Annonce

Annonce

Medarbejdere arbejder i et køkken på et Scandic Hotel

Scandic Hotels råder i øjeblikket over 28 hoteller landet over, mens yderligere to åbner i 2022. De får alle Det Økologiske Spisemærke i bronze de kommende måneder. Foto: Scandic Hotels

Landsdækkende hotelkæde får økologimærkning: »Det er et gennembrud«

Snart har samtlige hoteller under Scandic Hotels Det Økologiske Spisemærke i bronze. Det er første gang, at en så stor hotelkæde i Danmark får spisemærket.

Efter fire år fra det indledende møde med Økologisk Landsforening er Scandic Hotels-kæden nu klar til at få Det Økologiske Spisemærke i bronze. Det betyder, at 30 hoteller fordelt i hele landet inden sommeren 2022 - om alt går vel - har en økologiandel på mellem 30 og 60 pct. i sine køkkener.

"Det er Danmarks største hotelkæde, der har valgt at få spisemærket, så det glæder os helt vildt meget, for nu kan vi sige, at spisemærket for alvor er landsdækkende i hotelbranchen. Det er faktisk et gennembrud, og det er dejligt at se, at danskere og udenlandske turister over hele landet kan få økologisk mad på deres hotelophold," siger Torben Blok, der er markedschef for foodservice i Økologisk Landsforening (ØL) og har siddet med til møderne med Scandic Hotels.

Han tilføjer, at ØL forventer at lande aftaler med flere hotelkæder næste år om at få spisemærket, men vil ikke sætte navne på dem endnu.

Lægger vægt på danske råvarer

Karsten Felvang Nielsen, der er direktør for føde- og drikkevarer i Scandic Hotels, fortæller, at økologimærkningen er en naturlig udvikling af kædens fokus på bæredygtighed.

"Vi er tidligere i år blevet kåret til Danmarks mest bæredygtige hotelkæde, så det har været på vores dagsorden i mange år, og vi har været meget optagede af at understøtte dansk landbrug og danske producenter," siger Karsten Felvang Nielsen og understreger, at kæden specifikt går efter dansk økologi frem for udenlandsk:

"Når vi kigger på det i dag, er det stadig vigtigt for os, at det er danske producenter og danske råvarer, vi får. Vi vælger ikke noget fra udlandet, hvis vi kan undgå det."

Eksempelvis har Scandic Hotels netop indgået et stort samarbejde med Flensted Food Group om leveringen af over 20 tons danske økologiske pommes frites hvert år, og over 75 pct. af hotellernes råvarer er produceret i Danmark.

Alene kan man ikke gøre så meget, men sammen gør vi faktisk en forskel.

— Torben Blok, markedschef for foodservice i ØL

I juli blev alle køkkenchefer indviet i visionen, og de første fem hoteller er siden blevet godkendt til spisemærket. Karsten Felvang Nielsen forventer, at de næste fem bliver det inden nytår, og de resterende i løbet af 1. halvår 2022. Hvis hotellerne derefter ønsker at højne økologiandelen yderligere, vil det være op til dem.

"Det er vigtigt, at alle som minimum har bronzemærket, og så udvikler vi videre derfra. Der er tale om meget forskellige hoteller; fra et badeland i Nordjylland til et lille hotel i København, og det er vigtigt, at mere økologi giver en værdi både for os og for gæsterne," uddyber han.

Corona satte planerne på pause

Tilløbet på fire år kan synes af lang tid, men Karsten Felvang Nielsen siger, at man var nået i mål før, hvis ikke corona-pandemien havde sat en stopper for udviklingen, da hotelbranchen pludselig mistede sine kunder i forbindelse med nedlukningen.

Torben Blok mener samtidig, at forløbet viser, at så store omlægninger tager tid, for mange processer - indhentning af viden, uddannelse af køkkenpersonale, dialog med køkkenchefer og indkøbsaftaler - skal falde på plads.

"Det er ikke noget, der sker over en nat - der er en modningsproces. Og når rejsen er sat i gang, handler det om at holde fast og tage de bump, der måtte komme på vejen - i dette tilfælde coronaen. Her var der tale om en stor kæde, så det tager tid, før tingene er faldet rigtigt på plads," siger Torben Blok.

Han og resten af markedsafdelingen i ØL har undervejs rådgivet kæden: I første omgang handlede det om at fremsætte argumenterne for, hvorfor økologien burde spille en større rolle i køkkenerne.

"Det kan give virksomheden en profil og være med til at give et perspektiv for maden," forklarer Torben Blok.

Dernæst - da beslutningen blev truffet - hjalp ØL med ansøgningsprocessen for at få spisemærket og med at give et dybere indblik i, hvad det er for en rejse, man som virksomhed skal ud på, når omlægningen til mere økologi går i gang.

"Når nogen begynder på den økologiske rejse, er det vigtigt for os at få forklaret, hvorfor man gør det, så man får hele koncernen med og giver det øvrige personale indsigt i værdierne. Det handler jo om, at man skal bruge de fire økologiske principper (sundhed, omsorg, retfærdighed, balance, red.) fremadrettet og være bevidst om, hvad man er ved at flytte. Alene kan man ikke gøre så meget, men sammen gør vi faktisk en forskel," siger Torben Blok.

Scandic Hotels råder i øjeblikket over 28 hoteller landet over, mens yderligere to åbner i 2022.

Flere artikler fra samme sektion

Friland og det økologiske kødsalg er udfordret efter turbulent år med rekordomsætning

Friland lagde godt fra land i det seneste regnskabsår, men sidste halvår udviklede sig til lidt af en rutsjebanetur med faldende efterspørgsel og eksplosivt voksende udgifter, men alligevel formåede Friland for første gang at rundede milliarden.

01-12-2022 5 minutter Kødproduktion

Et blik tilbage for at se fremad

Økologisk Landsforening har netop udgivet Øko-Året 2022, der er foreningens årsbrev og et tilbageblik på de mange aktiviteter, resultater og begivenheder, som har præget et år, som på flere måder har været unikt.

29-11-2022 2 minutter

Fem professionelle køkkener har gjort bælgfrugten til deres ven

Erfaringerne fra en håndfuld frontløberkøkkener viser, at det er muligt at integrere flere bælgfrugter i maden i landets professionelle køkkener.

28-11-2022 7 minutter Bælgfrugter,   Foodservice