk Landsforening

Ole Roed og Fårup Sommerland modtager Økoprisen 2024

Når Fårup Sommerland tager hul på sæsonen i næste måned, har samtlige restauranter, madboder og kiosker i det nordjyske sommerland mindst Det Økologiske Spisemærke i bronze. Den bedrift belønner Økologisk Landsforening med Øko-prisen.

I 2016 modtog Fårup Sommerlands pastabod Det Økologiske Spisemærke i guld. Samme år fik forlystelsesparkens nybyggede Hotel Fårup et bronzemærke. Begge steder tog gæsterne godt imod økologien. Det gav blod på tanden, og siden har food & beverage manager Ole Roed stille og roligt konverteret flere varer til økologi, og det vil de gerne fortæller gæsterne.

Derfor har samtlige restauranter, kiosker og boder mindst Det Økologiske Spisemærke i bronze, når Nordjyllands største forlystelsespark 26. april åbner 2024-sæsonen, og langt hovedparten af de økologiske råvarer er danske.

Det er en bedrift, som ifølge Torben Blok, markedschef for foodservice i Økologisk Landsforening, er helt unik i en dansk turistbranche, hvor økologien hidtil har haft vanskeligt ved at vinde indpas. Derfor var han stolt over mandag aften, sammen med foreningens direktør, Helle Borup Friberg, at overrække Øko-prisen 2024 til Ole Roed, som har stået i spidsen for arbejdet med at indføre økologi i Nordjyllands største turistattraktion, som årligt får besøg af ca. 700.000 gæster.

Både burgerne og alle pommes frites bliver produceret af økologiske råvarer fra danske økologer, når Fårup Sommerland åbner for gæster i slutningen af april. Det samme gælder for salaten i den danske sæson
Både burgerne og alle pommes frites bliver produceret af økologiske råvarer fra danske økologer, når Fårup Sommerland åbner for gæster i slutningen af april. Det samme gælder for salaten i den danske sæson. PR-foto

”Fårup Sommerland har stået igennem og stået fast. De har rakt ud til fødevareleverandørerne, og der er skabt stærke samarbejder med de leverandører, som har kunnet omstille sig til mere økologi,” sagde Torben Blok i forbindelse med overrækkelsen af prisen, som forgik på Skarrildhus Sinatur Hotel & Konference i Kibæk i forbindelse med Økologisk Brancheaften.

"Ole Roed og hans team i Fårup Sommerland har gjort et enormt arbejde for at kunne ansøge om Det Økologiske Spisemærke i bronze. De viser både stort mod og vedholdenhed, også når det ikke har været nemt."

Torben Blok er ikke i tvivl om, at gæsterne i de danske forlystelsesparker efterspørger bedre kvalitet – også når det handler om pølser, pommes frites og burgere, og både han og prisvinderen håber, at flere turistattraktioner følger i Fårups fodspor.

En kæmpe anerkendelse

”Prisen er en kæmpe anerkendelse af vores beslutning om at satse på lokale og økologiske kvalitetsråvarer i en branche, som ikke er særlig kendt for at tage bæredygtige valg,” siger Ole Roed, som fagligt har været på en lang rejse, siden han blev udlært som skibskok hos Maersk, til han mandag aften modtog Øko-prisen for arbejdet med at indføre økologi i alle hjørner af den ca. 50 ha store park.

I højsæsonen kommer der op mod 15.000 gæster på de største dage, og da 90 pct. af dem bruger mere end fem timer i sommerlandets flere end 60 forlystelser, der omfatter Danmarks største vandland, skal der noget benzin på tanken. Fårup Sommerland driver derfor fem restauranter og 18 kiosker, som alle tæller med i det økologiske regnskab.

På is er vi i år bundet af en kontrakt med Frisko, som er ejet af Unilever. De har ikke ét gram økologisk is i deres sortiment, men vi har heldigvis fået mulighed for at købe 20 tons økologisk softice hos Vebbestrup Mejeri, og så må vi se, hvad vi finder ud af, når aftalen med Frisko udløber.

— Ole Roed, food- og beverage manager, Fårup Sommerland

”I 2023 fik vi miljømærket Green Attraction, hvor man skal leve op til en række krav omkring bæredygtighed. Et af dem er, at mindst 15 pct. af maden og drikkevarerne skal være økologiske. Der var vi i forvejen, så der var ikke særlig langt op til, at vi kunne få et statskontrolleret bronze-mærke, som er mere kendt end Green Attraction,” siger Ole Roed, som det seneste år har brugt en del tid på at opspore og lave aftaler med danske fødevareleverandører, som er i stand til at levere økologiske råvarer i de mængder, som Fårup Sommerland har brug for, når alle spisestederne skal have Det Økologiske Spisemærke.

