Annonce

Annonce

83 pct. af danskerne forventer i meget høj, høj eller nogen grad, at danske restauranter og caféer gør en indsats for at levere bæredygtig mad, fx ved at affaldssortere, mindske sit madspild, bruge sæsonens råvarer mv., viser en ny undersøgelse. Den viser også, at det for halvdelen af danskerne har betydning for deres valg af spisested, at der er økologi på menuen.

Halvdelen af danskerne sigter efter økologi, når de spiser ude

For mange danskere har det betydning for deres valg af restaurant og café, at stedet bruger økologiske råvarer. Det viser en ny undersøgelse foretaget af Arla Pro.

For fem ud af ti danskere har det en betydning, at råvarerne er økologiske, når de tager på restaurant eller cafébesøg. Det viser en ny undersøgelse foretaget af Arla Pro baseret på ca. 2.000 repræsentative webinterviews.

Økologien har dog ikke for alvor indfundet sig på spisestederne endnu trods danskernes præferencer.

Således var det i 2020 kun syv pct. af alle økologiske spisemærker, der hang i vinduerne hos restauranter, caféer og hoteller. Tvivlen om kundernes interesse for økologien var særligt én af årsagerne til den lave andel af spisemærker, men noget tyder på, at Arla Pros nye undersøgelse beviser det modsatte: Kunderne har interesse for økologien.

”Danske forbrugere stiller højere og højere krav til, hvad de spiser. Særligt bæredygtighed har fået en stor rolle i vores forventninger, når vi spiser ude. Det tror jeg ikke, at den aktuelle krise ændrer på, selvom folk har færre penge mellem hænderne. Det er en oplagt mulighed for de danske restauranter at udnytte den interesse, forbrugerne viser, til at skabe en mere bæredygtig fødevarebranche,” siger Jesper Vanghøj, der er marketingansvarlig hos Arla Pro, i en pressemeddelelse.

Forskellige tiltag gør gavn

I arbejdet med bæredygtighed kan et økologisk spisemærke i vinduet måske lokke flere kunder til:

”Det er helt tydeligt, at danskerne er interesserede i at kende til de tiltag, restauranterne implementerer i køkkenerne. Derfor er det en god idé at involvere gæsterne i processen og at dokumentere alle de gode initiativer, de har gang i,” siger Jesper Vanghøj.

Han anbefaler, at spisestederne tydeliggøre konkrete forandringer som eksempelvis mindre madspild, brug af bæredygtig take-away-emballage, servering af vegetarretter samt et øget fokus på affaldssortering.

Undersøgelsen viser nemlig også, at fire ud af ti gerne vil betale mere for at spise på en restaurant eller café, som har implementeret mange tiltag for at være bæredygtig, eksempelvis ved at affaldssortere, mindske madspild eller bruge sæsonens råvarer.

Nøgletal fra undersøgelsen

  • 83 pct. af danskerne forventer i meget høj, høj eller nogen grad, at danske restauranter og caféer gør en indsats for at levere bæredygtig mad, fx ved at affaldssortere, mindske sit madspild, bruge sæsonens råvarer mv.
  • 41 procent af danskerne er villige til at betale mere for at spise på en restaurant eller café, som har implementeret mange tiltag for at være bæredygtig.
  • 60 pct. af danskerne siger, at det har en betydning for deres valg af restaurant og café, at stedet bruger lokale råvarer.
  • 50 pct. af danskerne siger, at det har en betydning for deres valg af restaurant og café, at stedet bruger økologiske råvarer.
  • 30 pct. af danskerne siger, at det har en betydning for deres valg af restaurant, at stedet har vegetariske retter.
  • 63 pct. af danskerne siger, at det har en betydning for deres valg af restaurant, at stedet gør noget aktivt for at mindske sit madspild.   Om undersøgelsen

Undersøgelsen baserer sig på cirka 2.000 webinterviews af 18-65-årige danskere indsamlet via Epinion i perioden 4. februar – 17. februar 2022. Undersøgelsen er udsendt repræsentativt i forhold til køn, alder, region og uddannelse. Fuld repræsentativitet på de fire baggrundsvariable er sikret ved efterfølgende vægtning.

Flere artikler fra samme sektion

Friland og det økologiske kødsalg er udfordret efter turbulent år med rekordomsætning

Friland lagde godt fra land i det seneste regnskabsår, men sidste halvår udviklede sig til lidt af en rutsjebanetur med faldende efterspørgsel og eksplosivt voksende udgifter, men alligevel formåede Friland for første gang at rundede milliarden.

01-12-2022 6 minutter Kødproduktion

Et blik tilbage for at se fremad

Økologisk Landsforening har netop udgivet Øko-Året 2022, der er foreningens årsbrev og et tilbageblik på de mange aktiviteter, resultater og begivenheder, som har præget et år, som på flere måder har været unikt.

29-11-2022 2 minutter

Fem professionelle køkkener har gjort bælgfrugten til deres ven

Erfaringerne fra en håndfuld frontløberkøkkener viser, at det er muligt at integrere flere bælgfrugter i maden i landets professionelle køkkener.

28-11-2022 7 minutter Bælgfrugter,   Foodservice