Annonce

Annonce

Nemlig.com sætter økologisk rekord og giver de fysiske kæder baghjul

Mere end hver fjerde vare er nu økologisk hos Nemlig.com. Det er mere end dobbelt så høj økologisk andel som gennemsnittet i dansk detailhandel - og det giver appetit på mere.

08. maj 2025
Læsetid: 3 minutter
Kasse med økologiske grøntsager fra Nemlig

Ved at øge antallet af økologiske varenumre fra 1.600 til 2.000 håber Nemlig.com i 2030 at kunne øge økologiandelen fra de nuværende 25 pct. til 30 pct. Foto: Nemlig.com

Nemlig.com har nået en markant milepæl. For første gang nogensinde udgør økologiske varer mere end 25 pct. af online-supermarkedets samlede salg. Dermed placerer Nemlig sig klart foran resten af markedet, hvor de nyeste tal fra Danmarks Statistik viser, at økologiske varer blot udgjorde 11,6 pct. af det samlede danske detailsalg i 2024.

Denne udvikling skyldes ifølge Nemlig en målrettet indsats for at give kunderne de bedste betingelser for at vælge økologisk. Gennem de seneste år har onlinesupermarkedet konsekvent udvidet sit sortiment, der i dag omfatter Danmarks største udvalg af økologiske produkter med over 1.600 varer, og de seneste års salgsudvikling giver mod på mere økologi, oplyser kæden i en pressemeddelelse.

Særligt inden for frugt og grønt er Nemlig langt foran markedet med over 200 økologiske valgmuligheder. Den økologiske vækst findes både blandt lavprisvarer og premium-produkter – en tendens, der er med til at løfte det samlede økologiske salg.

Nye ambitiøse mål for 2030 

Cathrina Dybdahl, ESG- og kommunikationsdirektør hos Nemlig, glæder sig over salgsudviklingen:

”Vi er utrolig stolte og glade for, at vores kunder nu i så høj grad vælger økologisk. At passere 25 pct. økologisalg er et stærkt signal om, at vores kunder sætter pris på et stort og varieret økologisk udvalg. Vi vil fortsat gøre alt for at sikre vores kunder markedets bedste udvalg af økologiske varer,” siger hun.

Ifølge Økologisk Landsforenings markedsrapport fra 2024 ligger andelen af danskere, der køber minimum én økologisk vare ugentlig på 65 pct. Hos Nemligs kunder er det 93 pct. af kunderne, der lægger minimum én økologisk vare i kurven, og kundernes store appetit på økologi giver virksomheden mod på at sætte et nyt ambitiøst mål: At nå en økologisk andel på hele 30 pct. af omsætningen inden 2030.

”Det er et ambitiøst, men realistisk mål. Når ni ud af ti kunder allerede vælger økologisk, tror vi på, at vi med et fortsat stærkt sortiment og konkurrencedygtige priser kan gøre det økologiske valg endnu mere attraktivt for endnu flere danskere,” siger Cathrina Dybdahl.

Nemlig viser vejen

Ifølge Carsten Ahrenfeldt, markedschef i Økologisk Landsforening viser salgsudviklingen hos Nemlig.com, at økologien støt og roligt bevæger sig i den rigtige retning.

”Det viser, at kunderne gerne vil økologien, og det viser, at et stort økologisk sortiment giver et overproportionalt økologisk salg,” siger markedschefen, der beskriver online handel som et stærkt alternative til den fysiske indkøbstur.

”Med en ambition om at nå 30 pct økologi i 2030 er Nemlig.com med ’helt fremme i bussen’, og dermed viser de vejen for den øvrige dagligvarehandel,” siger Carsten Ahrenfeldt.

Den næste konkrete milepæl for Nemlig er at nå op på 2.000 økologiske varer i sortimentet, lyder meldingen fra online-aktøren, som Bestseller-milliardæren Anders Holch Povlsen via hans investeringsselskab Heartland A/S i dag ejer 72 pct. af.

Nemlig blev grundlagt i 2010 af Stefan Plenge, men hidtil har selskabet haft vanskeligt ved at skabe en profitabel forretning. Det seneste årsregnskab viste et minus på 62 mio. kr., men måske kan økologien snart være med til at skabe det første regnskab med sorte tal på bundlinjen.

Flere artikler fra samme sektion

Spisemærkerne er på vej tilbage på danmarkskortet

Til sommer forventer Fødevarestyrelsen at lancere et nyt danmarkskort over alle landets spisemærkede restauranter.

09-05-2025 2 minutter

Økologien åbner nye døre for jysk konferencecenter

Selv om Vingsted Hotel & Konferencecenter har fået Det Økologiske Spisemærke i bronze, er der stadig plads til, at køkkenet kan holde fast i en håndfuld små lokale fødevareproducenter.

09-05-2025 4 minutter Det Økologiske Spisemærke

Dragsbæk: Nordens olivenolie skal være økologisk

Økologisk rapsolie fra Danmark har mange gode egenskaber, og Dragsbæk-koncernen efterlyser flere producenter, som kan sikre tilgangen af råvarer til nye produktlanceringer.

08-05-2025 4 minutter Plantebaserede fødevarer