Annonce
Annonce
September står i økologiens tegn i Sverige, som ifølge Økologisk Landsforening ligner et oplagt mål for danske fødevareproducenter, som drømmer om at supplere det hjemlige salg med eksportindtægter. PR-foto
Kampagnen Eko-september kan gøde jorden for mere dansk eksport til Sverige
I år er det femte gang, at fire grønne organisationer i samarbejde med svensk dagligvarehandel gennemfører en måned lang økologikampagne, som skal få svenskerne til at købe mere økologi.
Til november er messecenteret i Malmø vært for økologimessen Nordic Organic Food Fair, og det ligner en optimal optakt til Nordens største økologimesse, når en gruppe grønne organisationen i samarbejde med de svenske dagligvarekæder for femte år i træk gennemfører økologi-kampagnen ’Eko-september.’
Det mener Dennis Hvam, markedschef for eksport i Økologisk Landsforening:
”Kampagnen viser, at der er en bredt forankret vilje til at få økologien højere på dagsordenen i svensk detailhandel. Det sender samtidig et positivt signal til de danske producenter, som ønsker at bevæge sig ind på det svenske marked, som i forvejen er Danmarks næststørste eksportmarked for økologi,” siger Dennis Hvam.
Han er snart i mål med at fylde holdkortet til Malmø-messen, hvor der er afsat plads til 20 udstillere på den danske fællesstand, og han glæder sig over, at det efterhånden er blevet en fast tradition, at økologien bliver sat på dagsordenen i Sverige via en bred kampagne i hele september.
Økologi via alle kanaler
Det er nu to uger siden, at svenskerne tog hul på den 30 dage lange kampagne, som primært fokuser på at formidle fordelene ved at vælge økologiske produkter, og selv om de svenske forbrugere foretrækker lokale produkter, sender danske producenter årligt økologiske varer over Øresund for knap en halv mia. kr. om året.
I øjeblikket bliver økologien bl.a. markedsført via sociale medier, skiltning i butikkerne, store udendørs skilte og forskellige events over hele Sverige. Alle, der ønsker at booste salget og udbrede viden om økologiske og Krav-mærkede fødevarer, er velkomne til at deltage i kampagnen, oplyser arrangørerne.
”I år har vi bygget videre på kampagnen med nye budskaber og nyt kampagne-materiale, der fremhæver fordelene ved at vælge økologi. Alt materiale er frit tilgængeligt til download og brug. Jo flere, der deltager i kampagner på samme tid - jo større mulighed har vi for at nå ud til kunder og forbrugere i hele landet,” siger Charlotte Bladh André, adm. direktør i Organic Sweden, som bl.a. arbejder for at omlægge 25 pct. af det svenske landbrugsareal til økologi i 2030, at gøre 60 pct. af maden i de offentlige køkkener økologisk mens målet for detailsalget hedder en økologiandel på 20 pct.
Økologer åbner deres landbrug
Som led i kampagnen vil en lang række økologiske landmænd åbne deres gårde og vise forbrugerne, hvorfor den økologiske driftsform er vigtige redskaber til at løse mange af de store udfordringer, som hele vores fødevaresystem står over for i dag.
”I løbet af øko-september demonstrerer mange af vores medlemmer rundt om i landet, hvordan økologiske fødevarer produceres, og hvorfor det giver mere biodiversitet, bedre klima, rent vand, frugtbar jord, bedre dyrevelfærd og færre tilsætningsstoffer i fødevarer,” siger Sofia Emilsson, som står i spidsen for Ekologiska Lantbrukarna.
Kæden Hemköp er en af de kæder som deltager i kampagnen, hvor medlemmerne af kædens kundeklub får fordoblet deres point-høst, når de køber økologiske og Krav-mærkede varer. Andre kæder bidrager på andre måder, oplyser de svenske arrangører.
Flere artikler fra samme sektion
Rammer hylderne næste år: Nye økologiske planteproteiner er lige så sunde som kød og mætter mere
Et nyt forskningsprojekt har banet vejen for økologiske plantebaserede fødevarer, som ernæringsmæssigt er på fuld omgangshøjde med animalske produkter. Solsikker fik en hovedrolle i projektet, og nye produkter kommer i supermarkederne i 2025.
Her kan du købe økologiske juletræer - men du skal skynde dig
Efterspørgslen på økologiske juletræer er høj, og flere melder allerede om udsolgt. Man skal være opmærksom på faldgruber, hvis man vil have et økologisk juletræ og undgå at blive snydt.
Forbrugerne vender tilbage og skaber fremgang for Friland A/S
Selv om antallet af slagtninger er faldet det seneste år, har Friland øget omsætningen med 46 mio. kr., og voksende priser har gjort det muligt at skrue op for afregningen til leverandørerne af økologiske grise.