Annonce
Annonce
Rugbrød er danskernes foretrukne aftensmad, og med en ny kødpålægsserie vil Friland sikre, at de får mulighed for at få økologisk kødpålæg på brødet. Foto: Friland
Friland vil erobre rugbrødet med ny pålægsserie
For mange forbrugere lægger stadig konventionelle kødpålægsvarer på rugbrødet. Det vil Friland gerne lave om på. Derfor lancerer Danish Crown-datterselskabet nu en økologisk pålægsserie med rullepølse, skinke, spegepølser og hamburgerryg.
I weekenden lander de første pakker fra Frilands første økologiske pålægsserie i kølediskene i Salling Groups kæder, Bilka, Føtex og Netto, og senere på året kommer den ud i resten af dagligvarehandlen
”De færreste ved det, men rugbrød med pålæg er faktisk det flest danskere spiser til aftensmad hver dag, så præcis lige som når danskerne laver boller i karry eller hakkebøf, er vi i Friland nu klar med et kvalitetsprodukt til den voksende gruppe af danskere, som ønsker at spise økologisk,” siger Søren Tinggaard, adm. direktør for Friland.
Han mener, at det er det helt rigtige tidspunkt at supplere det eksisterende sortiment af kødpålæg med en serie, som er produceret af okse- og grisekød fra danske økologer.
Potentialet er stort
Madkulturens årlige befolkningsundersøgelse fra 2024 fastslog, at rugbrød med pålæg er danskernes foretrukne spise til aftensmad. Udvalget af økologisk pålæg har indtil nu været snævert, og derfor er Danish Crown og Friland ikke i tvivl om, at mange forbrugere har savnet økologiske alternativer.
At danskerne igen har fået smag for økologisk kød understøttes af Frilands voksende salg af økologisk oksekød målt i værdi. Det steg med 40 pct fra tredje kvartal 2023 til tredje kvartal 2024, mens salget af økologisk grisekød i samme periode steg med over 20 pct.
”Vi glæder os til at præsentere den nye pålægsserie fra Friland for vores kunder. Økologiske varer af høj kvalitet er en vigtig prioritet for os, og vi kan se at vores kunder atter efterspørger økologiske produkter efter par år med stagnerende salg. Derfor glæder det os, at vi nu kan tilbyde vores kunder en ny, økologisk pålægsserie fra Friland, som lever op til vores høje ambitioner for kvalitet og dyrevelfærd,” siger Søren Bo, kategoridirektør i Salling Group i en pressemeddelelse.
Serien kommer bredt ud
Friland er af danskerne rangeret som det ottende mest bæredygtige brand af Sustainable Brand Index. Derfor har Søren Tinggaard også stor tro på, at de danske forbrugere vil tage godt imod den nye pålægsserie, som han forventer kan tage en god del af markedet.
”Økologisk oksekød har en markedsandel på godt otte pct., mens tallet for økologisk grisekød er knap fem pct. Det er vores målsætning, at vi med vores nye pålægsserie i løbet af få år skal have en markedsandel på fem procent af det samlede pålægssalg i den danske dagligvarehandel. Det er ambitiøst, men vi mærker stor opbakning fra forbrugerne, og jeg er sikker på, at Frilands brand kan gøre en forskel,” siger Søren Tinggaard.
Frilands nye pålægsserie vil i uge 5 finde vej til onlinesupermarkedet Nemlig og Dagrofas dagligvarekæder, mens Coop-kæderne kommer med i uge 12, oplyser direktøren, som ser frem til at pålægsserien giver en større eksponering af Frilands brand.
I Netto sælges de nye kødprodukter til priser fra 16-18 kr. pakken.
Flere artikler fra samme sektion
Danske Madskatte er med til at løfte salget af økologiske fødevarer
Massiv markedsføring via mange platforme bidrog i 2024 til et markant løft i Dagrofa-koncernens salg af danske fødevarer.
Ny kampagne tæppebomber forbrugerne med én enkelt opskrift på bælgfrugter
Forbrugerrådet Tænk og en række supermarkedskæder søsætter kampagne, som skal få flere folk til at skifte en del af kødet ud med bælgfrugter.
Mejeriforeningen overtager Økodag fra Økologisk Landsforening
Økodag, hvor folk kan se øko-køerne komme på græs, blev stiftet i 2005 og har siden været arrangeret af Økologisk Landsforening. Fra og med næste år står Mejeriforeningen i spidsen for det. Branchen har været splittet, siden Arla meldte sig ud i protest.