Annonce

Annonce

Mens salget af økologi i svenske kæder som Willys er begyndt at stige, falder antallet af økologer fortsat i Sverige, og det kan åbne døren for et øget salg til Danmarks næstvigtigste eksportmarked.

Efter tre års nedtur er svenskerne begyndt at købe mere økologi

For første gang i tre år kunne de svenske dagligvarekæder melde om vækst i salget af økologiske fødevarer i fjerde kvartal af 2023.

Det er ikke kun i Danmark, at det økologiske detailsalg vokser. På den anden side af Øresund melder Organic Sweden også om vækst i 4. kvartal af 2023.

Væksten lød på 2,8 pct., og det er første gang i tre år, at salget vokser i et enkelt kvartal, oplyser Organic Sweden, som oplyser, at omsætningen steg med 37 mio. dkk. i forhold til samme kvartal 2022.

2023 begyndte ellers med et stort fald i salget af økologiske fødevarer i Sverige, men faldet aftog kvartal for kvartal og i sidste kvartal var det økologiske salg i stedet vendt opad.

”Nu lysner det for økologisk mad. Vi ser et større engagement fra dagligvarebutikkerne, især kæderne Hemköp og Willys har øget deres kampagner for økologiske fødevarer. Det har en effekt på salget,” siger Ida Lind, markeds- og bæredygtighedsekspert hos Ekologiska Lantbrukarna.

Høj inflation lagde låg på salget

I de sidste to år har inflationen i Sverige været den højeste i flere årtier, hvilket også påvirkede prisen på økologiske fødevarer. Men i fjerde kvartal 2023 begyndte priserne på økologiske mejeriprodukter, kød, frugt og grøntsager at falde, mens priserne på de tilsvarende konventionelle fødevarer fortsatte med at stige eller forblev på nogenlunde samme niveau.

”Det er meget positivt, hvis de forbrugere, der vil købe økologisk og Krav-mærket, ikke føler sig hindret på grund af prisen. At det økologiske salg vender opad viser, at svenske forbrugere stadig er interesserede i at handle økologisk, når prisforskellen ikke er for stor,” siger Charlotte Bladh André, adm. direktør i Organic Sweden.

Ikke nok svenske varer

Det er formentlig en af årsagere til, at volumen i salget af både æg og kød samt svenskproduceret frugt og grønt er begyndt at vokse.

Det sker samtidig med at antallet af økologer i Sverige falder, og det kan måske blive en åbninger for danske varer.

"Flere aktører udtrykker bekymring for mangel på svenske øko-produkter på kort sigt. Så nu er det vigtigt, at de økologiske landmænd holder ud, og at merbetalingen stiger. Vi har ikke råd til at miste flere økologiske landmænd," siger Ida Lind fra Ekologiska Lantbrukarna.

Flere artikler fra samme sektion

»For os er økologi en helt naturlig selvfølge«

Den økologiske madvirksomhed Rødder stod bag en langbordsmiddag for 175 gæster til årets Heartland Festival. Det var tredje år i træk, at Rødder var med på festivalen, og det er festivalens fokus på bæredygtige råvarer, der trækker.

19-06-2024 4 minutter Bæredygtighed,   Events

Festivalchef: Ordentlige mennesker og forretninger har en ambitiøs bæredygtighedsstrategi

Flere og flere festivaler lægger vægt på bæredygtighed. Det er både fornuftigt og god business, fortæller Heartland Festivals madansvarlige. Men de grønne bedrifter kan være svære at dokumentere.

19-06-2024 8 minutter Bæredygtighed,   Events

Politikere vil undersøge, om økologiske plantedrikke kan beriges med vitaminer

Plantebranchen vil arbejde for, at økologiske plantedrikke kan blive en del af skolemælksordningen, og at de i fremtiden må beriges med vitaminer og mineraler i modsætning til nu. Et nyt forlig åbner døren for muligheden.

17-06-2024 6 minutter Plantebaserede fødevarer