”Vi er superglade for, at det bliver bemærket, og vores rejse stopper ikke her,” siger Ole Roed, som oprindeligt er uddannet skibskok hos Maersk.

Økologien styrker parkens image

Prismodtageren har langt fra taget den lige vej fra kabyssen hos Maersk til rollen som økologiforkæmper i Fårup. Efter nogle år på verdenshavene fik han arbejde på en boreplatform, hvor menuen var inspireret af de amerikanske ejeres madtraditioner.

”Det var steak morgen, middag og aften,” griner Ole Roed, som søgte i land, da familien fik børn.

Her arbejdede han fem år i Føtex-kæden, inden han i 2000 første gang blev fristet af en stilling som food & beverage manager i Fårup Sommerland. Siden tog han et sidespring, hvor han bl.a. arbejdede fem år som forpagter af Pøt Mølle Slotskro i Østjylland, inden han i 2011 blev hentet tilbage til Fårup Sommerland, hvor en af hans første opgaver var at udvikle en ny fødevarestrategi.

”Den skulle være med til at forbedre vores image. Vi vil gerne vise, at vi var mere end candyfloss og bløde pommes frittes. Det ville vi gøre ved at satse mere på lokale og økologiske fødevarer.”

Nordjysk øko-netværk viste vej

Det blev starten på en længere rejse, som for alvor tog fart, da Ole Roed kom i kontakt med ØkoNord-netværket, som er et samarbejde mellem de lokale afdelinger af AB Catering, Kost og Ernæringsforbundet og Økologisk Landsforening. Her mødte han første gang Torben Blok, markedschef for foodservice i Økologisk Landsforening, som var med til at spore Ole Roed ind på den økologisk kurs.

”På daværende tidspunkt bestod stort set alle ansatte i vores boder af ufaglært personale og mange råvarer kom i frostposer. Hvis vi skulle ændre det, var vi nødt til at ændre vores mindset,” siger Ole Roed.

En af udfordringerne for Fårup Sommerland var, at parken ikke bare kunne hæve priserne, og i netværket mødte Ole Roed mange ansatte fra offentlige køkkener. De kunne berette om, hvordan de havde omlagt deres køkkener til økologi, uden at det kostede en masse penge.

Det gav ham mod til at begynde at konvertere mel, brød, grøntsager og andre varer, hvor prisforskellen mellem konventionelle og økologiske varer, ikke var så stor, og i dag er alt mælk, kaffe og juice i parken økologisk.

50 tons danske øko-pommes frittes

Men når man arbejder i en forlystelsespark, hvor ca. halvdelen af ’fødevareomsætningen’ består af slik, snack og is, hvor det økologiske udbud er mere smalt, er det ifølge Ole Roed ikke nogen helt enkel proces at finde varer til priser, som gæsterne kan og vil betale.

”Vi vil meget gerne have lokale, økologiske producenter, men fødevarekoncerner som Orkla og Unilever har ikke meget økologi, og på is er vi i år bundet af en kontrakt med Frisko, som er ejet af Unilever. De har ikke ét gram økologisk is i deres sortiment, men vi har heldigvis fået mulighed for at købe 20 tons økologisk softice hos Vebbestrup Mejeri, og så må vi se, hvad vi finder ud af, når aftalen med Frisko udløber.”

Gæsterne i Fårup Sommerland kan se frem til et menukort med meget mere økologi, og har de specielle ønsker, er det stadig muligt at medbringe sin egen mad
Gæsterne i Fårup Sommerland kan se frem til et menukort med meget mere økologi, og har de specielle ønsker, er det stadig muligt at medbringe sin egen mad. Foto: Fårup Sommerland

Ole Roed arbejder ud fra en filosofi om at tilbyde gæsterne det sundeste af det usunde, men hvad gør man lige, når man skal bruge 50 tons økologiske pommes frites, som er lavet af økologiske kartofler fra Danmark?

Ole Roed ringede til Flensted.

”I 10 mm pommes frites, som vi helst vil have, havde de planlagt en produktion på ca. 80 t, så de kunne godt levere de 50 tons.”

