Leverandør: Søris stoppede med at svare men bestilte varer til det sidste
Selv om det sker på en trist baggrund og giver et tab her og nu, vurderer Amy Rasmussen fra Kiselgården, at Søris-konkursen på længere sigt kan ende som en fordel for gårdens grøntsagssalg. Søris-stifter Jan Algreen ønsker ikke at kommentere konkursen.
Søris-konkursen efterlader ubetalte regninger til flere sjællandske økologer, som leverede grøntsager til Søris-pakkeriet. En af dem er Kiselgården, som driver et alsidigt frilandsgartneri mellem Sorø og Holbæk, som bl.a. producerede squash og græskar til Søris A/S, da pakkeriet begærede sig selv konkurs i sidste uge. Men ifølge Amy Rasmussen, som driver Kiselgården sammen med Ask Rasmussen, kom konkursen ikke som den helt store overraskelse.
Parret ønsker ikke at fortælle, hvor mange penge de har til gode i konkursboet, og lige nu bliver det økonomiske tab ifølge Amy Rasmussen overskygget af skuffelsen over den måde, som mange års godt samarbejde blev afbrudt på.
”Der er mange måder at lave en konkurs på. Jeg mener, at Jan og hans datter Laura Algreen (3. og 4. generation på Sørisgaard, red.) valgte en forkert måde at gøre det på. I halvanden uge op til konkursen kunne vi ikke komme i kontakt med Søris, som alligevel blev ved med at bestille varer til det sidste,” siger Amy Rasmussen, som har leveret varer til Søris i fire-fem år.
Set i det lys er hun skuffet over at hun ikke tidligere blev orienteret om selskabets kritiske situation af selskabets stifter og bestyrelsesformand Jan Algreen, som lukkede helt ned for kommunikationen i dagene op til konkursbegæringen.
Søris blev sårbare uden egen produktion
Ifølge Amy Rasmussen havde Søris bragt sig i en sårbar position, da selskabet udfasede sin egen grøntsagsproduktion og fortsatte som en ren pakkerivirksomhed. På den måde havde Søris efter hendes vurdering udviklet sig til et overflødigt og fordyrende mellemled mellem producenterne og kunderne, hvilket bekræftes af Coop, som af den grund droppede et mangeårigt partnerskab med Søris.
”Vi har i stedet valgt at købe direkte fra producenterne, Brogaarden og Lammefjordspakkeriet. Vi vurderer, at det giver vores kunder de bedste og mest friske varer til de mest konkurrencedygtige priser,” skriver Coops informationsdirektør Jens Juul Nielsen i et svar om baggrunden for bruddet med Søris, som ifølge Coop skete i sommeren 2025.
Nu har vi skåret et overflødigt led væk, og i sidste uge solgte vi dobbelt så meget grønkål, da vi selv pakkede det og solgte det i vores eget navn. Så selv om det kan lyde lidt hårdt, kan det ende med at blive en fordel for os, at Søris lukker.
— Amy Rasmussen, Kiselgården
Økologisk Nu har været i kontakt med Jan Algreen for at høre hans version af det forløb, som førte til, at han selv satte et endeligt punktum for den økologiske virksomhed, som han har kæmpet for i næsten 40 år. Men i øjeblikket ønsker han ikke at sætte flere ord på, hvorfor Søris kørte fast.
”Jeg kommer ikke til at udtale mig om konkursen i meget lang tid, og jeg har lukket ned for alle platforme på de sociale medier,” oplyser Jan Algreen til Økologisk Nu.
Kiselgården har prøvet det før
Det er ikke første gang, at Kiselgården mister penge på en konkurs. Det var også tilfældet, da Eat Grim og Freshland gik konkurs for år tilbage. Mens Eat Grim ikke overlevede konkursen, havde sidstnævnte planlagt konkursen på en måde, hvor selskabet rykkede teltpælene til Portugal. Siden har de drevet selskabet videre fra udlandet, mens de danske producenter blev efterladt med ubetalte regninger.
”Dem kommer vi aldrig til at levere til igen,” fastslår Amy Rasmussen, som ærgrer sig over forløbet omkring Søris-konkursen.
Efter hendes vurdering havde Søris gjort sig mere sårbar, da selskabet gradvist udfasede sin egen grøntsagsproduktion og endte med at fungere som et rent pakkeri for sjællandske producenter af økologiske rodfrugter, kål og grøntsager samt importerede produkter.
Undervejs i den proces måtte Søris vinke farvel til et par af de vigtigste kunder i form af den lukkede Irma-kæde og den mangeårige samarbejdspartner Coop, som i 2015 indgik et tæt partnerskab med Søris og direktør Jan Algreen.
”Da de mistede de kunder, kunne vi godt se, at hvis ikke Søris fik styr på en ny forretningsplan, risikerede de at miste deres eksistensberettigelse,” siger Amy Rasmussen, som forklarer, at det danske grøntsagsmarked i dag er så prisfokuseret, at der ikke er plads til unødvendige led mellem primærproducenten og slutkunden.
Fordobler salget af grønkål
Frem til konkursen leverede Kiselgården bulkvarer til foodservicebranchen til Søris, som skulle have penge for at pakke dem og for sit brand. Søris leverede varerne til Hørkram, som også skulle have en bid af kagen, inden grøntsagerne endte ude i landets professionelle køkkener.
”Nu har vi skåret et overflødigt led væk, og i sidste uge solgte vi dobbelt så meget grønkål, da vi selv pakkede det og solgte det i vores eget navn. Så selv om det kan lyde lidt hårdt, kan det ende med at blive en fordel for os, at Søris lukker,” siger Amy Rasmussen.
Amy Rasmussen forventer derfor, at Kiselgården ret hurtigt vil være i stand til at tjene tabet fra konkursen ind igen, når de selv pakker varerne og sælger dem i eget brand. Kiselgården har gode erfaringer med den model.
”I 2020 droppede vi foodservicegrossisterne i forhold til restauranterne, og vi har i dag en kæmpe omsætning af varer, som vi leverer direkte til 150 restauranter,” siger Amy Rasmussen, som håber, at politikerne snart indser, at det er nødvendigt at skabe bedre rammevilkår for den hjemlige grøntsagsproduktion, hvis de ønsker at øge den lokale produktion.
Men det, der fylder mest lige nu hos de tidligere Søris-leverandører, er at få kontakt til kurator for konkursboet efter Søris, så de får vished for, hvordan de er stillet i forhold til konkursen.
”Vi er alle i venteposition. Vi har endnu intet fået at vide, men der plejer ikke at være penge til leverandører som os,” siger Amy Rasmussen.
Retten i Hillerød modtog konkursbegæringen fra Søris 27. oktober. Kurator er advokat Christian Georg Landbo Quedens, Carlsbergvej fra Hillerød. Leverandører og andre, der har penge til gode, har fire uger til at indsende deres krav til boet.