Annonce

Annonce

En gris på friland med halm i munden

Selv økologernes produktion af kød aktuelt er udfordret af høje omkostninger, spiller det økologiske kød en hovedrolle i både den nye eksportstatistik og Frilands seneste årsregnskab. Foto: Joachim Kjeldsen

Det er stadig de økologiske grise og eksporten, som trækker læsset hos Friland

Frilands to økologiske koncepter bidrager nu med 90 pct. af omsætningen Danish Crowns datterselskab, som henter 59 pct. af omsætningen i udlandet. Selskabet har dermed en væsentlig aktie i, at Danmarks samlede eksport af kød i 2021 voksede med 159 mio. kr.

Eksporten spiller en større og større rolle hos Danish Crowns datterselskab Friland, som i det seneste regnskabsår kun hentede 41 pct. af omsætningen på hjemmemarkedet. Resten stammer fra udlandet, og Frilands direktør Claus Hein forventer, at eksporten kommer til at fylde endnu mere i fremtiden, selv om krigen i Ukraine og den aktuelle inflation skaber en vis usikkerhed om, hvordan markedet vil udvikle sig i fremtiden.

”Det bliver spændende at se, hvor stor indflydelse det får på udbuddet af kød og forbrugernes lyst til at købe økologisk kød," siger Claus Hein, som kan se tilbage på et år, hvor salget af økologisk okse- og svinekød bidrog med 90 pct. af selskabets samlede omsætning mod 87 pct. året før.

Det seneste år er både omsætningen af økologisk grise- og oksekød vokset. Salget af økologisk oksekød steg med 40 mio. kr. til 282 mio. kr. Det svarer til en vækst på 17 pct., mens fremgangen i salget af økologisk grisekød ligger på fem pct.

Målt i værdi er salget af økologisk grisekød steget med 24 mio. kr. og ender på 491 mio. kr., og det står for næsten halvdelen af selskabets samlede omsætning.

De fleste grise ender i udlandet

Ikke mindre end 77 pct. af svinekødet bliver solgt til udlandet, hvor Friland trods et vanskeligt marked afsætter kødet til en meget bred palet af kunder.  Af selskabets årsrapport fremgår det, at Tyskland, Frankrig, Italien og Holland er blandt Frilands vigtigste europæiske eksportmarkeder, mens eksporten ud af EU blandt andet går til USA, New Zealand og flere lande i Asien.

”Vi har som mange andre virksomheder oplevet en tilbagegang på nogle af vores markeder som følge af den økonomiske situation i verden, men vores oplevelse er, at efterspørgslen på økologi og god dyrevelfærd forsat er der,” siger salgsdirektør for eksport i Friland, Martin Rosenstand Bak Thomsen.

Vækst på flere markeder

Fremgangen er drevet af en vækst på flere eksportmarkeder, hvor begge Frilands to økologiske koncepter gennem årene har opbygget stærke positioner. De vigtigste eksportmarkeder ligger i Europa, og med en eksportandel på 58 pct. er eksporten en helt afgørende del af forretningen i Friland.

”Selvom verden er i en meget uforudsigelig situation, der næsten dagligt ændrer sig, så er vi lykkedes flot med at fastholde og udvikle vores eksportmarkeder,” siger direktør i Friland Claus Hein i selskabets årsrapport.

Han tilskriver succesen i udlandet, at Friland formår at tilbyde koncepter med en særlig kvalitet, der er efterspurgt på mange markeder, og han nævner det nordamerikanske marked, som et godt eksempel på, hvordan selskabet de seneste år har formået at udbygge sin position i udlandet.

Flere artikler fra samme sektion

Danmark satte solidt aftryk på BioFach

Nürnberg-messen cementerede i år sin position som den vigtigste indgang til det europæiske økologimarked for de danske producenter.

23-02-2024 5 minutter Eksport

Grøn bank leverer bedste resultat nogensinde

Merkur Andelskasse overgår sine egne forventninger med flere længder og med et overskud på 54,4 mio. kr. leverer banken sit hidtil bedste årsresultat.

23-02-2024 4 minutter finansiering

Lidl forlænger momsfri kampagne til marts

En stor interesse og et markant øget salg får nu Lidl Danmark til at forlænge deres momsfri-kampagne på frisk frugt og grønt, mens Økologisk Landsforening øjner en ny åbning for differentieret moms på økologiske fødevarer.

22-02-2024 4 minutter Detailhandel