Så kunne fritterne vinges af.

Burgerne er 100 pct. øko

Burgere er det største enkeltprodukt i Fårup Sommerlands sortiment, og burgerbollerne fra Schulstad har været økologiske i fem år. I år bliver kødet også økologisk, og Ole Roed har fundet en Ø-mærket dressing hos en leverandør i Kødbyen i København.

”Det betyder, at vi i år kan sælge en burger, som er 100 pct. økologisk, og vi laver også pizzaer, hvor alle råvarerne er økologiske,” siger prisvinderen, som er nødt til at sælge produkter, som kan trække den økologiske gennemsnitsprocent op på den rigtige side af 30 pct., som er kravet for at have bronzemærket.

Drikkevarerne tæller også med, og for at være sikker på, at kunne servere økologisk øl, har Ole Roed fået Carlsberg-bryggeriet Jacobsen til at lave et batch økologisk Brown Ale til Fårup Sommerland.

Fårup tilbyder også vegetariske retter til gæsterne, men for at sikre, at alle familier har råd til at komme på besøg, er der indrettet et stort grillområde, hvor gæsterne kan tilberede deres medbragte mad.

”De lokale gæster og vores sæsonkortholdere kender godt grillpladsen, men om sommeren kommer der flere turister, og det betyder, at vi skal favne bredere og det er en af grundene til at vi satser mere på økologi,” siger Ole Roed, som forventer, at andre turistattraktioner i de kommende år vil følge i Fårup Sommerlands fodspor.

Udover Fårup Sommerland var de øvrige nominerede Uffe Truelsen fra Køkkenkultur, samt Marianne Vilsbøll Jacobsen, regionschef i Kost- & Ernæringsforbundet, og Alice Linning - begge frivillige i Ege Division Det Danske Spejderkorps.

Øko-prisen 2024

Det er Økologisk Landsforenings Udvalg for professionelle køkkener, som udpeger vinderen.

Ole blev nomineret til Økoprisen 2024 for:

  • at være en banebrydende frontløber i arbejdet for at være første forlystelsespark i Danmark med økologien i fokus samt at være den første forlystelsespark i Danmark med et spisemærke for hele parken

  • at have udfordret leverandører til at finde nye løsninger, stået imod pres fra industrien - og holdt på at det økologien i en forlystelsespark kan lades sig gøre

  • at gå i samarbejde med lokale producenter om at finde økologiske løsninger, der hvor der ingen var

  • at have udvist mod, vilje og nordjysk stædighed for at nå de økologiske mål, du havde sat dig – selvom mange undervejs har sagt til dig, at det var en dårlig ide. Og det er jo, verdens bedste ide

  • altid at stille op for at dele erfaring, viden og inspiration med andre aktører, der er på vej på den økologiske rejse.

Tidligere vindere af Økoprisen
2023: Peter Mejnertsen, medejer af og direktør for Mejnerts Mølle
2022: Peter Skoven, Food & Beverage direktør for NorthSide Festival
2021: Trine Krebs, Grøn chef, Food Organisation of Denmark
2019: Skolerne i Oure
2018: Mona Carøe, cheføkonoma hos Regionshospitalet Randers
2017: Comwell Hotels
2016: Byens Køkken i Odense Kommune
2015: Frank Jensen, tidligere overborgmester i København
2014: Marian Aagaard, regionsformand Kost-og ernæringsforbundet i Nordjylland

Flere artikler fra samme sektion

Føtex Kokkedal genåbner butik med skærpet sundhedsprofil

Efter en gennemgribende ombygning genåbningen Føtex i Kokkedal i dag og giver samtidig et bud på, hvordan man i fremtiden kan blive bedre til at guide kunderne til at tage det ernæringsrigtige valg.

21-11-2024 4 minutter Detailhandel,   Mærkning

De økologiske chokolader ligger i toppen af ny Tænk-test

Fem af de seks bedste chokolader er økologiske i Forbrugerrådets Tænks nye test af mørk chokolade, og testen viser ingen sammenhæng mellem pris og kvalitet eller certificeringer.

20-11-2024 2 minutter Forbrug

Økologi styrker dit grønne regnskab

I en ny analyse fra rådgivnings- og revisionsvirksomheden BDO konkluderes det, at økologi kan bidrage i enten ”høj grad” eller ”delvist” med værdiskabelse i ESG-rapporteringen inden for 7 af 10 områder.

15-11-2024 5 minutter