Annonce
Annonce

De hollandske forbrugere er tilbageholdende med at lægge økologiske varer i deres indkøbskurv. Øko-andelen er blot på 3,21 pct. Foto: Bert Knottenbeld/flickr/CC BY-SA-2.0
Nederlandske økologer beder regeringen om hjælp
Økologisalget i Nederlandene går så trægt, at producenterne nu beder om hjælp - ellers kan landet ikke leve op til EU's økologimålsætning, advarer de.
Salget af økologi i Nederlandene står i stampe. I 2019 udgjorde økologi 3,21 pct. af detailhandlens samlede omsætning på 40 mia. euro, hvilket er blot 0,02 procentpoint højere end året før.
På baggrund af de beskedne salgstal beder økologisektoren nu regeringen om en hjælpende hånd - ellers bliver det svært, hvis ikke umuligt, for landet at bidrage til EU's økologimålsætning i 2030. Det skriver dutchnews.nl på baggrund af det nederlandske medie NOS.
"Vi kan ikke imødekomme EU's mål på denne måde. Vi skal have en markedsandel på 25 pct. i 2030, og der er behov for at gøre mere for at opnå det," siger Michaël Wilde, direktør for økologiorganisationen Bionext, til NOS ifølge dutchnews.nl.
Branchen har derfor afleveret 10 forslag til landbrugsminister Carola Schouten, heraf lyder bl.a. et forslag om at fjerne momsen (9 pct.) på økologi og iværksætte en kampagne om fordelene ved økologiske fødevarer.
I maj meldte Europa-Kommissionen ud, at den har en målsætning om, at 25 pct. af landbruget skal være drevet økologisk, da det ifølge kommissionen vil gavne biodiversiteten. Tallet er imidlertid et gennemsnit, og derfor kan EU godt opfylde sin målsætning, selvom et eller flere lande har en mindre andel af økologisk produktion.
P.t. fylder økologien knap 8 pct. af landbrugsarealet, men EU vil afsætte midler til at stimulere efterspørgslen på økologiske varer.
Flere artikler fra samme sektion
Effektiv markedsføring har givet den økologiske citron mange loyale kunder
Der er stor variation i købsmønstrene for de mest almindelige økologiske basisvarer, og ifølge Økologisk Landsforening kan flere varer lære af øko-citronens succes.
Tre stærke kandidater er nominerede til årets øko-pris
Økologisk Landsforening har nu sat navne på de tre kandidater, der er med i opløbet til Øko-prisen 2025, og ifølge markedschef for foodservice Torben Blok er der tale om tre stærke kandidater, som på hver sin måde kæmper for at udbrede de økologiske løsninger i landets professionelle køkkener.
Optimisme blandt økologiske svineproducenter: Noteringen stiger, og efterspørgslen vender tilbage
Noteringen for økologiske slagtesvin er højere end samme tid sidste år, rentepresset er aftagende, og forbrugerne er igen begyndt at efterspørge det økologiske kød.