Ny direktør skal sikre de første sorte tal på bundlinjen hos PerfectSeason

Efter syv år som direktør for PerfectSeason har Emil Andersen valgt at overlade direktørstolen til medstifter Henrik Have Christensen, som skruer ned for de seneste års vækstfokus og indleder jagten på selskabets første overskud.

12. juni 2025
Læsetid: 5 minutter
Direktør Emil Andersen t.v. overlader roreet for PerfectSeason til Henrik Have Christensen (i midten) mens Emil William Götze
Direktør og medstifter Emil Andersen t.v. har fuldført sin mission hos PerfectSeason og overlader roret for selskabet til Henrik Have Christensen (i midten), mens den tredje medstifter, Emil William Götze, fortsætter i direktionen for den plantebaserede virksomhed. PR-foto

Journalistik er ikke gratis. Økologisk Nu bliver drevet med hjælp fra Økologisk Landsforenings medlemmer. Vil du bidrage til vores journalistiske arbejde, kan du blive medlem af foreningen. Så støtter du samtidig foreningens arbejde for mere og bedre økologi.

Om et par måneder lander de første plantebøffer fra PerfectSeason i køledisken i tyske Rewe-butikker. I forvejen er selskabet leverandør til regionale Edeka-butikker i Tyskland, men trods den spændende udvikling på det tyske marked er iværksætter-trioen bag selskabet blevet enige om at justere kursen og indsnævre direktionen. Hovedmissionen for den nye direktør bliver at levere en positiv bundlinje, og den er allerede godt på vej, oplyser han.

”Gennem de første syv år har vi haft mest fokus på vækst, men i øjeblikket er det tydeligt at se, hvordan investeringerne i flere brancher er på det laveste niveau i flere år,” siger den nye direktør Henrik Have Christensen, som aktuelt beskriver det plantebaserede fødevaremarked som ’vanskeligt’.

Hidtil har det været en den afgående direktør Emil Andersens vigtigste opgave at skaffe kapital til at videreføre PerfectSeasons vækstrejse, men i den aktuelle markedssituation er stifterne enige om, at det er rettidigt omhu at nedtone de seneste års vækstfokus.

”Nu skal vi have modnet forretningen. Det har hele tiden ligget i vores strategi, men vi er bare tvunget til at gøre det lidt tidligere end planlagt,” siger Henrik Have Christensen og fortsætter:

”Som hos alle andre handler det i øjeblikket om at have mere fokus på dækningsbidraget og bundlinjen frem for toplinjen.”

Vi har en omsætning, som betyder, at PerfectSeason lige kan løbe rundt, så det arbejde, som jeg satte mig for, da jeg blev direktør, er fuldført.

— Emil Andersen, medstifter og direktør, Perfect Season.

Et udramatisk brud

Siden Henrik Have Christensen, Emil Andersen og Emil William Götze i 2018 stiftede Planteslagterne, har de været drevet af en ambition om at bringe mere grønt ind i danskernes hverdag i form af plantebaserede økologiske produkter med minimal forarbejdning, clean-label og med en smagsprofil, der er tættere på planteverdenen end på de animalske produkter, som de er et alternativ til.

I første omgang sigtede de mod kunder på hjemmemarkedet, men da de for alvor vendte blikket mod udlandet, valgte de tre ejere i 2022 at give selskabet det mere internationalt klingende navn, PerfectSeason.

”PerfectSeason er på et stadie, hvor mit arbejde er gjort, og hvor jeg har fuld tillid til at overdrage mit ansvar til mine medstiftere Henrik Have Christensen og Emil William Goetze,” skriver Emil Andersen på LinkedIn.

Han beholder hovedparten af sine aktier i selskabet, hvor han fortsætter som bestyrelsesmedlem, mens hans exit fra lønningslisten giver en velkommen reduktion i de faste lønudgifter, og stifterne forventer, at der allerede vil være sorte tal i regnskabet fra fjerde kvartal i år.

”Vi kan allerede se, at det er ved at materialisere sig, og vi havde faktisk overskud i sidste måned, så det går den vej, det skal,” fastslår Henrik Have Christensen.

Den vurdering deler han med Emil Andersen, som oplyser, at hans afgang er helt udramatisk, og han fortsætter som direktør frem til udgangen af juli.

Drømmer om nye eventyr

”Vi er heldigvis nået til et stadie, hvor vi ikke længere er afhængige af kapital udefra. Vi har en omsætning, som betyder, at PerfectSeason lige kan løbe rundt, så det arbejde, som jeg satte mig for, da jeg blev direktør, er fuldført,” siger Emil Andersen, som samtidig erkender, at markedet for planteprodukter ikke har udviklet sig helt så positivt, som han havde forventet, da selskabet blev grundlagt.

”Men vores omsætning er vokset med 100 pct. siden 2022, og årene 2023 og 2024, som var de hidtil værste år for plantebranchen, blev de hidtil bedste år for PerfectSeason,” siger den snart forhenværende direktør, som endnu ikke ved, hvad han skal lave i fremtiden.

”Jeg har flere drømme, tanker og ideer, og du må godt skrive, at det helst skal være noget med bæredygtighed og biodiversitet. Måske skal jeg hjælpe andre iværksættere, som kan bruge nogle af mine erfaringer fra de seneste syv år,” siger Emil Andersen, som heller ikke vil afvise, at han selv bliver en del af et nyt iværksættereventyr.

Overvejer at rykke produktionen til udlandet

Hidtil har PerfectSeason fået produceret sine dilddeller, rødbede bøffer og færdigretter m.m. hos danske producenter, men i jagten på en producent med et større og mere effektiv produktions-setup, vil Henrik Have Christensen ikke afvise, at produktionen kan flytte til selskabets vigtigste eksportmarked.

”Måske flytter vi hele produktionen til Tyskland, men nu må vi se, hvad der kommer af muligheder,” siger den kommende direktør, som drømmer om en mere automatiseret produktion, som kan sikre varer i høj kvalitet til kunderne i både foodservice og detail-branchen.

PerfectSeason tilbyder 10 forskellige forskellige produkter, men den kommende direktør oplyser, at der er flere nye produkter på vej. de skal bidrage til at skabe overskud i forretningen, der alene de seneste tre regnskabsår har givet et samlet underskud på 6,9 mio. kr.