Annonce

Annonce

Helle Friis Buhl står med so og grise foran grisehytte

Helle Friis Buhl er en af de jyske Frilands-producenter, som det seneste år har været passager på den rutsjebanetur, som markedet for økologisk grisekød har taget i kølvandet på en historisk høj inflation. Foto: Friland

Friland og det økologiske kødsalg er udfordret efter turbulent år med rekordomsætning

Friland lagde godt fra land i det seneste regnskabsår, men sidste halvår udviklede sig til lidt af en rutsjebanetur med faldende efterspørgsel og eksplosivt voksende udgifter, men alligevel formåede Friland for første gang at runde milliarden.

Trods kraftig modvind i sidste halvdel af regnskabsåret gik Frilands omsætning i 2021/2022 frem med seks pct. til 1.060 mio. kr. Det svarer til en vækst på 62 mio. kr., og dermed runder selskabet for første gang en mia. kr.

Men selvom om det er glædeligt at holde fast i væksten i et vanskeligt marked og runde milliarden, var det ikke en helt tilfreds Friland-direktør, som i går mødtes med leverandørerne ved selskabets årsmøde hos Velas i Søften nord for Aarhus.

Her kunne han fortælle, at de seneste seks måneders høje inflation og faldende forbrug har sat sine tydelige spor i forbrugernes indkøbsmønstre og dermed også i Frilands årsregnskab, som direktøren beskriver som summen af to meget forskellige halvår.  

Vi er ikke i tvivl om, at efterspørgslen på økologi og dyrevelfærd igen vil stige, men det er umuligt at spå om, hvornår det sker.

— Claus Hein, adm. direktør i Friland A/S

Ikke mindst produktionen af økologisk grisekød har de seneste måneder været udfordret af voksende priser på foder og energi og faldende efterspørgsel, som har fået mange producenter til at drosle ned for produktionen.

”Især de seneste seks måneder har vi navigeret i et ekstremt udfordrende marked, fordi inflationen og faldende rådighedsbeløb har ændret forbrugsmønstrene. Til gengæld var første del af året bedre på tværs af flere markeder, så året har virkelig været en rutsjebanetur,” siger Claus Hein i en pressemeddelelse efter årsmødet.

Men selv om de seneste seks måneder har vist, at forbrugerne enten køber billigere økologiske udskæringer eller mindre af de økologiske varer generelt, får det ikke Friland til at skrue ned for vækstambitionerne.

”Vi er ikke i tvivl om, at efterspørgslen på økologi og dyrevelfærd igen vil stige, men det er umuligt at spå om, hvornår det sker. Vi arbejder benhårdt på at udvikle både vores eksisterende og nye markeder. Det er ingen nem opgave, men vi kører på og er klar til at gribe de muligheder, der opstår i markedet,” siger Claus Hein, som illustrerer markedssituationen med den gamle talemåde: ”Efter regn kommer sol".

Men vi ved desværre bare ikke, hvornår bygerne letter,” skriver han i forordet til selskabets årsberetning.

Claus Hein betegner det seneste regnskabsår som en rutsjebanetur, hvor det især har været vanskeligt for griseproducenterne at få dækket de voksende udgifter
Claus Hein betegner det seneste regnskabsår som en rutsjebanetur, hvor det især har været vanskeligt for griseproducenterne at få dækket de voksende udgifter. Foto: Friland

Rekordstore resttillæg

I det seneste regnskabsår har Friland udbetalt i alt 327,5 mio. kr. inklusiv resttillæg til leverandørerne, hvilket er ny rekord i virksomhedens 30-årige historie.

  • Friland har i gennemsnit udbetalt 26,27 kr. per kg økologisk svinekød i løbet af året, mens tallet for et år siden lå på 25,77 kr.

  • De økologiske kreaturer har oplevet en større fremgang, da den gennemsnitlige udbetaling per kg er steget fra 26,26 kr. per kg til 33,50 kr.

  • For frilandsgrise er der blevet udbetalt 13,65 kr. Det er en stigning på 20 øre per kg.

Men Trods en rekordhøj udbetaling i løbende tillæg og resttillæg har det desværre ikke været nok til at dække leverandørernes stigende produktionsomkostninger, beklager DC-datterselskabet.

For vores leverandører betyder den aktuelle situation i verden en kraftig stigning i deres omkostninger. Det betyder, at selvom vi i Friland leverer et flot resultat, så flytter det ikke nok, fordi leverandørernes omkostninger er steget eksplosivt.

— Peter Fallesen Ravn, formand for bestyrelsen i Friland A/S

Peter Fallesen Ravn, formand for bestyrelsen hos Friland A/S lægger ikke skjul på, at det er helt afgørende for Friland at kunne sikre en bæredygtig økonomi for leverandørerne i en tid hvor priserne på foder og energi har slået bunden ud af økonomien.

"Det betyder, at selvom vi i Friland leverer et flot resultat, så flytter det ikke nok, fordi leverandørernes omkostninger er steget eksplosivt. Derfor er vi også helt på det rene med, at vores afregning skal balancere med leverandørernes omkostninger," skriver formanden i årsberetningen.

Men selv om efterspørgslen aktuelt er nede i en bølgedal, er optimismen intakt i Frilands base i Randers.

”Friland står stærkt i mange forbrugeres bevidsthed. Selvom økologien for øjeblikket er udfordret, så ved vi, at forbrugerne generelt ønsker fødevarer, som kommer fra Danmark og har fokus på god dyrevelfærd. Det er vi i Friland garant for. Vi arbejder bredt på at øge forædlingsgraden, så vi rammer en bred målgruppe af forbrugere og kunder. Vi ryster ikke på hånden og har leverandørernes opbakning til at holde fast og følge den strategiske plan, som bestyrelsen vedtog sidste år,” siger Claus Hein.

Af den fremgår det, at Friland har en ambition om at øge antallet af slagtninger, så det ville være muligt at øge omsætningen med 25 til 40 procent de kommende fem år. Det svarer til en omsætning på 1,2 mia. - 1,4 mia. kr.

”Det er muligt, at det vil tage længere tid, før vi forløser strategien, men ambitionen er uændret at vækste Friland,” fastslår Claus Hein her halvandet år senere, hvor mange forudsætninger har ændret sig efter krigen i Ukraine.

Friland spiller vigtig rolle 

Topchef i moderselskabet Danish Crown, Jais Valeur, glæder sig særligt over, at Friland i et udfordrende marked har formået at øge omsætningen. Ifølge ham viser det Frilands stærke brand i markedet for økologi.

”Friland har en vigtig rolle i Danish Crown, og derfor betyder det meget for os, at Friland fortsætter sin stærke udvikling i en tid, hvor udefrakommende faktorer gør det sværere at sælge produkterne i både Danmark og udlandet. Vi tror fuldt og fast på, at Friland også har en stærk position i fremtiden, og den udvikling vil vi også understøtte fra koncernen,” siger Jais Valeur.

Flere artikler fra samme sektion

Du kan stadig nå at deltage i konkurrencen om Kantineprisen 2024

Kun kantinekøkkener med en økologiprocent på mindst 60 pct. kan deltage i dysten om Kantineprisen 2024, som finder en vinder på havnen i Gudhjem.

18-04-2024 2 minutter Events,   Professionelle køkkener,   Foodservice

Madland Festival kalder til samling, samtaler, hyldest og fejring

Det madpolitiske samlingspunkt og fællesskab Madland inviterer for femte år i træk til Madland Festival under sloganet: ”Gentænk madsystemet”.

17-04-2024 2 minutter Events

Økologisk Landsforening kæmper for, at æg ikke længere skal stå på køl - Danske Æg kæmper imod

Økologisk Landsforening ønsker et opgør med kravet om, at æg skal på køl, men hos Danske Æg vil man fastholde det.

15-04-2024 8 minutter Æg og fjerkræ,   Forbrug,   Detailhandel